Hvilke faktorer påvirker selvreguleringen til førsteklassinger? Det skal forskerne i SELFICON-prosjektet undersøke.
SELFICON – Selvregulering i Kontekst
01.04.2025 – 31.03.2029
Rekruttering av skoler til prosjektet vil starte våren 2025.
Barn står overfor en stadig mer uforutsigbar fremtid. Globalisering, teknologiske fremskritt og kunstig intelligens fører til at samfunnet endrer seg i et stadig høyere tempo. For å kunne navigere i en så kompleks verden, er selvregulering en essensiell ferdighet.
God selvregulering er avhengig av evnen til å motstå impulser, oppdatere arbeidsminnet og håndtere alt det som krever vår oppmerksomhet. Disse eksekutive funksjonene hjelper oss å regulere våre tanker, følelser og atferd for å håndtere kompleks informasjon, motstå distraksjoner, takle nye situasjoner, lære og nå mål.
Hvordan kan vi best støtte barn i utviklingen av denne ferdigheten? Prosjektet "Selvregulering i Kontekst" (SELFICON) vil benytte en ny tilnærming for å fremme barns selvregulering. Barns bruk av eksekutive funksjoner og selvregulerende atferd er avhengig av den konteksten de befinner seg i.
Målet med prosjektet er å øke vår forståelse av hvordan vi kan justere læringskonteksten for å legge til rette for bedre selvregulering i læringssituasjoner. Aspekter som påvirker dette kan være individuelle, miljømessige og oppgavespesifikke.
Prosjektets mål er:
- Å undersøke elevenes og lærernes eksisterende kunnskap om selvregulering og hvordan konteksten påvirker selvregulering i læringssituasjoner. Dette vil vi gjøre ved bruk av beskrivende metoder. Det vil resultere i en oversikt over deres kunnskap om selvregulering;
- Å undersøke kontekstens effekt på eksekutive funksjoner på det fysiologiske nivået, og dermed få empirisk kunnskap om hvordan konteksten kan hjelpe elever å ta i bruk eksekutive funksjoner. Her vil vi ta i bruk nevrovitenskapelige metoder;
- Å skape retningslinjer, verktøy og strategier og evaluere effektene i klasserommet, noe som vil resultere i ny praktisk og teoretisk kunnskap samt utdanningsmateriell. Dette vil vi oppnå ved bruk av designforskningsmetoder og i samarbeid med elever og lærere.
Vi vil jobbe tett med elever og lærere og kombinere metoder fra utdanningsvitenskap, psykologi og nevrovitenskap.
Les også:
Prosjektleder
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning