Systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har undersøkt hvilke sider av kvalitetsbegrepet barnehageforskerne i Norge har vært mest opptatt av i en 12-årsperiode.
I denne - “Norwegian Research on ECEC Quality from 2010 to 2021—A Systematic Scoping Review” - har forskere fra Kunnskapssenter for utdanning ( ) og Læringsmiljøsenteret samlet det som er gjort av forskning på kvalitet i barnehager i Norge gjennom en 12-årsperiode. Samlingen er utført ved systematiske søk.
Begrepet «kvalitet» har fått mer oppmerksomhet og et klarere fokus etter stortingsmelding 41 (i 2008/09). Det er et viktig begrep, ettersom det sier noe om hvordan vi ønsker den norske barnehagen skal være, sier May Irene Furenes, som er førsteforfatter bak studien.
– Det er enighet om at kvalitet innen barnehage består av fire ulike dimensjoner, noe som gjør det lettere å forske på og konkret måle kvaliteten. Alle vil jo gjerne være gode – men hvordan blir man det? Det vil denne type forskning kunne si noe om, forklarer Furenes, førsteamanuensis ved KSU.
Furenes, M. I., Andresen, A. K., Løkken, I. M., Moser, T., Nilsen, T. R., & Dahl, A. L. S. (2023). Norwegian Research on ECEC Quality from 2010 to 2021—A Systematic Scoping Review. Education Sciences, 13(6), 600. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13060600