Fagspesifikk yrkesdidaktikk (PPU214)
Studentene skal tilegne seg didaktisk kompetanse innen sitt fagområde, med hovedfokus på videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU214
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Yrkesfaglæreren har to roller, fagperson og opplæringsansvarlig. Studiet tar for seg formidling av faget og kompetanse innen opplæringssystemet. Dette sees i sammenheng med klasseledelse og arbeid med forebyggende miljøtiltak for elevene. Egenarten til det enkelte yrket blir ivaretatt gjennom konkretisering og aktualisering i både refleksjon, samsnakk og oppgaver der studentene går mer i dybden i egen fag-/yrkeskompetanse og programområde i videregående skole.
Studentene i dette emnet har ulik fag-/yrkeskompetanse. Utdanningsprogrammene dette emnet omfatter er:- Bygg- og anleggsteknikk- Elektro og datateknologi- Teknologi- og industrifag- Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign- Håndverk, design og produktutvikling- Naturbruk- Restaurant- og matfag
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter endt studium skal studentene
- ha kjennskap til forskrift til opplæringsloven om individuell vurdering for sitt yrkesfag/programområde
- ha kjennskap til opplæringskontoret for sitt utdanningsprogram for veiledning av elever mot lære i bedrift
- ha kjennskap til prinsippene for spesialundervisning / individuelt tilrettelagt opplæring for sitt yrkesfag/programområde
- ha kjennskap til tilbudsstrukturen i fagfornyelsen for det aktuelle utdanningsprogrammet/yrket for å kunne foreta yrkesveiledning innen eget utdanningsprogram
- ha kjennskap til prinsippene for elevbedrift og partnerskapsavtaler i det aktuelle yrkesfaget/programområdet
- ha kjennskap til de grunnleggende ferdighetene i fagfornyelsen for sitt yrkesfag/programområde
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene
- kunne utarbeide lokale læreplaner ut fra nasjonale kompetansemål i læreplanen og kunne omgjøre disse til praktiske og teoretiske undervisningsopplegg.
- kunne differensiere undervisningen med tanke på å gi elevene tilpasset opplæring både i teoretiske og praktiske fag
- kunne integrere de grunnleggende ferdighetene i det aktuelle yrkesfaget/programområdet
- kunne utarbeide teoretiske og praktiske vurderingssituasjoner i det aktuelle yrkesfaget/programområdet
- kunne orientere seg i forskrift til opplæringsloven
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene
- kunne bruke strategier for lederstil, for å kunne forebygge og bearbeide konflikter og mobbing, med spesielt fokus på verkstedarbeid
- kunne tilrettelegge undervisning for elever med ulike forutsetninger og differensiere undervisningen i teoretiske og praktiske fag
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Rune FrestadStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Yrkesdidaktikk bygg- og anleggsteknikk (PPU220_1) | 15 |
Yrkesdidaktikk elektro og datateknologi (PPU230_1) | 15 |
Yrkesdidaktikk teknologi- og industrifag (PPU270_1) | 15 |
Informasjonsteknologi og medieproduksjon yrkesdidaktik (PPU340_1) | 15 |
Yrkesdidaktikk - helse- og oppvekstfag (PPU260_1) | 15 |