Hvordan påvirker stress hjernens fungering og kapasitet? – Og hvordan påvirker det igjen atferden til barn og unge? Det vil du lære mer om i dette mikroemnet.
Bachelor
Digitalt
Generell studiekompetanse. Kan også søke med realkompetanse.
Gratis (semesteravgift til UiS tilkommer)
Studiestart: 3. februar 2025. Ca 2 mnd. varighet.
1. desember 2024 – fortløpende opptak til 26. januar 2025
Kursinnhold
Det er mye snakk om utfordrende atferd i barnehage og skole for tiden. Vi tilbyr nå tre mikroemner som tar for seg forskjellig aspekter ved utfordrende atferd. Du kan velge å ta ett eller flere av disse mikroemnene.
I dette emnet ser vi nærmere på hvordan stress påvirker hjernens fungering og kapasitet, og videre hvordan det påvirker atferd.
I temaet om stressteori vil vi belyse sentrale mekanismer i teorien. Videre vil vi sette søkelys på hvordan vi kan forstå, håndtere og mestre stress relatert til arbeidet med utfordrende atferd, både blant elever/ barn og ansatte.
Vi vil se nærmere på teori og forskning om hjernens fungering og oppbygning. Teori om stress og hjernens fungering vil settes i sammenheng for å skape en dybdeforståelse av barn, unge og ansattes atferd i praksis.
Arbeidsformer
Emnet er nettbasert med digitale forelesninger og veiledning. Alle forelesningene vil være tilgjengelige slik at de kan ses når det passer for den enkelte. I tillegg til digitale forelesninger vil det også bli gitt tilbud om frivillige digitale seminar i ‘sanntid’.
Eksamen
- Fem dagers skriftlig hjemmeeksamen, 1500 ord (+/- 10 %)
- Bestått/ikke bestått
- Eksamensperiode: 24.-28. mars 2025
Overordnet tema for mikroemnene er utfordrende atferd i barnehage og skole.
Dette er ett av tre mikroemner som Læringsmiljøsenteret tilbyr.
Emnene kan tas enkeltvis eller i kombinasjon.
Andre mikroemner om utfordrende atferd i skole og barnehage:
Kontakt oss
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon NSLA Avd. Stavanger