
Skandinavisk barnehageforskning de siste to år: Stabil, solid og med tydelig profil
Den ferske NB-ECEC-rapporten viser små endringer i barnehageforskningen i Norge, Sverige og Danmark...

Sluttrapport for evaluering av grunnskolelærerutdanningene
Dette er den første, store evalueringen av grunnskolelærerutdanningene for trinn 1-7 og 5- 10, etter...

Foreldreinvolvering og barn med spesifikke lærevansker
En systematisk kunnskapsoversikt over studier med foreldreinvolverte intervensjoner for barn med...

Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...

Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...

Video-opptak av webinar om skole-hjem-samarbeid
Her kan du se opptak av Kunnskapssenter for utdannings webinar om skole-hjem-samarbeid, arrangert 15...

Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning.
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...

Lærerflukten: Hvordan beholde læreren i jobben?
Årsakene til at lærerne bytter skole eller yrke, er mange, komplekse og sammenvevde. Et godt...

Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet
Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.

Rektor si rolle i bygginga av ein god skole
Rektor speler ei viktig rolle for eit positivt lærings- og arbeidsmiljø ved skolen. Dette...
Korleis skape eit positivt læringsmiljø i fleirkulturelle barnehagar?
Denne artikkelen undersøker kva barnehagelæraren kan gjere for å skape eit godt og inkluderande...