Meta-syntese som undersøker vurderingen av algoritmisk tenkning i grunnskole og videregående opplæring og syntetiserer bevis fra 12 gjennomganger på tvers av fem internasjonale databaser, med fokus på verktøy, metoder og pedagogiske praksiser brukt i vurderingen av algoritmisk tenkning.
Til tross for den utbredte innføringen av algoritmisk tenkning (computational thinking, CT) i hele utdanningsløpet, vedvarer utfordringene når det gjelder vurderingen av den, grunnet ulike definisjoner, rammeverk og dens praktiske anvendelse i klasserommet.
Denne meta-syntesen, «Computational Thinking Assessment in Primary and Secondary Education: A Meta-synthesis of tools, Methods and Pedagogical Approaches», undersøker vurderingen av algoritmisk tenkning i grunnskole og videregående opplæring, og syntetiserer bevis fra 12 gjennomganger på tvers av fem internasjonale databaser, med fokus på verktøy, metoder og pedagogiske praksiser brukt i vurderingen av algoritmisk tenkning, med mål om å skissere praktiske tilnærminger for å evaluere ulike deler av algoritmisk tenkning-segmentet.
Resultatene i studien viser at det eksisterer en klar vektlegging på programmeringsferdigheter, med mindre vekt på kognitive prosesser og samarbeidsaspekter av algoritmisk tenkning. Syntesen peker også på behovet for å utvikle vurderingsverktøy og metoder som omfatter det bredere spekteret av ferdigheter innen algoritmisk tenkning, og foreslår veier for fremtidig forskning og praktisk anvendelse i utdanningsmiljøer.
Gjennomgangen dykker ned i hovedfokusene til disse syntesene, ferdighetene i algoritmisk tenkning og komponentene som vurderes, og metodene og verktøyene som brukes, og identifiserer hull i dagens praksis.
Meta-syntesen er utført av Sanna Forsström, førsteamanuensis ved Kunnskapssenter for utdanning (ved Universitetet i Stavanger) og Melissa Bond, førsteamanuensis II ved samme institusjon.