Kunnskapssenter for utdanning
Øker kvaliteten i hele utdanningssektoren – fra barnehage til høyere utdanning
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) er et nasjonalt forskningssenter, opprettet og finansiert av Kunnskapsdepartementet. KSU har som mål å øke kvaliteten i hele utdanningssektoren, fra barnehage til høyere utdanning. Ved å samle relevant forskning fra utdanningsfeltet skal vi sikre at du får tilgang til den informasjonen du trenger, når du trenger den.
Våre ressurser
En kunnskapsoversikt gir deg et helhetlig og systematisk overblikk over forskning innenfor et område. Se animasjonsfilm her for mer info.
Vi samler forskningen for deg, slik at du får informasjonen du trenger – enten du er lærer, beslutningstaker eller bare interessert i sektoren.
Aktuelle kunnskapsoversikter
Skriver doktorgrad om livsmestring
Hva kjennetegner forskning på livsmestring, og hvordan defineres, forstås, og jobbes det med det i skolen? Det vil stipe...
Bruk av ChatGPT i høyere utdanning – muligheter og utfordringer
En ny, systematisk kunnskapsoversikt ser nærmere på forskning om bruk av Chat GPT i høyere utdanning. Utdanningssektoren...
Skandinavisk barnehageforskning gjennom 16 år: Trender, mangler og muligheter
Forskere ved Kunnskapssenter for utdanning og Filiorum - Senter for barnehageforskning har i samarbeid publisert en kunn...
Hvordan takle overgangen fra barne- til ungdomsskolen
Å gå fra å være barn til ungdom er ingen spøk, ei heller å gå fra barneskolen til ungdomsskolen. Men det finnes råd, og ...
Hvordan få elever til å bli engasjerte medborgere?
Læreplanen slår fast at skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere. Men det holder ikke å lære bort fakta...
Skandinavisk barnehageforskning: Forskere fra Danmark, Sverige og Norge kommenterer årets rapport
Den nye NB-ECEC-rapporten omhandler barnehageforskning i Skandinavia publisert i 2021. Kartleggingen viser at antall pub...
Kva er god masteroppgåve-rettleiing?
Fleire studentar skriv masteroppgåve. Kva må til for at rettleiinga av oppgåva skal bli best mogleg?
Holdningene til skolefravær blant skoleansatte fagpersoner
En ny, systematisk kunnskapsoversikt er den første i sitt slag som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersone...
KSU-ansatt med i redaksjon til anerkjent tidsskrift
Melissa Bond, førsteamanuensis 2 ved Kunnskapssenter for utdanning, har blitt utnevnt som medlem av redaksjonen til tids...
Fordelar og ulemper med å droppe karakterar
Vil eit dempa karakterpress skape mindre stressa og meir motiverte elevar og studentar? Forskinga seier både ja og nei.
Hvilke roller inntar lærere, foreldre og elever under utviklingssamtaler?
En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret ser nærmere på hva ...
Forskning på lærerutdanning i Norden
For første gang er det gjennomført og publisert et levende kart med oversikt over 830 vitenskapelige publikasjoner om læ...
Kan en mini-kvalifikasjon være hel-maks i det lange løp?
Er fleksible utdanninger med mini-kvalifikasjoner et kjærkomment tilskudd til eller en trussel mot de tradisjonelle utda...
Høyere kvalitet i forskning på kvalitet i barnehagen
En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har undersøkt hvilke side...
Hvordan utvikle god erfaringsbasert læring for lærerstudenter?
For at erfaringsbasert læring i lærerutdanningen skal lykkes, må undervisningen være virkelighetsnær, fremme samarbeid b...
Systematiske kunnskapsoversikter - hva, hvorfor og hvordan?
Kunnskapsoversikter av høy kvalitet har stor betydning. Kunnskapsoversikter over utdanningsforskning er viktige for fors...
Hvordan beholde læreren i jobben?
Et godt skolemiljø med med en tydelig og støttende ledelse kan få lærere til å bli. Lærere som er fornøyde med lønna, bl...
Hva gjør man med elever som slår?
Kunnskapsdepartementet vil lovfeste at lærere kan gripe inn fysisk når elever skader seg selv eller andre, samtidig som ...
Førstegenerasjonsstudentar som akademisk ressurs
Er høgare utdanning best tilpassa akademikarbarn? Amerikanske forskarar meiner utdanningsinstitusjonane må kople førsege...
Forskningsprosjekter vi er involvert i
Nyheter fra KSU
Oddny Judith Solheim ny senterleiar ved KSU: – Eit stort privilegium og ein viktig jobb
Den nye senterleiaren ved Kunnskapssenter for utdanning (KSU), Oddny Judith Solheim, ser fram til å styrke kunnskapsgrun...
KSU-tidsskrift anerkjent som nivå 1-tidsskrift
Nordic Journal of Systematic Reviews in Education (NJSRE) har blitt tatt opp i Kanalregisteret og DOAJ (Directory of Ope...
Forskning i bruk - hva betyr det, da?
En av de ledende på feltet i verden, Mark Rickinson, fikk møte ansatte i skole og barnehage og høre deres erfaringer om ...
KSUs senterleder med professorat og åpningsforelesning på prestisjetung utdanningskonferanse i Singapore
Elaine Munthe har fått Ruth Wong-professoratet for 2024 ved National Institute of Education og er sentral under The Rede...
Bruk av ChatGPT i høyere utdanning – muligheter og utfordringer
En ny, systematisk kunnskapsoversikt ser nærmere på forskning om bruk av Chat GPT i høyere utdanning. Utdanningssektoren...
Hvordan få elever til å bli engasjerte medborgere?
Læreplanen slår fast at skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere. Men det holder ikke å lære bort fakta...
Skandinavisk barnehageforskning: Forskere fra Danmark, Sverige og Norge kommenterer årets rapport
Den nye NB-ECEC-rapporten omhandler barnehageforskning i Skandinavia publisert i 2021. Kartleggingen viser at antall pub...
Evaluering av modulforsøket - modulstrukturert opplæring for voksne: Et godt grunnlag for veien videre
Fra august 2024 skal 13 lærefag tilbys som moduler for voksne i videregående opplæring. I dag ble evalueringsrapportene ...
Utvidet praksis - hva betyr det for lærerutdanningen?
En ny rapport, utarbeidet av Kunnskapssenter for utdanning (KSU), ser nærmere på begrepet «utvidet praksis» og hva det. ...
KSU-ansatt med i redaksjon til anerkjent tidsskrift
Melissa Bond, førsteamanuensis 2 ved Kunnskapssenter for utdanning, har blitt utnevnt som medlem av redaksjonen til tids...
Forskningsprosjekt skal undersøke hva som skaper godt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige foreldre
Hvilke faktorer gjør at forholdet fungerer bra mellom barnehagen og flerspråklige foreldre? En kommende, systematisk kun...
Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?
Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Fo...
Aller første artikkel publisert på KSUs nye, digitale forskningsstidsskrift
Nordic Journal of Systematic Reviews in Education (NJSRE) har kommet med sin første publisering.
Hvilke roller inntar lærere, foreldre og elever under utviklingssamtaler?
En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret ser nærmere på hva ...
Forskning på lærerutdanning i Norden: Praktiske og estetiske fag får mindre oppmerksomhet enn realfag
En ny oversikt viser at forskning på lærerutdanningene konsentrerer seg om grunnskole og realfag. Praktiske og estetiske...
Slik kan rektor hjelpast
Det kan vera tøft å vera rektor. Korleis kan arbeidet gjerast lettare? Her er nokre framlegg, basert på forsking.
Tenkande klasserom - korleis læra bort matematikk ved at elevar og studentar sjølv er kreative og aktive
Undervisingsmodellen Tenkande klasserom blir meir og meir brukt innan matematikk, både i grunnopplæringa og i høgare utd...
Systematiske kunnskapsoversyn skal få fleire studentar til å fullføra
Internasjonal forsking, i form av kunnskapsoversyn og forskingsnotat, skal brukast for å auka gjennomstrøyminga ved Univ...
Hvordan beholde lite motiverte lærere?
En fersk undersøkelse viser at høstens lønnsoppgjør svekket motivasjonen til ni av ti lærere. Men betyr lønn alt? KSU ha...