Vil du skaffe deg undervisningskompetanse samtidig som du er i jobb? Da kan praktisk-pedagogisk utdanning på deltid være noe for deg. Studiet retter seg mot deg som har fag- eller yrkesutdanning. Hos oss kan du ta både allmennfaglig og yrkesfaglig PPU.
2 år / 4 semestre
Deltid
60
Norsk
155
August hvert år
1. mars
Om studiet
Har du en fag- eller yrkesutdanning? Da kan du ta PPU på deltid for å få undervisningskompetanse. Studiet finnes også på heltid.
- Lær om hvordan skolen fungerer, hva det vil si å skape et godt læringsmiljø og hvordan interesse og engasjement for faglige spørsmål vekkes hos elevene.
- Kombiner pedagogiske- og fagdidaktiske emner, i tillegg til praksis. Få innføring i pedagogikk, didaktikk, klasseledelse og undervisning. Ta 30 studiepoeng i pedagogikk og 30 studiepoeng innen din allmenne- eller yrkesfaglige retning.
- Lær å planlegge og gjennomføre undervisning. Bli bevisst på ditt faglige ståsted og dine personlige holdninger til lærerarbeid.
- Test det du lærer i praksis. Du skal ha 12 uker obligatorisk veiledet praksis. Det er 6 uker i høstsemesteret og 6 uker i vårsemesteret. Du tar praksisen på heltid og må ha 100% tilstedeværelse. Les om praksis på PPU.
- Ha praksis på både ungdomstrinn og videregående. For å lære sammenhengen mellom teori og praksis, må du ha gjennomført praksisperioden før du kan ta eksamen i pedagogikkfaget på første semester.
- Som lærer har du varierte og meningsfulle arbeidsdager. Du spiller en viktig rolle for barn og unges trygghet, læring og utvikling i skolen.
Studiet har løpende skikkethetsvurdering og krav om politiattest.
Fagtilbud på PPU deltid
Du kan ta fagdidaktikk i disse fagene på deltidsstudiet i PPU ved UiS studieåret 2025/2026.
Yrkesfaglig PPU:
- Bygg- og anleggsteknikk
- Helse- og oppvekstfag
- Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
- Håndverk, design og produktutvikling
- Naturbruk
- Restaurant- og matfag
- Elektro og datateknologi
- Teknologi- og industrifag
- Informasjonsteknologi og medieproduksjon
- Salg, service og reiseliv
Allmennfaglig PPU
- Engelsk
- Fremmedspråk
- Historie og samfunnsfag
- Kroppsøving
- Matematikk
- Naturfag
- Norsk
- Religion
- Media og kommunikasjon
- Økonomisk-administrative fag
Tilbudet gis under forutsetning at det er nok kvalifiserte søkere på det enkelte faget. Fagtilbudet og antall studieplasser avhenger også av tilgjengelige praksislærere på de ulike studieprogrammene.
Hva kan du bli?
Med fullført PPU kan du jobbe på mellom- og ungdomstrinn, i tillegg til videregående skole. Med PPU allmennfag er du kvalifisert til arbeid på mellom- og ungdomstrinnet i grunnskolen og i videregående skole (trinn 5-13), og med yrkesfaglig PPU er du kvalifisert for trinn 8-13.
Du får undervisningskompetanse i alle skolefag du har nok studiepoeng i, uavhengig av hvilket, eller hvilke, fag du har tatt fagdidaktikk innen. Dette gjelder for skolefag du eventuelt velger å ta studiepoeng i etter bestått PPU.
Sletting av studielån
Du kan få slettet studielån dersom du tar en lærerutdanning og jobber tre år i skolen etter studiene. Dette gjelder i en del tilfeller også deg som tar PPU.
Det finnes særskilte ordninger for deg som bor i Finnmark eller Nord-Troms, for lærere som jobber i Nord-Norge og for deg som tar lærerutdanning innen realfag eller fremmedspråk.
Sjekk med Lånekassen hvilke ordninger som kan være relevante for deg!
Jeg har bakgrunn som sveiser og er i dag lærer på Sola videregående skole
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning (allmennfag):
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap for relevante trinn
- har bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
- har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
- har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep, og om barn og unges rettigheter i et nasjonal og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag trinn 8-13:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante
for profesjons- og yrkesutøvelsen.
- har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk,
arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons-
og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak.
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og det
helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- og
yrkesopplæring (8. - 13. trinn)
- har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike
sosiale og flerkulturelle kontekster.
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap
om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et
nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige
tiltak etter gjeldende lovverk.
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med
relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkes-
faglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske
kunnskaper.
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere
relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov.
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter,
herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte
tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen
læring.
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder
og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring
(8. - 13. trinn)
- behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og
kan reflektere over egen yreksutøvelse og justere denne under veiledning.
- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede
valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid.
- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn
på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal
kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige
samarbeidspartnere til barnets beste.
Generell kompetanse
Kandidaten
har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle
sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre
dokumentasjonsformer.
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for
elevens/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet.
-kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklings-
kompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt
arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- kan bygge gode relasjoner til eleverlærlinger og skape konstruktive og
inkluderende læringsmiljø
- kan bygge gode relasjoner til og samarbeid med foresatte og andre aktuelle
samarbeidspartnere.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Veivalg: Allmennfaglig eller yrkesfaglig retning
-
Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid, allmenne fag
-
Obligatoriske emner - 30 SP pedagogikk og 12 uker praksis
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Første år, semester 1
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Første år, semester 2
-
Praksis del 1 - 6 uker
Første år, semester 1
-
Praksis del 2 - 6 uker
Andre år, semester 4
-
-
Fagdidaktikk 2 x 15 SP (legges inn på basis av tidligere utdanning)
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Andre år, semester 3
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Andre år, semester 3
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Andre år, semester 3
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Andre år, semester 3
-
Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid
Andre år, semester 3
Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid (PPU211)
Studiepoeng: 15
-
Fremmedspråk fagdidaktikk del 1
Andre år, semester 3
-
Religion fagdidaktikk del 1
Andre år, semester 3
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Andre år, semester 3
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Andre år, semester 3
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Andre år, semester 4
-
Fremmedspråk fagdidaktikk del 2
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Andre år, semester 4
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Andre år, semester 4
-
Religion fagdidaktikk del 2
Andre år, semester 4
-
Fagdidaktikk i økonomisk-administrative fag
Andre år, semester 4
-
Fagdidaktikk informasjonsteknologi og medieproduksjon
Andre år, semester 4
Fagdidaktikk informasjonsteknologi og medieproduksjon (PPU330)
Studiepoeng: 15
-
-
-
Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid, yrkesfag
-
Obligatoriske emner -45 SP pedaogikk og felles yrkesdidaktikk
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Første år, semester 1
-
Praksis del 1 - 6 uker
Første år, semester 1
-
Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid
Andre år, semester 3
Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid (PPU211)
Studiepoeng: 15
-
Praksis del 2 - 6 uker
Andre år, semester 4
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Første år, semester 2
-
-
Yrkesdidaktikk- 15 SP
-
Yrkesdidaktikk - helse- og oppvekstfag
Andre år, semester 4
-
Fagspesifikk yrkesdidaktikk
Andre år, semester 4
-
Yrkesdidaktikk i salg, service og reiseliv
Andre år, semester 4
-
Informasjonsteknologi og medieproduksjon yrkesdidaktik
Andre år, semester 4
Informasjonsteknologi og medieproduksjon yrkesdidaktik (PPU340)
Studiepoeng: 15
-
-
-
Opptakskrav
PPU Allmennfag
Opptak på grunnlag av mastergrad:
Søkere må ha allmennfaglig universitets- og/eller høyskoleutdanning med mastergrad. I søkerens samlede kompetanse må det inngå minst ett relevant fag på 60 studiepoeng som er undervisningsfag i skolen.
Opptak på grunnlag av bachelorgrad:
Søkere med bachelorgrad kvalifiserer dersom de kan dokumentere to års relevant arbeidserfaring fra skolen. I søkerens samlede kompetanse må det inngå minst ett relevant fag på 60 studiepoeng som er undervisningsfag i skolen.
I fagdidaktikkene til kroppsøving kan gis opptak på grunnlag av bachelorgrad uten relevant arbeidserfaring, siste gang til oppstart høsten 2029.
Les mer om de spesifikke fagkravene og mer: www.uis.no/hvordan-soke-pa-praktisk-pedagogisk-utdanning-ppu
PPU yrkesfag
Søkere må ha fullført treårig profesjonsrettet bachelorgrad og minimum to års relevant yrkespraksis.
ELLER
fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesutdanning på videregående skole nivå, med generell studiekompetanse, to års relevant yrkesteoretisk utdanning utover videregående skole nivå og fire års yrkespraksis.
Finn mer informasjon om opptakskravene og mer: www.uis.no/hvordan-soke-pa-praktisk-pedagogisk-utdanning-ppu
Søknad: via lokalt opptak.
Søknadsfrist: 1. mars.
Kontakt oss
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IGIS