Barnehagelærer – bachelor deltid

Ønsker du å lære om barns utvikling, lek og læring, og bidra til å gi barn en god oppvekst? Ønsker du å kunne arbeide litt samtidig som du studerer? Da bør du velge deltidsløpet for barnehagelærerutdanningen ved UiS!

Updated on
Fakta
Varighet

4 år / 8 semestre

Studiepoeng

180

Antall studieplasser

60

Poenggrense

2024: Alle kvalifiserte fikk tilbud om studieplass

Søknadsfrist

15. april via Samordna opptak (NB: 1.mars for realkompetansevurdering).

Hvorfor bør du velge barnehagelærerutdanningen ved UiS?

Barnehagelærer bachelor tilbyr tre profiler

Som student ved bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning har mulighet til å fordype deg faglig fra andre studieår ved å søke deg til en profil i utdanningen.

Som profilstudent får du:

  • en unik kompetanse innen din valgte tematikk
  • en mulighet til å spesialisere deg – og valgt profil blir en del av vitnemålet ditt
  • anledning til å skreddersy din egen utdanning
  • mulighet for tettere oppfølging/ veiledning gjennom utdanningen
  • anledning til å samarbeide med studenter som deler dine interesser

Å søke seg til en profil er et tilbud om å utvikle seg og lære mer om et særlig område. Profilen er integrert i ordinær utdanning, med noen ekstra aktiviteter. Som profilstudent følger du all undervisning og tar alle eksamener på lik linje med resten av kullet.

Les mer om tilbudet og de forskjellige profilene.

Om studiet

Då eg sjølv fekk barn medan eg gjekk på skule for å bli barne- og ungdomsarbeidar, førte det til ein sterk motivasjon for å jobba med dei som trong meir støtte. Det var denne motivasjonen som dreiv meg i retning av barnehagelærarutdanning.

Liv Randi Erdal Bergsagel, student ved barnehagelærar bachelor deltid

Hva kan du bli?

Muligheten for faglig fordypning gjorde at jeg ønsket å studere videre på en master i barnehagevitenskap

Vilde Marie Dubland Nedrum, student ved barnehagevitenskap master.

Admission requirements

Krav om generell studiekompetanse, politiattest og medisinsk testing

Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.

Søknad: via Samordna opptak.

Søknadsfrist: 15. april

Study plan and courses

Already a student? Find the full study programme description and study plan here
  • Obligatoriske emner - barnehagelærer, deltid

  • Fordypning: Velg mellom seks fordypninger ved UiS eller utveksling

    • Utveksling 1 semester - 30 studiepoeng

    • Aktiv i naturen

    • Musisk praksis

      • Musisk praksis, bevegelse og samspill

        Year 4, semester 8

        Musisk praksis, bevegelse og samspill (BLU360)

        Study points: 30

    • Organisasjon og ledelse

      • Organisasjon og ledelse for barnehagelærere

        Year 4, semester 8

        Organisasjon og ledelse for barnehagelærere (BLU310)

        Study points: 30

    • Småbarnspedagogikk

    • Mangfold og tilhørighet

    • Språk, kreativitet og mangfold

Learning outcomes

All study programmes at the UiS have a set of defined learning targets. Read more about the learning outcome for this study programme.

Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå.

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter
  • har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
  • har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
  • har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale-, lese-, skrive- og matematikkferdigheter.
  • har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
  • skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU (forsknings- og utviklingsarbeid) til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
  • kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
  • kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
  • kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
  • kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
  • kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
  • kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
  • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
  • mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
  • kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
  • har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.

Internasjonale utviklingsmuligheter

Student exchange

By going on exchange to one of our partner institutions abroad as part of your studies, you will have an opportunity to get a unique education. In addition to improving your career opportunities, you grow as a person and gain the ability to greater reflect on the topics you study as part of your degree.

Alle studenter ved UiS skal ha muligheten til å ta deler av studiet sitt i utlandet. For studenter på deltidsprogram kreves det gjerne noen ekstra tilpasninger.

For utfyllende informasjon om opplegg, anbefalinger og kontaktperson, se Barnehagelærer bachelor - heltid.

Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon

Søknad om utveksling i Søknadsweb: Velg søknadsalternativet "Andre land - Andre utvekslingsavtaler (skriv i merknadsfelt)". I merknadsfeltet må man velge inntil 5 institusjoner som er anbefalt for barnehagelærerstudiene, og presisere ønsket prioritering.

All about exchange

Kontakt oss

Senior Adviser
51833470
Faculty of Arts and Education
Faculty Administration UH
Administration IBU