På disse sidene finner du ressurser du kan bruke når du vil jobbe med leseaktiviteter og språkutviklende aktiviteter i barnehagen.
Godt språkarbeid i barnehagen er viktig for barns deltakelse i lek, utvikling av vennskap, kommunikasjon, for opplevelser, læring og for å skape et solid og godt grunnlag for lesing og skriving senere i livet.
Ressursene er utviklet med tanke på den norske barnehagekulturen og i tråd med Rammeplanen for barnehagen. Vi håper dere finner god inspirasjon og nyttig kunnskap som dere kan ta med dere i den viktige barnehagehverdagen.
Bla i ressurser
Sprell: Ressurser for deg som jobber i barnehagen
På denne nettsiden finner du faglige ressurser tilpasset deg som jobber i barnehagen. Ressursene kan hjelpe deg til å jo...
Sprell-ressurs: Bokvalg i barnehagen
Troner bøkene om bukkene Bruse øverst på leselista i din barnehage? Mange bøker leses om og om igjen. Det er for så vidt...
Sprell-ressurs: Lesing i barnehagen
Hvordan kan vi få til best mulig lesing i barnehagen? Hva bidrar til å bestemme hvordan, hvorfor, når og hvor det blir l...
Sprell-ressurs: Lesing med flerspråklige barn
Alle barn skal delta i høytlesing i barnehagen. For at de flerspråklige barna skal få utbytte av leseaktiviteter, kan bø...
Sprell-ressurs: Å lese digitale bøker i barnehagen
I denne ressursen kan du lære mer om hvordan du kan bruke digitale bildebøker i barnehagen.
Sprell: Digitalt barnebokbibliotek på arabisk
Her finner du sju barnebøker på arabisk. Du kan velge å lytte til bøkene eller lese dem digitalt.
Sprell: Digitalt barnebokbibliotek på litauisk
Her finner du sju barnebøker på litauisk. Du kan velge å lytte til bøkene eller lese dem digitalt.
Sprell: Digitalt barnebokbibliotek på norsk
Her finn du sju barnebøker på norsk. Du kan velga å lytta til bøkene eller lesa dei digitalt.
Å oppdage at barnehagebarn strever med språket, er ikke nok for å sikre dem god hjelp
Mange barn som strever med språket, blir oppdaget i barnehagen. Men for at disse barna skal få riktig hjelp, må kartlegg...
Leik og lesing som satsing i barnehagen
Gjesdal kommune sette seg som mål å ha meir fokus på lesing og språkopplæring i kommunen sine barnehagar. Dette starta s...
En av tre foreldre oppgir at de leser ingen eller få bøker for barna sine
Høytlesing ser ikke ut til å være en så stor del av barndommen for alle norske barn som både forskere og mange foreldre ...
Spesialpedagogikk i barnehagen
Videreutdanningen Spesialpedagogikk i barnehagen gir barnehagelærere en helhetlig tilnærming til spesialpedagogikk. På d...
Sprell: Samtalebaserte lesepraksiser
I Sprell samarbeider forskere med barnehagelærere og foreldre om å utvikle flerspråklige digitale bildebøker for barn.
Da bøkene var «overalt», våknet barnas interesse for lesing
Praksisfortelling: I barnehagen var bøkene plassert i en egen lesekrok, og det var ganske sjelden at barna ba om å bli l...
Slik ble stellesituasjonen en språkarena i barnehagen
PRAKSISFORTELLING: Stellesituasjonen i barnehagen var typisk et sted der de ansatte kommuniserte med hverandre mens de f...
Bokstavkjennskap, bokstavnavn og bokstavlyd
I barnehagen skal barna "utforske og gjøre seg erfaringer med ulike skriftuttrykk, som lekeskrift, tegning og bokstaver"...
Skap forventning og engasjement rundt lesinga
På glimrande vis skapar pedagogisk leiar Ingunn i Haugland Gardsbarnehage forventning og engasjement til tekstane i ”Bok...
Bokstavsommaren
I rammeplanen står det at ungar i barnehagen skal verta kjende med bokstavane, men mykje av ressursane og småbøkene bygg...