Energiressurser (GEO150)
Dette emnet handler om de ulike energiressursene som trengs for å tilpasse oss det moderne samfunnets energibehov og klimamål med fokus på undergrunnsaspekter av energiressurser.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
GEO150
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Dette emnet tilbyr en omfattende undersøkelse av undergrunnsressurser med fokus på deres rolle i den globale energiomstillingen. Studentene vil utforske ulike metoder for å utvinne og utnytte undergrunnsressurser, med spesiell oppmerksomhet til geo-ingeniørprinsippene som ligger til grunn for disse teknologiene. Emnet ser på følgende hovedområder:
1. Konvensjonelle og ukonvensjonelle hydrokarbonereservoarer:o Utforskning og utvinning: Forstå de geologiske formasjonene og mekanismen for hydrokarbongenerering, migrasjon og leting.o Ressursforvaltning: Vurdere miljøpåvirkningene av forvaltning og utnyttelse av hydrokarbonressurser.
2. Deep geotermiske energisystemer:o Geotermiske systemer: Mekanisme av formasjoner, type ressurser og utforskning av dype geotermiske systemer med potensial for bærekraftig energiproduksjon.o Teknologiske utfordringer: Ta tak i de geologiske og tekniske utfordringene knyttet til dyp geotermisk energiutvinning.
3. Kjernekraft: Undergrunn og lagring:o Subsurface Resources: Forstå de underjordiske ressursene og analysere potensialet og utfordringene ved å bruke underjordiske miljøer for kjernekraftproduksjon.o Lagring av kjernefysisk avfall: Utrede hensyn til langsiktig underjordisk lagring av kjernefysisk avfall.
4. Karbonfangst og -lagring (CCS):o Nøkkelkomponenter: Forstå fangst-, transport- og lagringskomponentene til teknologien og dykke inn i nøkkelaspekter av undergrunnsformasjoner som er egnet for karbonlagring, for å sikre sikker, langsiktig sekvestrering.o Lagring, overvåking og verifikasjon: Metoder for lagring, overvåking av CO2-lagringssteder for å sikre miljøsikkerhet.
5. Hydrogenlagring:o Energy Transition Rolle: Analysere rollen til hydrogen som en nøkkelkomponent i energiomstillingen og dens lagringsutfordringer.o Geologisk Hydrogenlagring: Utforskning av underjordiske hydrogenlagringsmetoder, med fokus på de geologiske forholdene som kreves for effektiv lagring.
Gjennom hele emnet vil studentene engasjere seg med case-studier og praktiske eksempler for å utdype deres forståelse av hvordan disse undergrunnsressursene bidrar til det globale energilandskapet. Emnet understreker også viktigheten av bærekraftig og ansvarlig ressursforvaltning i sammenheng med energisikkerhet og miljøforvaltning
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter vellykket gjennomføring av dette emnet vil kandidaten kunne:
K1: Bruk avanserte geo-ingeniørteknikker for å utforske, vurdere og administrere undergrunnsressurser, med fokus på å minimere miljøpåvirkning og maksimere ressurseffektivitet.
K2: Vurder miljøutfordringene knyttet til dyp geotermisk energiproduksjon, lagring av kjernefysisk avfall, karbonfangst og -lagring (CCS) og hydrogenlagring i undergrunnsmiljøer.
K3: Utvikle strategier for bærekraftig og ansvarlig forvaltning av underjordiske ressurser, med tanke på de økonomiske, miljømessige og samfunnsmessige implikasjonene.
K4: Bruk teoretisk kunnskap på scenarier i den virkelige verden gjennom casestudier, og evaluer suksessen og begrensningene til undergrunnsressursprosjekter på tvers av forskjellige regioner og geologiske omgivelser.
K5: Arbeid effektivt i tverrfaglige team for å designe og foreslå innovative løsninger for leting, utvinning og lagring av underjordiske ressurser, med vekt på å støtte den globale energiomstillingen.
K6: Formidle vitenskapelige funn: Demonstrere evnen til å kommunisere komplekse konsepter og funn til både spesialist- og ikke-spesialistpublikum, gjennom skriftlige rapporter, presentasjoner og diskusjoner.
Ferdigheter
Ved slutten av emnet vil kandidatene ha utviklet følgende ferdigheter:
S1: Erfarne i å anvende geo-ingeniørmetoder for å utforske undergrunnsressurser og reservoarkarakterisering.
S2: Evne til å bruke programvareverktøy for å simulere undergrunnsforhold og prosesser, med vekt på ressursstyring og bærekraft
S3: Kompetent i å vurdere miljørisiko forbundet med ressursutnyttelse under overflaten, inkludert indusert seismisitet og forurensning.
S4: Kan designe og administrere komplekse prosjekter knyttet til leting, utvinning og lagring av underjordiske ressurser, med fokus på bærekraft.
S5: Dyktig i å formidle teknisk informasjon og vitenskapelige funn til en rekke målgrupper, inkludert fagfolk og publikum.
S6: Evne til å produsere klare, konsise og velstrukturerte rapporter og presentasjoner som formidler komplekse geovitenskapelige konsepter effektivt
Generell kompetanse
G1: Kandidaten kan vurdere og kommunisere fordeling og økonomisk potensiale for jordens energiressurser (fornybare og ikke-fornybare), og deres roller i et økende energibehov og krav om en bærekraftig utvikling av miljøet.
G2: Kandidaten kan formidle teknisk informasjon på en effektiv og objektiv måte for ulike bruker- og interessegrupper for å oppnå en optimal utnyttelse av energiressurser for samfunn og klima.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Emnet har mappevurdering. Mappen inneholder to rapporter. Karakter på mappen gis ikke før begge rapportene har blitt levert og mappen som helhet har blitt vurdert. Det gis ikke kontinuitetsmulighet på mappen. Studenter som ikke består eller ønsker å forbedre karakteren på mappen må ta emnet på nytt neste gang det tilbys.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Raoof GholamiStudiekoordinator:
Karina SanniStudieprogramleder:
Lisa Jean WatsonInstituttleder:
Alejandro Escalona VarelaArbeidsformer
Dette emnet vil inkludere digitale undervisningsmetoder:
- forhåndsinnspilte videoer i stedet for forelesninger
- nettmøter
Dette emnet vil også ha fysiske møter.
Studenten er selv ansvarlig for å sjekke pensum og emneinformasjon gitt av underviser i Canvas.