Sosial og emosjonell utvikling og livsmestring blant de eldste barna i barnehagen

Videreutdanning for ansatte i barnehage som ønsker å styrke sin kompetanse i arbeid med de eldste barna i barnehagen innen det sosiale og emosjonelle området og innen livsmestring.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Studiepoeng

10

Nivå

Videreutdanning

Undervisningsform

Digitalt

Varighet

1 år / 2 semester

Neste oppstart

Første samling er 3. september -25, men noe forarbeid må påregnes. De digitale ressursene vil være tilgjengelige fra 18. august.

Søknadsfrist

Fortløpende

Pris

Semesteravgift betales av den enkelte student

Kurset går over to semestre på deltid. Foto: Jørn Steen / Læringsmiljøsenteret, UiS

Kursinnhold

To gutter står bøyd over noe og ser på det sammen
Kurset kombineres med praktisk arbeid i barnehage. Helst på stor avdeling ettersom kurset legger vekt på praktiske øvelser. Foto: Jørn Steen / Læringsmiljøsenteret, UiS

Om studiet

Emnet skal gi barnehageansatte inngående kunnskaper om:

  • barnehage-personalets rolle for barns sosiale og emosjonelle utvikling, og livsmestring.
  • teorier og forskning knyttet til betydningen av samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse for barn i barnehagealder
  • betydningen av disse utviklingsområdene for barns overgang til skolen
  • dialogisk eller samtalebasert lesing
  • teori og forskning knyttet til lekbasert læring
  • implementeringsteori knyttet til utdanningssektoren

Etter studiet skal barnehageansatte blant annet ha utviklet ferdigheter i:

  • selvstendig arbeid med barns sosiale og emosjonelle utvikling, og livsmestring, særlig innen områdene samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse
  • barnehagens arbeid med å sikre en god og trygg overgang til skolen
  • dialogisk eller samtalebasert lesing
  • lekbasert læring og veiledet lek
  • det å lede implementeringsarbeid på avdelingsnivå i barnehagen

Studentene skal også etter fullført og bestått emne blant annet ha læringsutbytte innen å:

  • analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis knyttet til barns sosiale utvikling og barns overgang til skolen
  • lede pedagogisk utviklingsarbeid på avdelingen
  • omsette aktuell teori og føringer fra rammeplanen - innen barns sosiale og emosjonelle utvikling samt livsmestring - til praktiske pedagogiske leker og aktiviteter i barnehagen

Studiet er praksisnært og forskningsbasert.

Gå til emnebeskrivelse for Sosial og emosjonell utvikling og livsmestring blant de eldste barna i barnehagen

Målgruppe

Ansatte i barnehage.

Organisering

Kurset går over to semestre (deltid) og kombineres med praktisk arbeid i barnehage, helst i stor avdeling ettersom kurset legger vekt på praktiske øvelser. Studiet vil ha seks digitale samlinger. Studentene får da se en rekke nettbaserte forelesninger på forhånd, mens samlingene handler om å diskutere og reflektere over teori og forskning sammen med medstudenter og forelesere. Gjennom hele studieløpet utfordres studentene til å praktisere teoretisk kunnskap gjennom å opptre som modeller for barna, og gjennom konkrete pedagogiske leker og aktiviteter. Studentene veiledes gjennom små videofilmer fordelt på hele året som repeterer teori, gir refleksjonsoppgaver, samt konkrete pedagogiske leker og aktiviteter

Barnehageansatt sitter på gulvet ved siden av en rekke med barn
Gjennom hele studieløpet utfordres studentene til å praktisere teoretisk kunnskap gjennom å opptre som modeller for barna. Foto: Elisabeth Tønnessen/ Læringsmiljøsenteret, UiS

Seminarer

De digitale "live"-seminarene finner sted:

3. september kl. 14:00–16:00

21. oktober kl. 14:00–15:30

2. desember kl. 14:00–15:30

21. januar kl. 14:00–15:30

11. mars kl. 14:00–15:30

Dato for siste samling er ikke fastsatt ennå.

Arbeidskrav

Arbeidskravene må være gjennomført før deltakeren kan gå opp til eksamen:

Studenten skal ha sett alle forelesnings-filmene. I tillegg kreves oppmøte på digitale samlinger og bestått arbeidskrav.

Arbeidskravet består av innlevering av 5 arbeidsnotater, a 1000 ord, + - 10%

Eksamen

Eksamen foregår i form av mappeinnlevering. Mappeinnleveringen skal inneholde de 5 arbeidsnotatene i revidert form, samt en sammenbindende drøfting. Drøftingen skal trekke inn relevant teori og forskning.

Mappeinnleveringen skal til sammen inneholde 7000 ord +/- 10%.

Eksamensmappen skal leveres.

Prisinformasjon

Studiet er gratis, men den enkelte student må betale semesteravgift.

Opptakskrav

Førskole- eller barnehagelærerutdanning eller tilsvarende utdanning.

Det tas forbehold om nok deltakere for gjennomføring av emnet.

Kjekt å vite om Arbeid med kvalitet og kompetanse

For å søke om deltagelse i/finansiering gjennom Arbeid med kvalitet og kompetanse må du også søke via Udir (frist er 1. mars) i tillegg til den ordinære søknaden på studiet. For å åpne søkesiden, må du bruke Feide eller ID-innlogging.

Studiet søkes inn som «annet studietilbud» Utdanningsdirektoratets (Udirs) søkeportal. I skjemaet blir du bedt om å velge fagområde. Velg da spesialpedagogikk.

Kontakt oss

Seniorrådgiver
51833531
Læringsmiljøsenteret, Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon NSLA Avd. Stavanger