
Skandinavisk barnehageforskning de siste to år: Stabil, solid og med tydelig profil
Den ferske NB-ECEC-rapporten viser små endringer i barnehageforskningen i Norge, Sverige og Danmark...

Oppsummert kunnskap: Forskning i bruk
I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap diskuterer to erfarne forskerne og en stipendiat...

Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...

Oppsummert kunnskap: Barnehageforskning i Skandinavia - trender og perspektiver
I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap diskuterer barnehageforskere fra de tre nordiske...

Kva veit me om mobbing i barnehagen?
Den norske barnehagelova fastset at alle barnehagebarn skal ha rett til eit trygt og godt...
Forskningskartlegging og vurdering
Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2020.

Kvalitet som tema i norsk barnehageforskning i årene 2010-2021
Systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har...

Hva er egentlig en kunnskapsoversikt?
Denne animasjonsfilmen forklarer hva en systematisk kunnskapsoversikt er og hvordan den blir til.

Mobbing blant unge med utviklingsforstyrringar
Mobbing blant barn og unge med nevrologiske eller psykiske utviklingsforstyrringar er et problem som...

Traumesensitiv tilnærming i skule og barnehage
Studien som blir presentert her, ser nærmare på traumesensitiv tilnærming. Fokuset i studien er på...

Leik som traumeterapi
Studien som blir presentert her, ser nærmare på påverknaden barnesentrert leikterapi kan ha på barn...

Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole – et kunnskapsgrunnlag
Denne systematiske kunnskapsoppsoversikten har som mål å undersøke årsaker til manglende...

Effekter av fysisk aktiv undervisning på elevers læringsutbytte og læringsglede
Fysisk aktivitet i klasserommet er antatt å henge positivt sammen med elevenes læringsutbytte...

Nyutdanna lærarar og klasseromsleiing
Mange nyutdanna lærarar strever med klasseromsleiinga. Dette forskingsnotatet presenterer ein studie...
Korleis skape eit positivt læringsmiljø i fleirkulturelle barnehagar?
Denne artikkelen undersøker kva barnehagelæraren kan gjere for å skape eit godt og inkluderande...

Språklig og sosial inkludering av
minoritetsspråklige
barn i barnehage
– en kunnskapsoversikt
Denne rapporten og kunnskapsoversikten fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) er et resultat av...

Samspel mellom barnehagelærarar og fleirspråklege barn
Bruk av ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn i læringa...

Tospråklegheit og kognitive evner
Det er ei vanleg oppfatning at tospråklege barn har kognitive fordeler som einspråklege ikkje har...

Oppsummert kunnskap: Barnehageforskning – for deg som jobber i barnehage eller lærerutdanning
I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap får du høre mer om hva rapporten Trender i...

Trender i empirisk barnehageforskning i
de skandinaviske landene 2006–2019
– en forskningskartlegging
Kunnskapssenter for utdanning og FILIORUM - Senter for barnehageforskning søkte sammen om å få...

Læreres uformelle læring: forskning fra to tiår
Både formell etterutdanning og uformell læring medfører at dagens lærere er i stadig utvikling også...

Likskapar og ulikskapar mellom kjønna
Både i forsking, populærlitteratur og kvardagstale har det vore, og er det, vanleg å lese og høyre...