Skolelaboratoriet er et ressurs- og kompetansesenter for lærere og elever i grunnskolen og videregående skole.
Om oss
Skolelaboratoriet drives av Mari Mæland Nilsen og Solvor Motland Kirkemo. De er lidenskapelig opptatt av å formidle realfag på spennende og engasjerende måter.
Hva tilbyr vi?
- Hjelp med å utvikle undervisningsopplegg i samarbeid med forskningsgrupper innenfor realfag og pedagogikk
- Arrangementer, som for eksempel besøk og omvisninger
- Veiledning og bistand for lærere i grunnskole og videregående skole som ønsker etter- og videreutdanning
- Utvikle tilbud utover det som tilbys i skolen for elever med særlig interesse for realfag og teknologi
Skolelaboratoriet ble opprettet ved UiS i 2016. Det driftes av Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet, og er organisert under Institutt for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi (IKBM). Skolelaboratoriet skal dekke forskning og formidling innen biologi, kjemi, fysikk og matematikk.
Våre videoserier
Flere videoer og annet nettbasert læringsmateriell vil bli publisert på denne siden etter hvert.
Videoer fra Skolelaboratoriet
Noe du lurer på? Kontakt oss
Institutt for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi
Institutt for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi
Relatert innhold
– Born og unge treng å lære korleis dei skal meistre eigne liv
Mange skular synes det er vanskeleg å vite korleis ein skal jobbe med det tverrfaglege temaet «Folkehelse og livsmeistri...
Vi ønsker bidrag fra din skole til Leseprisen 2025!
Har din skole jobbet med lesing på gode måter? Da må dere sende inn bidrag til Leseprisen!
Praksisnær undervisning i lærerutdanningen
Hvert semester blir en dags undervisning i pedagogikk for 1. års studenter lagt til Lunde universitetsskole. Målet er å ...
ØDU-metodikken i matematikk
Samarbeidet mellom faglærere på campus og faglærere i universitetsskolene gir grunnskolelærerstudenter ved UiS mulighete...
På studietur i den digitale verkstaden
Lærarar frå Kroatia tok turen til Universitetet i Stavanger for å læra meir om korleis me jobbar med teknologi i utdanni...
– Eg føler at me har vakse som pedagogar og klasseleiarar
Det seier Kristoffer som er PPU-student ved Fakultet for utøvande kunstfag. I ei veke har han vore med på eit nytt innov...
Rektor: – Kompetanseløftet nytter
Det er fremdeles for mange barn og unge som opplever at de ikke er inkludert i det sosiale og faglige fellesskapet. Komp...
Kristianslyst skole er nyeste tilskudd i universitetsskolefamilien ved UiS
UiS inngikk høsten 2021 en avtale med Kristianslyst skole om å være universitetsskole i perioden fram til 2025.
Grønn politikk-simulering som læringsverktøy
Prosjektet “the Geopolitics of Renewables Simulation” gir studenter mulighet til å delta i sanntids-simulert forhandli...
Utdanningssamarbeid med videregående skoler
Motiverte realfagselever fra videregående skoler kan søke seg inn på enkeltemner ved Det teknisk-naturvitenskapelige fak...
Kvalitetsheving på teknisk utdanning i land i sør
UiS er tildelt 29 millioner kroner fra Norad til utdanningsprosjekter i Indonesia, Sri Lanka og Etiopia.
Hvordan beholde engasjement?
Andrew Hargreaves, professor II ved UiS, og Dennis Shirley, professor ved Boston College, holdt seminar om sin nye bok f...
UiS deltar i tre nye innovasjonsprosjekt
UiS skal delta i tre nye innovasjonsprosjekt – to prosjekt knytt til næringslivet og eit knytt til offentleg sektor. All...
- Et samspill
Universitetsskolesatsingen utvikler skolen, lærerprofesjonen, universitetet og elevene. Det mener Anne Lunde, rektor ved...
Desse blir Rogalands første universitetsskular
UiS får no tre faste samarbeidsskular i Stavanger og Sandnes.
Et samarbeid som bygges på partnerskap
Senterleder Dag Jostein Nordaker forteller hva partnerskapet i Dekom og Rekom betyr for Læringsmiljøsenteret.
Med teksten i fokus
Førsteamanuensis Hanne Egenæs Staurseth arbeider i desentralisert ordning i Utdanningsregion Midt-Rogaland med å legge t...
Innsatsteam mot mobbing på skolenivå og kommunalt/regionalt nivå
Ved ledig kapasitet kan Læringsmiljøsenteret tilby opplæring og kompetanseheving i å etablere og kvalifisere innsatsteam...