Sosial og emosjonell kompetanse i videregående skole.
Lærere i videregående opplæring
Styrke læreres kompetanse til å støtte elevenes sosiale og emosjonelle læring
Selvregulert læring, sosial kompetanse og emosjonell kompetanse
Tiltaket strekker seg over en periode på ca. 14 uker
Sosial og emosjonell kompetanse er viktig i et livslangt perspektiv. Det handler om ulike kunnskaper, ferdigheter og holdninger som kan læres.
Elever i videregående opplæring er i en fase av livet der de står overfor store valg og de skal lære mye om seg selv. Hvordan kan skolen bidra til at elevene får de positive erfaringene som bygger sosial og emosjonell robusthet og som gir dem lyst til å fortsette å lære?
Moment er et tiltak for å styrke læreres kompetanse til å støtte elevenes sosiale og emosjonelle læring (SEL) i videregående opplæring.
I Moment jobber lærerne både med egen kompetanseheving og de får tilgang på praktiske øvelser som kan integreres i ordinær undervisning. Moment retter seg mot temaer som er aktuelle innenfor Folkehelse og Livsmestring i overordnet del av læreplanen, og har tre hovedtemaer:
- Selvregulert læring: Betydningen av å ha et lærende tankesett, og å planlegge og strukturere læringsarbeidet.
- Sosial kompetanse: Å ta sosialt ansvar og innarbeide gode strategier for samarbeid om læring.
- Emosjonell kompetanse: Bevisstgjøring av ulike følelser som aktiviseres i læringssituasjoner og håndtering av disse for å mestre stress.
Moment innebærer arbeid i klasserommet og egne samlinger for lærere. Tiltaket strekker seg over en periode på ca. 14 uker.
Tiltaket baserer seg på forsking og tidligere evaluerte undervisningsopplegg i norsk ungdomsskolekontekst, og det er i en piloteringsfase våren 2025. I piloteringsfasen samarbeider forskere fra Læringsmiljøsenteret med lærere i videregående skole slik at temaene og aktivitetene blir godt tilpasset dette utdanningsnivået.
Vil du høre mer om Moment? Ta kontakt med Læringsmiljøsenteret ved:
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning