Arbeid med språk og lesing i barnehagen

På disse sidene finner du ressurser du kan bruke når du vil jobbe med leseaktiviteter og språkutviklende aktiviteter i barnehagen.

Publisert Sist oppdatert

Godt språkarbeid i barnehagen er viktig for barns deltakelse i lek, utvikling av vennskap, kommunikasjon, for opplevelser, læring og for å skape et solid og godt grunnlag for lesing og skriving senere i livet.

Ressursene er utviklet med tanke på den norske barnehagekulturen og i tråd med Rammeplanen for barnehagen. Vi håper dere finner god inspirasjon og nyttig kunnskap som dere kan ta med dere i den viktige barnehagehverdagen.

Bla i ressurser

Sprell: Ressurser for deg som jobber i barnehagen

På denne nettsiden finner du faglige ressurser tilpasset deg som jobber i barnehagen. Ressursene kan hjelpe deg til å jo...

Sprell-ressurs: Bokvalg i barnehagen

Troner bøkene om bukkene Bruse øverst på leselista i din barnehage? Mange bøker leses om og om igjen. Det er for så vidt...

Sprell-ressurs: Lesing i barnehagen

Hvordan kan vi få til best mulig lesing i barnehagen? Hva bidrar til å bestemme hvordan, hvorfor, når og hvor det blir l...

Sprell-ressurs: Lesing med flerspråklige barn

Alle barn skal delta i høytlesing i barnehagen. For at de flerspråklige barna skal få utbytte av leseaktiviteter, kan bø...

Sprell-ressurs: Å lese digitale bøker i barnehagen

I denne ressursen kan du lære mer om hvordan du kan bruke digitale bildebøker i barnehagen.

Sprell: Digitalt barnebokbibliotek på arabisk

Her finner du sju barnebøker på arabisk. Du kan velge å lytte til bøkene eller lese dem digitalt.

Sprell: Digitalt barnebokbibliotek på litauisk

Her finner du sju barnebøker på litauisk. Du kan velge å lytte til bøkene eller lese dem digitalt.

Sprell: Digitalt barnebokbibliotek på norsk

Her finn du sju barnebøker på norsk. Du kan velga å lytta til bøkene eller lesa dei digitalt.

Å oppdage at barnehagebarn strever med språket, er ikke nok for å sikre dem god hjelp

Mange barn som strever med språket, blir oppdaget i barnehagen. Men for at disse barna skal få riktig hjelp, må kartlegg...

Leik og lesing som satsing i barnehagen

Gjesdal kommune sette seg som mål å ha meir fokus på lesing og språkopplæring i kommunen sine barnehagar. Dette starta s...

En av tre foreldre oppgir at de leser ingen eller få bøker for barna sine

Høytlesing ser ikke ut til å være en så stor del av barndommen for alle norske barn som både forskere og mange foreldre ...

Spesialpedagogikk i barnehagen

Videreutdanningen Spesialpedagogikk i barnehagen gir barnehagelærere en helhetlig tilnærming til spesialpedagogikk. På d...

Sprell: Samtalebaserte lesepraksiser

I Sprell samarbeider forskere med barnehagelærere og foreldre om å utvikle flerspråklige digitale bildebøker for barn.

Da bøkene var «overalt», våknet barnas interesse for lesing

Praksisfortelling: I barnehagen var bøkene plassert i en egen lesekrok, og det var ganske sjelden at barna ba om å bli l...

Slik ble stellesituasjonen en språkarena i barnehagen

PRAKSISFORTELLING: Stellesituasjonen i barnehagen var typisk et sted der de ansatte kommuniserte med hverandre mens de f...

Utvikling av flerspråklige barns morsmål hjemme

Hvordan kan barnehagen støtte foreldrene?

Bokstavkjennskap, bokstavnavn og bokstavlyd

I barnehagen skal barna "utforske og gjøre seg erfaringer med ulike skriftuttrykk, som lekeskrift, tegning og bokstaver"...

Skap forventning og engasjement rundt lesinga

På glimrande vis skapar pedagogisk leiar Ingunn i Haugland Gardsbarnehage forventning og engasjement til tekstane i ”Bok...

Bokstavsommaren

I rammeplanen står det at ungar i barnehagen skal verta kjende med bokstavane, men mykje av ressursane og småbøkene bygg...

Suksess for Sprell-prosjektet i Forskingsrådet

Forskingsprosjektet Sprell ved Nasjonalt lesesenter, UiS, har blitt tildelt 15 millionar kroner frå Forskingsrådets sats...