
Skandinavisk barnehageforskning de siste to år: Stabil, solid og med tydelig profil
Den ferske NB-ECEC-rapporten viser små endringer i barnehageforskningen i Norge, Sverige og Danmark...

Oppsummert kunnskap: Forskning på relasjoner mellom lærere og elever
I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap diskuterer tre erfarne utdanningsforskere det som...

Sluttrapport for evaluering av grunnskolelærerutdanningene
Dette er den første, store evalueringen av grunnskolelærerutdanningene for trinn 1-7 og 5- 10, etter...

Foreldreinvolvering og barn med spesifikke lærevansker
En systematisk kunnskapsoversikt over studier med foreldreinvolverte intervensjoner for barn med...

Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...

Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...

Holdningene til skolefravær
Systematisk kunnskapsoversikt som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersoners holdninger...

Eksempler på utvidet praksis i lærerutdanninger
Rapport med eksempler på utvidet praksis i lærerutdanninger og en tematisk oversikt over studerte...

Video-opptak av webinar om skole-hjem-samarbeid
Her kan du se opptak av Kunnskapssenter for utdannings webinar om skole-hjem-samarbeid, arrangert 15...

Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning.
Kunnskapsoversikt over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har systematisert forskning på...
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...

Erfaringsbasert læring i lærerutdanningen
For at erfaringsbasert læring i lærerutdanningen skal lykkes, må undervisningen være virkelighetsnær...

Førstegenerasjonsstudenten som akademisk ressurs
Studentar frå familiar utan høgare utdanning startar studia med andre livserfaringar enn studentar...

Kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov
Elevers rett til å bli inkludert i den ordinære undervisningen uavhengig av funksjonsnivå er...

Forskning på elever med særskilte behov i Norden - en systematisk kartlegging
Forskere fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger...

Kunstbasert undervisning i lærarutdanninga
Lærarstudentar som fekk kunstbasert undervisning løpet av utdanninga, blei tryggare på å ta i bruk...

Kritisk tenkning i lærerutdanningene
For å lykkes med å øve lærerstudenter i kritisk tenkning, må læreinstitusjonene fokusere på...

Inkludering for elever med behov for spesialpedagogisk hjelp
En «evidence gap map», ofte kalt «levende kart» på norsk. Kartet illustrerer en systematisk...

Lærarstudentar si profesjonelle utvikling gjennom praksis
Kva må til for at lærarstudentar skal utvikle seg profesjonelt gjennom praksisopplæringa? Denne...

Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring
Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I...

Lærerutdanning for en mer inkluderende skole
Hvilken kompetanse trenger fremtidens lærere for å kunne ivareta behovene til elever med...