I februar ble boken "Touristic World-Making and Fan Pilgrimage in Popular Culture Destinations", redigert av blant annet UiS-professor i reiseliv Christine Lundberg. Les mer om redaktørenes forskning og egne erfaringer med fan-pilegrimsreiser.
Interessen startet med bokserien Twilight saga
Boken "Touristic World-Making and Fan Pilgrimage in Popular Culture Destinations" ble utigtt i februar 2024, med Christina Lundberg (UiS), Vassilios Ziakas og Maria Lexhagen som redaktører.
- Interessen for populærkulturell turisme startet i 2008 da den første Twilight Saga-filmen ble utgitt. Da oppdaget vi turisters skildringer av reiser til stedene som var knyttet til vampyrer og varulver i serien, forteller redaktørene.
Dette fikk redaktørene til å reflektere over egne reiser til steder fra filmer som Highlander i Skottland og steder forbundet med det bandet U2 i Frankrike.
- Vi innså at det var felles trekk mellom ulike former for populærkultur og publikums lengsel etter å oppleve stedene knyttet til deres interesser, sier de videre.
Skaper et helhetlig bilde av populærkulturell turisme
Boken utfordrer den dominerende reduksjonistiske tilnærmingen til populærkultur og turisme, og argumenterer for en mer helhetlig tilnærming. Boken utforsker hvordan populærkulturelle destinasjoner skapes gjennom møtet mellom fan-interesser og destinasjonenes respons. Vi oppfordrer til å se på turistmål som komplekse "verdener" som formes av ulike interessenter og fansenes reiseadferd. Ved å bruke ulike perspektiver og metoder, søker vi å belyse hvordan disse destinasjonene skaper symbolske bilder av verden.
Redaktørene håper leserne vil forstå viktigheten av "world-making" i populærkulturelle destinasjoner, og hvordan disse stedene skapes gjennom samspillet mellom fansamfunn og destinasjonenes interessenter. Ved å bruke world-making som analytisk rammeverk, kan man undersøke hvordan fantasi og virkelighet, turisme og hverdagsliv, fan-identiteter og stedsutvikling påvirker hverandre. De forteller at det var givende å se hvordan bidragene til boken knyttet sammen ulike perspektiver og bidro til å skape et helhetlig bilde av populærkulturell turisme.
- Vi ble overrasket over hvor mektige fanpraksiser er når det gjelder å forme populærkulturelle destinasjoner, og hvordan disse reisene kan bygge bro mellom det lokale og det globale.
Relaterte nyheter
Slik håndterer svenske butikker konstant krise
Pandemi, krig, energikrise og inflasjon har endret butikkers atferd. Men hvorfor og hvordan? Det svarer professor Christ...
«Norsk hotellhøgskole» blir «NHS – Institutt for ledelse og tjenesteutvikling»
Instituttet endrer navn for at det bedre skal reflektere instituttets studietilbud og forskningsfelt.
Fremtidens ansvarlige turisme samler nordiske eksperter
Den nettbaserte seminaruken om ansvarlig turisme (18.-22. mars 2024), som arrangeres i nordisk samarbeid, tar opp aktuel...
Kaleidoskop - en festival fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Kaleidoskop setter fokus på viktige hendelser, livsendringer og kritiske perspektiver. Ved å presentere ulike synsvinkle...
Ta en utdanning innen digital serviceledelse, hotelledelse eller reiseliv i endring
Vil du ha en utdanning der du kan jobbe i store deler av verden, og i en dynamisk og voksende servicesektor?
Flere publiseringspoeng til samfunnsvitenskapelige forskere
På fem år har antall publiseringspoeng oppnådd av samfunnsvitenskapelig forskning ved UiS, mer enn doblet seg.
Destinasjonar med vinterturisme lir mindre av sesongsvingingar
Oddne Skrede har forska på norske reiselivsbedrifter og deira omgjevnader: Korleis konkurrerer dei med kvarandre? Og kor...
5,7 millioner til å optimalisere nye dagligvareprodukter
UiS-forskere skal samarbeide med Foodback i et nytt prosjekt som skal jobbe for å øke nye produkters sjanse for å overle...
Ny professor i reiselivsøkonomi
Jinghua Xie er tildelt kvalifikasjonsopprykk til professor i reiselivsøkonomi på Norsk hotellhøgskole.
Nyheter fra NHS: Dette skjer for tiden
Det er spennende tider hos Norsk hotellhøgskole (NHS), og med tankesettet «gode steder å bo, er gode steder å besøke» i ...
Hotellhøgskolen feiret 110 år med konferanse og bankett
Hotell-, reiselivs- og servicebransjen samlet seg denne uken på UiS for faglig input om identitetsbygging og omdømme – o...
Yrende liv på karrieredag
I dag møtte Malin Rønning muligens sin framtidige arbeidsgiver, under Norsk hotellhøgskoles karrieredag.
Nytt studieprogram innen digital serviceledelse
Fra høsten 2023 kan du ta bachelorprogrammet digital serviceledelse ved Universitetet i Stavanger.
Samles over grytene for å skape gode retter og fine vennskap
Studenter ved Norsk hotellhøgskole arrangerer jevnlige matkvelder for spiselig, sosialt og faglig påfyll.
Eksperter på markedsføring, innovasjon og organisasjonspsykologi til Norsk hotellhøgskole
Tre nye professorer er klare til semesterstart ved Norsk hotellhøgskole. Skolen styrker det faglige tilbudet til student...
Skal kartlegge håndtering av seksuell trakassering i hotell- og reiselivsbransjen
Medlemmer av forskergruppen WITH har fått innvilget 900 000 kr til å se på hvordan seksuell trakassering håndteres i nor...
Flere studenter fullførte grad med skreddersydd tilbud
Individuelt opplegg for å fullføre bachelorgraden har gitt gode resultater.
Finn en ekspert på ledelse, hotell, reiseliv eller servicenæring
UiS og NHS – Institutt for ledelse og tjenesteutvikling har flere eksperter som forsker på et bredt spekter av temaer in...
– Målet er å bli hotelldirektører
Det er den klare meldingen fra to studenter ved Norsk hotellhøgskole, som er i ferd med å gjøre ferdig bachelorgradene...
Norsk hotellhøgskole utdanner studenter innen service-, hotell- og reiselivsledelse på bachelor-, master- og doktorgradsnivå. NHS er i front på forskning knyttet til servicenæringen og hotell- og reiselivsbransjen. Instituttet er verdaens nest eldste hotell- og reiselivsutdanning, og har siden 1912 utdannet hotelledere og andre ledere innen reiseliv og servicesektoren.