Mikroemne: Utfordrende atferd i barnehage og skole – stress og regulering

Hvordan påvirker stress hjernens fungering og kapasitet? – Og hvordan påvirker det igjen atferden til barn og unge? Det vil du lære mer om i dette mikroemnet.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Nivå

Bachelor

Undervisningsform

Digitalt

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. Kan også søke med realkompetanse.

Pris

Gratis (semesteravgift til UiS tilkommer)

Studieperiode

Studiestart: 3. februar 2025. Ca 2 mnd. varighet.

Studiepoeng

5

Søknad

Fullt. Vi tar ikke opp nye søkere.

Studenten får kunnskap om hvordan stress påvirker hjernens fungering, og derav barn, unge og ansattes atferd. Foto: Jørn Steen/UiS.
To barnehagebarn sitter sammen inne i en hytte. Et barn og en voksen sitter utenfor.
Foto: Jørn Steen.

Kursinnhold

Det er mye snakk om utfordrende atferd i barnehage og skole for tiden. Vi tilbyr nå tre mikroemner som tar for seg forskjellig aspekter ved utfordrende atferd. Du kan velge å ta ett eller flere av disse mikroemnene.

I dette emnet ser vi nærmere på hvordan stress påvirker hjernens fungering og kapasitet, og videre hvordan det påvirker atferd. 

I temaet om stressteori vil vi belyse sentrale mekanismer i teorien. Videre vil vi sette søkelys på hvordan vi kan forstå, håndtere og mestre stress relatert til arbeidet med utfordrende atferd, både blant elever/ barn og ansatte. 

Vi vil se nærmere på teori og forskning om hjernens fungering og oppbygning. Teori om stress og hjernens fungering vil settes i sammenheng for å skape en dybdeforståelse av barn, unge og ansattes atferd i praksis. 

Arbeidsformer

Emnet er nettbasert med digitale forelesninger og veiledning. Alle forelesningene vil være tilgjengelige slik at de kan ses når det passer for den enkelte. I tillegg til digitale forelesninger vil det også bli gitt tilbud om frivillige digitale seminar i ‘sanntid’.

Eksamen

  • Fem dagers skriftlig hjemmeeksamen, 1500 ord (+/- 10 %)
  • Bestått/ikke bestått 
  • Eksamensperiode: 24.-28. mars 2025
Emnebeskrivelse
Om mikroemnet
Tema

Overordnet tema for mikroemnene er utfordrende atferd i barnehage og skole.

Ett av tre

Dette er ett av tre mikroemner som Læringsmiljøsenteret tilbyr.

Ett til tre

Emnene kan tas enkeltvis eller i kombinasjon.

Kontakt oss

Seniorrådgiver
51833531
Læringsmiljøsenteret, Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon NSLA Avd. Stavanger