Fagspesifikk yrkesdidaktikk (PPU214)

Studentene skal tilegne seg didaktisk kompetanse innen sitt fagområde, med hovedfokus på videregående skole.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

PPU214

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Yrkesfaglæreren har to roller, fagperson og opplæringsansvarlig. Studiet tar for seg formidling av faget og kompetanse innen opplæringssystemet. Dette sees i sammenheng med klasseledelse og arbeid med forebyggende miljøtiltak for elevene. Egenarten til det enkelte yrket blir ivaretatt gjennom konkretisering og aktualisering i både refleksjon, samsnakk og oppgaver der studentene går mer i dybden på eget fagbrev og programområde i videregående skole.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter endt studium skal studentene

  • ha kjennskap til forskrift til opplæringsloven om individuell vurdering for sitt yrkesfag/programområde
  • ha kjennskap til opplæringskontoret for sitt utdanningsprogram for veiledning av elever mot lære i bedrift
  • ha kjennskap til prinsippene for spesialundervisning / individuelt tilrettelagt opplæring for sitt yrkesfag/programområde
  • ha kjennskap til tilbudsstrukturen i fagfornyelsen for det aktuelle utdanningsprogrammet/yrket for å kunne foreta yrkesveiledning innen eget utdanningsprogram
  • ha kjennskap til prinsippene for elevbedrift og partnerskapsavtaler i det aktuelle yrkesfaget/programområdet
  • ha kjennskap til de grunnleggende ferdighetene i fagfornyelsen for sitt yrkesfag/programområde

Ferdigheter

Etter endt studium skal studentene

  • kunne utarbeide lokale læreplaner ut fra nasjonale kompetansemål i læreplanen og kunne omgjøre disse til praktiske og teoretiske undervisningsopplegg.
  • kunne differensiere undervisningen med tanke på å gi elevene tilpasset opplæring både i teoretiske og praktiske fag
  • kunne integrere de grunnleggende ferdighetene i det aktuelle yrkesfaget/programområdet
  • kunne utarbeide teoretiske og praktiske vurderingssituasjoner i det aktuelle yrkesfaget/programområdet
  • kunne orientere seg i forskrift til opplæringsloven

Generell kompetanse

Etter endt studium skal studentene

  • kunne bruke strategier for lederstil, for å kunne forebygge og bearbeide konflikter og mobbing, med spesielt fokus på verkstedarbeid
  • kunne tilrettelegge undervisning for elever med ulike forutsetninger og differensiere undervisningen i teoretiske og praktiske fag

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk arbeidskrav

Studenten skal gjennomføre et undervisningsopplegg i et programfag innenfor det utdanningsprogrammet han/hun vil få undervisningskompetanse i.

Krav:
- Det skal tas utgangspunkt i gjeldende læreplan
- Presentasjonen er individuell og skal holdes for faglærer(e) og medstudenter
- Varighet: Minst ti minutter
- Hjelpemidler: Alle

Faglærer vil legge opp til diskusjon i plenum etter presentasjonen, der man vil få muligheten til å reflektere over pedagogiske og didaktiske valg. Et sentralt poeng vil være å drøfte hvordan fagtradisjon og fagenes egenart preger disse bevisste og ubevisste valgene.

Presentasjonen må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Rune Frestad

Studiekoordinator:

Eivind Øvrebø

Arbeidsformer

Forelesning, arbeid i grupper, diskusjon av case, faglig presentasjon/undervisning fra studentene til gruppen og besøk hos opplæringskontor.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Yrkesdidaktikk bygg- og anleggsteknikk (PPU220_1) 15
Yrkesdidaktikk elektro og datateknologi (PPU230_1) 15
Yrkesdidaktikk teknologi- og industrifag (PPU270_1) 15
Informasjonsteknologi og medieproduksjon yrkesdidaktik (PPU340_1) 15
Yrkesdidaktikk - helse- og oppvekstfag (PPU260_1) 15

Åpent for

Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto