
Skandinavisk barnehageforskning de siste to år: Stabil, solid og med tydelig profil
Den ferske NB-ECEC-rapporten viser små endringer i barnehageforskningen i Norge, Sverige og Danmark...

Digital teknologi og påvirkning på elevers læring
OECD-rapport fra Kunnskapssenter for utdanning ser nærmere på forholdet mellom bruk av digitale...

Vurdering av algoritmisk tenkning i grunnskolen og videregående opplæring
Meta-syntese som undersøker vurderingen av algoritmisk tenkning i grunnskole og videregående...

Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...

Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...
Kunnskapsoversikt over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har systematisert forskning på...
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...

Video-opptak av webinaret «Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen»
Her kan du se opptak av webinaret som var sluttkonferanse for GrunnDig-prosjektet.

Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet
Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.

Oppsummert kunnskap: Digitalisering og yrkesfagene
I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap får du vite mer om både forskning på og bruk av...

Podkaster fra GrunnDig-prosjektet
Her finner du podkastene som er produsert i GrunnDig-prosjektet - Digitalisering i grunnopplæring...

Hvilke digitale kompetanser bør framtidens lærere ha?
Den norske skolen blir stadig mer digitalisert. Hvordan forbereder lærerutdanningen studentene på en...

Utvikling av algoritmisk tenking gjennom programmering med Scratch i grunnskolen
Det finst fleire digitale ressursar og verktøy som lærarar bruker for å støtte opp om elevers læring...

Elevers oppfatninger av nettbrett som læringsverktøy
De fleste norske elever har i dag sin egen digitale enhet. I artikkelen som presenteres her, har...

Bruk av nettbrett i barneskolen
Digital teknologi har blitt ein del av norske klasserom, og mange barneskolar har tatt i bruk...

Kjønnsforskjeller i kognitive evner
Forestillingen om at forskjeller i menns og kvinners kognitive evner beror på biologiske forskjeller...

Kjønnsforskjeller i episodisk hukommelse
Evnen vår til å hente fram minner om hendelser som har skjedd oss (episoder), er viktig for å...

Likskapar og ulikskapar mellom kjønna
Både i forsking, populærlitteratur og kvardagstale har det vore, og er det, vanleg å lese og høyre...

Seksuell trakassering i høyere utdanning
Internasjonal forskning indikerer ingen nedgang i antall hendelser som involverer seksuell...

Kjønn, nettverk og akademisk ledelse
Denne kunnskapsoversikten konkluderer med at menn i større grad enn kvinner drar nytte av nettverk...

En sammenligning av barns lesing på papir versus nettbrett
En omfattende metaanalyse av tidligere forskning har funnet at barn i alderen ett til åtte år har...

Effects of ICT in education
Does ICT provide a positive influence on academic performance and if it does are there subjects or...