Mikroemne: Utfordrende atferd – autoritativ rolle, sosial emosjonell læring og inkludering

I dette mikroemnet skal vi fortelle om hva en autoritativ rolle er og hvordan den kan utvikles i team og organisasjon. Vi tar opp tema som sosiale og emosjonelle ferdigheter og kommer i tillegg inn på tilhørighet, deltakelse, medvirkning og utbytte.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Nivå

Bachelor

Undervisningsform

Digitalt

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. Kan også søke med realkompetanse.

Studieperiode

Studiestart: Høst 2025

Åpner for søknader

Informasjon kommer

Pris

Gratis (semesteravgift til UiS tilkommer)

Den autoritative voksenrollen ser ut til å være avgjørende i arbeidet med utfordrende atferd, både i barnehage og skole. Foto: Jørn Steen/UiS.

Voksen og barn strekker armene mot hverandre. Andre barn leker i bakgrunnen.
Foto: Jørn Steen.

Kursinnhold

Det er mye snakk om utfordrende atferd i barnehage og skole for tiden. Vi tilbyr nå tre mikroemner som tar for seg forskjellig aspekter ved utfordrende atferd. Du kan velge å ta ett eller flere av disse mikroemnene.

Dette emnet har fokus på utfordrende atferd hos barn og elever, og vektlegger autoritativ rolle, sosial og emosjonell læring, og inkludering.

Den autoritative voksenrollen (kombinasjonen av relasjonskvalitet og krav) ser ut til å være et helt avgjørende tiltak i arbeidet med utfordrende atferd, både i barnehage og skole. I dette emnet skal vi komme inn på hvordan en autoritativ rolle kan utvikles i team og organisasjon. 

En annen tilnærming til utfordrende atferd er det å tilegne seg sosiale og emosjonelle ferdigheter. Eksempler på sentrale sosiale og emosjonelle ferdigheter som inngår i dette emnet er selvbevissthet, selvregulering, å gjøre gode beslutninger, sosial bevissthet, og sosiale ferdigheter.

Emnet legger også vekt på hvordan barn og unge med utfordrende atferd kan inkluderes i lek- og læringsaktiviteter i barnehage i skole. Viktige temaer i inkludering er fellesskap/tilhørighet, deltakelse, medvirkning og utbytte.

Arbeidsformer

Emnet er nettbasert med digitale forelesninger og veiledning. Alle forelesningene vil være tilgjengelige slik at de kan ses når det passer for den enkelte. I tillegg til digitale forelesninger vil det også bli gitt tilbud om frivillige digitale seminar i ‘sanntid’.

Eksamen

  • Fem dagers skriftlig hjemmeeksamen, 1500 ord (+/- 10 %)
  • Bestått/ikke bestått 
  • Eksamensperiode: Høsten 2025. Nøyaktig dato kommer senere.

Emnebeskrivelse
Om mikroemnet
Tema

Overordnet tema for mikroemnene er utfordrende atferd i barnehage og skole.

Ett av tre

Dette er ett av tre mikroemner som Læringsmiljøsenteret tilbyr.

Ett til tre

Emnene kan tas enkeltvis eller i kombinasjon.

Kontakt oss

Seniorrådgiver
51833531
Læringsmiljøsenteret, Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon NSLA Avd. Stavanger