Moment

Sosial og emosjonell kompetanse i videregående skole.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Målgruppe

Lærere i videregående opplæring

Mål

Styrke læreres kompetanse til å støtte elevenes sosiale og emosjonelle læring

Hovedtemaer

Selvregulert læring, sosial kompetanse og emosjonell kompetanse

Tidsbruk

Tiltaket strekker seg over en periode på ca. 14 uker

Moment retter seg mot vgs-lærere.

Unggutt som ser bekymret ned i pulten.
Hvordan kan skolen bidra til at elevene får de positive erfaringene som bygger sosial og emosjonell robusthet og som gir dem lyst til å fortsette å lære? Foto: Getty Images.

Sosial og emosjonell kompetanse er viktig i et livslangt perspektiv. Det handler om ulike kunnskaper, ferdigheter og holdninger som kan læres.

Elever i videregående opplæring er i en fase av livet der de står overfor store valg og de skal lære mye om seg selv. Hvordan kan skolen bidra til at elevene får de positive erfaringene som bygger sosial og emosjonell robusthet og som gir dem lyst til å fortsette å lære? 

Moment er et tiltak for å styrke læreres kompetanse til å støtte elevenes sosiale og emosjonelle læring (SEL) i videregående opplæring. 

I Moment jobber lærerne både med egen kompetanseheving og de får tilgang på praktiske øvelser som kan integreres i ordinær undervisning. Moment retter seg mot temaer som er aktuelle innenfor Folkehelse og Livsmestring i overordnet del av læreplanen, og har tre hovedtemaer: 

Tre ivrige vgs-elever ser på en liten vindmølle de har på pulten foran seg.
Selvregulert læring er ett av tre hovedtemaer i Moment. Foto: Getty Images.
  • Selvregulert læring: Betydningen av å ha et lærende tankesett, og å planlegge og strukturere læringsarbeidet. 
  • Sosial kompetanse: Å ta sosialt ansvar og innarbeide gode strategier for samarbeid om læring.
  • Emosjonell kompetanse: Bevisstgjøring av ulike følelser som aktiviseres i læringssituasjoner og håndtering av disse for å mestre stress. 

Moment innebærer arbeid i klasserommet og egne samlinger for lærere. Tiltaket strekker seg over en periode på ca. 14 uker.

Tiltaket baserer seg på forsking og tidligere evaluerte undervisningsopplegg i norsk ungdomsskolekontekst, og det er i en piloteringsfase våren 2025. I piloteringsfasen samarbeider forskere fra Læringsmiljøsenteret med lærere i videregående skole slik at temaene og aktivitetene blir godt tilpasset dette utdanningsnivået.

Vil du høre mer om Moment? Ta kontakt med Læringsmiljøsenteret ved:

førsteamanuensis i pedagogikk/spesialpedagogikk/psykologi
51832932
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
førsteamanuensis i pedagogikk/spesialpedagogikk/psykologi
51834568
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning