Luktutstillingen på Vitenfabrikken i Sandnes, som er lagt rundt eventyret om de tre små grisene, har blitt så populær at den nå skal holdes åpen ut året.
I utstillingen blir barn i barnehagealder invitert med hjem til grisene i det kjente og kjære eventyret om de tre små grisene. Inne i de små husene får barna utforske hvordan luktene og luktesansen gir historien en ekstra dimensjon.
– Når barna beveger seg gjennom utstillingen kan de oppdage nye elementer, skape minner og få en sterkere opplevelse av historien fordi lukt bevisst er tilført og lagt inn i ulike deler av historien, forteller Natalia Kucirkova. Hun er professor ved Læringsmiljøsenteret og har tatt initiativ til å lage utstillingen i samarbeid med Vitenfabrikken og Sandnes bibliotek.
Lek og læring
Planen var at utstillingen skulle være åpen i perioden juni til august, men nå er det altså bestemt at den skal bli stående ut året. Utstillingsleder ved Vitenfabrikken, Aina Fiskå, mener utstillingen passer bra hos dem.
– Vi er opptatt av å stimulere til å bruke ulike sanser når utstillinger bygges, og å lage utstillinger som engasjerer til lek og læring. Denne utstillingen er den første der vi bruker lukt som et virkemiddel, og også den første der store barn ikke har adgang, sier hun.
På utstillingen er det nemlig bare barna under syv år som får komme inn og utforske, gjerne sammen med foresatte.
– Barna kan få mer ut av historien hvis det er en voksen som kan lese historien høyt eller starte lydsporene. Og så kan det jo føles litt tryggere, om noen skulle være litt redde for ulven som lusker bak trærne, smiler hun.
Lukt er helt sentralt i utstillingen – og i livet ellers
– Vi må bli mer bevisst på lukt. Lukt skaper nysgjerrighet og engasjement, og gir oss informasjon om miljøet vi er i. Til tross for dette forsømmes lukt i barns leking og læring, sier Kucirkova.
Hun forteller at lukt er en av de mest gjennomgripende sansene vi har, selv om den også er en av de minst forståelige.
– Lukt aktiverer minner og kan stimulere hukommelsen vår. Vi må bli mer bevisst på luktens rolle – spesielt hos barn, mener hun.
Første i verden
Utstillingen er en del av forskningsprosjektet Sensory books. Prosjektet er det første i Norge, om ikke verden, som undersøker den pedagogiske verdien av lukt - olfaksjon - i barns læring, og da særlig innen lesing.
– Det er stor sammenheng mellom språket og tankene våre. Når vi setter ord på ting er det derfor viktig å også kunne ord om lukt, mener forskeren.
Tekst: Ina Midttveit
Hva: Luktutstilling med utspring i eventyret om de tre små grisene
Hvem: Laget for barn mellom 3 og 6 år
Hvor: Vitenfabrikken i Sandnes
Når: Juni 2022 – desember 2022
Flere nyheter fra Læringsmiljøsenteret
Stipendiatstillinger ledige
Vi har ledig to stillinger som doktorgradsstipendiat. Forsk på SFO eller selvregulering.
Hvilken rolle kan luktesansen spille når det kommer til barns læring?
Lukt er den mest oversette sansen mennesket har som også har et stort potensial for læring, mener Natalia I. Kucirkova, ...
– En stor heder å bli æresdoktor ved UiS
Professor Robert C. Pianta er utnevnt til æresdoktor ved Universitetet i Stavanger. Pianta vil formelt bli utnevnt ved U...
– Det er ikkje noko poeng i drive med barnehageforsking om ikkje resultata når ut til ungane!
Det seier professor Ingunn Størksen, som i dag mottek Universitetsfondets pris for formidling og samfunnsengasjement.
Nå kan du registrere ditt bidrag til WABF 2025
Ønsker du å presentere, delta i en workshop, symposium eller med en poster på verdens største konferanse om mobbing? Da ...
Venter storinnrykk fra hele verden neste år
11.–13. juni 2025 er Læringsmiljøsenteret vertskap for World Anti-Bullying forum, som er verdens største konferanse om m...
– SFO-studiet er både lærerikt og praksisnært
Bachelor i skolefritidspedagogikk var en av landets mest populære utdanninger i fjor. – Vi lærer mye nyttig, sier Birgit...
Meir leik i småskulen har gjeve gode resultat
Eit auka læringsutbytte og færre åtferdsutfordringar hjå elevane samt eit betre klassemiljø. Dette kan vere nokre av for...
Hvilken betydning kan barnehage, skole og SFO ha for sosial utjevning?
– Det har vært et spennende og lærerikt arbeid, sier professor Ingunn Størksen om å sitte i en regjeringsoppnevnt Eksper...
Lærere og forskere hjelper nyutdannede lærere med overgangen til praksis
Overgangen fra student til lærer eller barnehagelærer kan være krevende. I nye TV-sendinger får studenter og nyutdannede...
Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...
– Dagens oppdragelse gjør barna mindre robuste
Det er én ting som fungerer for å gjøre barn mer robuste, sier forsker.
Kan vi noen gang bli kvitt mobbing?
Andelen elever som opplever mobbing øker for andre år på rad. – Det er urovekkende, og uansett hvor godt vi jobber, vil ...
Mer lek for de yngste elevene på skolen
Tidlig læring danner grunnlaget for å klare seg godt i skoleløpet – men måten barna lærer på er også avgjørende.
Har utviklet digitale undervisningsopplegg om kompleksiteten i mobbing
Sammen med Learnlab har Læringsmiljøsenteret utviklet digitale ressurser for at skolene lettere kan involvere foreldre o...
God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får
God selvregulering kan ikke bare gjøre hverdagen bedre for barna. Det kan også ha noe å si for hvordan det går med dem r...
Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?
Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Fo...
Verdens største konferanse om mobbing til Norge
Aldri før har så mange barn og unge rapportert om mobbing i Norge. Internasjonalt er omfanget av mobbing også økende. Nå...
Innovasjonspris for verktøy som skal bedre klassemiljø
Verktøyet skal gi skoler viktig kunnskap om ensomhet, vennskap, uro og inkludering i klassen. For dette er Læringsmiljøs...