Mikroemne: Utfordrende atferd i barnehage og skole – stress og regulering

Hvordan påvirker stress hjernens fungering og kapasitet? – Og hvordan påvirker det igjen atferden til barn og unge? Det vil du lære mer om i dette mikroemnet.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Nivå

Bachelor

Undervisningsform

Digitalt

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. Kan også søke med realkompetanse.

Pris

Gratis (semesteravgift til UiS tilkommer)

Studieperiode

Studiestart: 3. februar 2025. Ca 2 mnd. varighet.

Åpner for søknader

1. desember 2024 – fortløpende opptak til 26. januar 2025

Studenten får kunnskap om hvordan stress påvirker hjernens fungering, og derav barn, unge og ansattes atferd. Foto: Jørn Steen/UiS.

To barnehagebarn sitter sammen inne i en hytte. Et barn og en voksen sitter utenfor.
Foto: Jørn Steen.

Kursinnhold

Det er mye snakk om utfordrende atferd i barnehage og skole for tiden. Vi tilbyr nå tre mikroemner som tar for seg forskjellig aspekter ved utfordrende atferd. Du kan velge å ta ett eller flere av disse mikroemnene.

I dette emnet ser vi nærmere på hvordan stress påvirker hjernens fungering og kapasitet, og videre hvordan det påvirker atferd. 

I temaet om stressteori vil vi belyse sentrale mekanismer i teorien. Videre vil vi sette søkelys på hvordan vi kan forstå, håndtere og mestre stress relatert til arbeidet med utfordrende atferd, både blant elever/ barn og ansatte. 

Vi vil se nærmere på teori og forskning om hjernens fungering og oppbygning. Teori om stress og hjernens fungering vil settes i sammenheng for å skape en dybdeforståelse av barn, unge og ansattes atferd i praksis. 

Arbeidsformer

Emnet er nettbasert med digitale forelesninger og veiledning. Alle forelesningene vil være tilgjengelige slik at de kan ses når det passer for den enkelte. I tillegg til digitale forelesninger vil det også bli gitt tilbud om frivillige digitale seminar i ‘sanntid’.

Eksamen

  • Fem dagers skriftlig hjemmeeksamen, 1500 ord (+/- 10 %)
  • Bestått/ikke bestått 
  • Eksamensperiode: 24.-28. mars 2025
Emnebeskrivelse
Om mikroemnet
Tema

Overordnet tema for mikroemnene er utfordrende atferd i barnehage og skole.

Ett av tre

Dette er ett av tre mikroemner som Læringsmiljøsenteret tilbyr.

Ett til tre

Emnene kan tas enkeltvis eller i kombinasjon.

Kontakt oss

Universitetslektor i pedagogisk psykologi
51832828
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Seniorrådgiver
51833531
Læringsmiljøsenteret, Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon NSLA Avd. Stavanger