
Skandinavisk barnehageforskning de siste to år: Stabil, solid og med tydelig profil
Den ferske NB-ECEC-rapporten viser små endringer i barnehageforskningen i Norge, Sverige og Danmark...

Digital teknologi og påvirkning på elevers læring
OECD-rapport fra Kunnskapssenter for utdanning ser nærmere på forholdet mellom bruk av digitale...

Foreldreinvolvering og barn med spesifikke lærevansker
En systematisk kunnskapsoversikt over studier med foreldreinvolverte intervensjoner for barn med...

Fra barne- til ungdomsskole – tiltak før og etter overgangen
Å starte på ungdomsskolen kan være utfordrende for mange. Forskning viser at målrettede tiltak både...

Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...

Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...

Video-opptak av webinar om skole-hjem-samarbeid
Her kan du se opptak av Kunnskapssenter for utdannings webinar om skole-hjem-samarbeid, arrangert 15...

Kva veit me om mobbing i barnehagen?
Den norske barnehagelova fastset at alle barnehagebarn skal ha rett til eit trygt og godt...

Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning.
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...

Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet
Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.

Mobbing blant unge med utviklingsforstyrringar
Mobbing blant barn og unge med nevrologiske eller psykiske utviklingsforstyrringar er et problem som...

Politiske tiltak for å redusere mobbing
Mobbing er et utbredt problem på skoler verden over. For å motarbeide dette problemet utformes og...

Gode overgangar frå barne- til ungdomsskole
Kva skal til for å skape ein god overgang frå barne- til ungdomsskolen? Ein gjennomgang av forsking...

Overgangar frå barne- til ungdomsskole
Denne studien ser nærmare på barn sine erfaringar, både gode og dårlege, i overgangen frå barne- til...
Korleis skape eit positivt læringsmiljø i fleirkulturelle barnehagar?
Denne artikkelen undersøker kva barnehagelæraren kan gjere for å skape eit godt og inkluderande...

Språklig og sosial inkludering av
minoritetsspråklige
barn i barnehage
– en kunnskapsoversikt
Denne rapporten og kunnskapsoversikten fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) er et resultat av...

Offergjøring av LHBTQ-elever i skolen
Selv om forskningen viser at ungdommer som identifiserer seg som lesbiske, homofile, bifile...

Frafall i høyere utdanning: disponerende faktorer og tiltak
Veiledning og oppfølging, støtteundervisning i grunnleggende ferdigheter og støtte fra medstudenter...

Sosioøkonomisk status og akademiske prestasjoner i høyere utdanning
Har bakgrunnen din noe å si for hvor høy utdanning du tar? Delvis, svarer forskningen. Men andre...

Læreres perspektiver på nettmobbing
Lærere anerkjenner at nettmobbing er et problem i skolen, men føler seg dårlig forberedt til å...

Forhold ved skolen med betydning for mobbing
Forskning viser at skolemiljøet har stor betydning for elevers, ansattes og foresattes opplevelse av...