Praksis 3. trinn 25 dager (BBDPR3)

Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) og Språk, tekst og matematikk (STM)

Fokus i praksis 3. studieår:

  • Ledelse av barn og barnehage

Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BBDPR3

Versjon

3

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studentene skal i tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere både på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette.

Ved praksis i utlandet:

Gjennom praksis i utlandet skal studenten få erfaringer med å arbeide i barnehager i andre land. Studenten får erfare ulik pedagogisk praksis i et internasjonalt perspektiv. Studentene skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som lærings- og utdannings arena i en komparativ sammenheng. Studenten får utvikle sine evner til å reflektere over egen kommunikasjon og samspill med barn og medarbeidere på tvers av kultur og språk.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:

Kunnskap

Studenten har kunnskap:

  • om barnehagelærer rollen og hva ulike sider ved profesjonsutøvelsen innebærer i en mangfoldig barnehage
  • om ledelse og målstyrt pedagogisk ledelse
  • om barnehagen som en lærende organisasjon og utvikling av slike organisasjoner
  • ulike miljø som kan fremmer og ivaretar lek

Ferdigheter

Studenten kan:

  • framstå som en barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen
  • lede barnehagen som lærende organisasjon
  • øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse
  • legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
  • reflektere over balansen mellom målstyrt og pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert

Generell kompetanse

Studenten

  • har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
  • kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere
  • kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis
  • kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling

Etter gjennomført praksis i utlandet skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere i et internasjonalt perspektiv.
  • betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring.
  • ulike miljø som kan fremme og ivareta lek.
  • barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft.
  • læringsmiljø og pedagogiske tilnærminger i utenlandske barnehager.

FerdigheterStudenten kan:

  • beskrive og reflektere over pedagogiske tilnærminger i et komparativt perspektiv.
  • diskutere, reflektere og sammenligne praksis i utlandet med praksis i norske barnehager.
  • bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Kunne samarbeide med medarbeidere med ulik kulturell og pedagogisk forståelse.
  • reflektere over hvordan man kan anvende/tilpasse ulike typer praksis i ulike sammenhenger.
  • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet.
  • kan vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle.

Forkunnskapskrav

BBDPR2 Praksis 2. trinn 25 dager
Bestått praksis fra forrige studieår

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 25 dager 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Praksis er obligatorisk.
• Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksisperioden for å få bestått praksis.
• ALT fravær må dokumenteres med egenmelding eller legeerklæring (eventuelt annen gyldig dokumentasjon).
• Dokumentasjon på fravær fra studenten vedlegges sluttvurderingen.
Uansett fraværsårsak og dokumentasjon:Alt fravær må tas igjen for at prasksisperioden skal godkjennes. Krav om 100% tilstedeværelse.


• Ved stort fravær må studenten regne med å ta hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksisperiode.


• Ugyldig fravær og fravær som ikke tas igjen i praksisperioden fører til Ikke bestått praksis.

Det gis vanligvis ingen dispensasjon fra kravet om obligatorisk tilstedeværelse. Alt fravær fra praksis være dokumentert. Fraværsdager må tas igjen. Dette avtales med praksislærer. Fraværet må tas igjen så nært opp til praksisperioden som mulig.Det kan i tillegg forekomme oppgaver og undervisningsaktivitet knyttet til praksis som er omtalt under kunnskapsområdene.Studenten skal bygge videre på erfaringer og vurdringer fra 2. års praksis, vurderingen fra 2. års praksis skal derfor framlegges for praksislærer.Studenten skal ha min. 5 - 7 lederdager.Studenter på samme avdeling kan ha tre lederdager sammen.Ved praksis i utlandet: det er ikke krav om å gjennomføre lederdager ved praksis i utlandet.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Vigdis Eidsvåg

Praksiskoordinator:

Lena Forus

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Praksis i barnehagen. Det skal gjennomføres praksisoppgave og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.

Ved praksis i utlandet: det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis i utlandet i løpet av praksisperioden.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto