
Skandinavisk barnehageforskning de siste to år: Stabil, solid og med tydelig profil
Den ferske NB-ECEC-rapporten viser små endringer i barnehageforskningen i Norge, Sverige og Danmark...

Digital teknologi og påvirkning på elevers læring
OECD-rapport fra Kunnskapssenter for utdanning ser nærmere på forholdet mellom bruk av digitale...

Oppsummert kunnskap: Forskning på relasjoner mellom lærere og elever
I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap diskuterer tre erfarne utdanningsforskere det som...

Sluttrapport for evaluering av grunnskolelærerutdanningene
Dette er den første, store evalueringen av grunnskolelærerutdanningene for trinn 1-7 og 5- 10, etter...

Foreldreinvolvering og barn med spesifikke lærevansker
En systematisk kunnskapsoversikt over studier med foreldreinvolverte intervensjoner for barn med...

Innføring av minikvalifikasjoner i høyere utdanning
Minikvalifikasjoner blir sett på som en mulighet for innovasjon i høyere utdanning. De kan gi en...

Demokratisk kompetanse: Hvilke undervisningsmetoder fungerer best?
Skolen skal utvikle demokratiske verdier og medborgerskap blant barn og unge. Forskning viser at...

Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...

Eit rammeverk for effektiv masteroppgåve-rettleiing
Kva kjenneteiknar ei vellukka rettleiing av masteroppgåver? Nederlandske forskarar har utvikla eit...

Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...

Video-opptak av webinar om skole-hjem-samarbeid
Her kan du se opptak av Kunnskapssenter for utdannings webinar om skole-hjem-samarbeid, arrangert 15...

Redusert karakterbruk i vurdering
Kjenner elevar og studentar som slepp karakterar seg meir motiverte og mindre stressa? Eller blir...

Kva veit me om mobbing i barnehagen?
Den norske barnehagelova fastset at alle barnehagebarn skal ha rett til eit trygt og godt...
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...

Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet
Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.

Mobbing blant unge med utviklingsforstyrringar
Mobbing blant barn og unge med nevrologiske eller psykiske utviklingsforstyrringar er et problem som...

Politiske tiltak for å redusere mobbing
Mobbing er et utbredt problem på skoler verden over. For å motarbeide dette problemet utformes og...

Digitale vurderingar i skulen
I seinare tid har ein sett eit skifte frå vurderingar ved bruk av penn og papir til vurderingar ved...

Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring
Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I...

Førebuing til seksualundervising i lærarutdanninga
Lærarutdanningar klarer ikkje å førebu lærarstudentar godt nok på å driva seksualundervisning i...

Læringseffekten av elevsamarbeid
Korleis gruppene er sett saman gjev ikkje utslag for læringa. Det viktigaste er at gruppa får...

Fører utdanning til høyere intelligens?
Forskning på kognitive ferdigheter indikerer at det er en sammenheng mellom mengde utdanning og...