Jobber du med mennesker i vanskelige livssituasjoner og ønsker faglig utvikling? Masterstudiet i barnevernsarbeid gir deg kunnskapen og verktøyene du trenger for å stå trygg og sikker i arbeid med utsatte barn og unge.
2 år / 4 semestre
120
Norsk
15
Om studiet
Masterstudiet i barnevernsarbeid er for deg som vil være en viktig ressurs i samfunnet, styrke din kompetanse og bedre kunne hjelpe barn, unge og familier i utsatte situasjoner. Studiet kan gjennomføres på heltid over to år eller deltid over fire år.
- Videreutvikle kompetansen din: Masterstudiet i barnevernsarbeid gir deg dypere innsikt i samfunnsforhold som er viktige for barn, unge og familiers velferd og hverdag. Du videreutvikler ferdighetene dine og kompetansen din i profesjonelt arbeid med mennesker, og du kvalifiserer deg spesielt til å arbeide med barn, unge og familier i utsatte situasjoner.
- Helhetlig kunnskapsbase: Gjennom studiet får du en integrert forståelse av faktorer som påvirker barns og unges oppvekst og utvikling, samt deres familieliv. Du lærer om teorier og perspektiver på mangfold, kulturelle forskjeller og sosial ulikhet. Du får også en solid kunnskapsbase om profesjonelt og relasjonelt arbeid med mennesker i utsatte livssituasjoner
- Arbeid i utfordrende relasjoner: Studiet gir deg kunnskap om hvordan du kan arbeide med og samhandle i utfordrende og konfliktfylte relasjoner. Dette gjør deg godt rustet til å møte komplekse situasjoner i arbeidet ditt.
- Barnets beste: Studiet gir deg teoretisk kunnskap som skal kunne anvendes praktisk til barnets beste, i samarbeid med barn, unge, foreldre og andre samarbeidspartnere.
- For flere yrkesgrupper: Masterprogrammet retter seg mot barnevernspedagoger, sosialarbeidere og vernepleiere som jobber med mennesker i utsatte livssituasjoner, og da særlig barn, unge og familier.
- Praksis: I løpet av studiet har du fire uker prosjektpraksis i en barnevernstjeneste. Praksisukene gir deg en unik mulighet til å bidra i et innovasjonsprosjekt i samarbeid med en barnevernstjeneste. Du får kunnskap om utfordringer og utviklingsarbeid i barnevernet, og lærer om innovasjon, prosjektutvikling og prosjektledelse. Se hele emnebeskrivelsen for praksisemnet.
Det handler om å utvikle mer kompetanse og å tilføre ekstra kunnskap til både seg selv og tjenesten.
Hva kan du bli?
Karriere
Studiet kvalifiserer til et bredt utvalg jobber der kompetanse i profesjonelt relasjonelt arbeid og kunnskap om barn, unge og familier er relevant. Det kan være jobber som:
- saksbehandler/kontaktperson
- miljøterapeut
- leder
- behandler
- rådgiver
- veileder
- underviser
- hjelpearbeider
- forsker
Du vil for eksempel kunne få jobb:
- med doktorgradsstudier og forskning
- i kommunale barnevernstjenester
- i barnevernsinstitusjoner
- i offentlige etater og virksomheter som tilbyr tjenester eller utvikler tjenester for barn, unge og familier
- i barne- og ungdomspsykiatrien
- i ambulante og oppsøkende tjenester for utsatte barn og unge
- i behandlingsinstitusjoner for barn, unge og unge voksne
- med kultur- og fritidstjenester for barn, unge og familier
- med internasjonalt hjelpearbeid rettet mot barn, unge og familier
- i kompetansesenter og fagmiljø som tilbyr undervisning og tjenester for virksomheter som jobber med utsatte barn, unge og familier.
Videre utdanning
Studiet kvalifiserer for å søke opptak til doktorgradsprogram.
Jeg gleder meg til å se hva denne masteren kan lære oss, siden den går direkte på vårt felt. I tillegg kan vi tilføre noe tilbake til jobben vår, vi er mange kolleger som kan dra nytte av hverandres kompetanseheving.
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
En kandidat med fullført og bestått studium skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om barnevernet i et historisk og samtidsmessig perspektiv, sentrale utviklingstrekk og politiske føringer for et fremtidsrettet barnevern.
- har avansert kunnskap om forholdet mellom oppvekstsvilkår og barns utvikling, og hvordan ulike sosiale problemer, helseutfordringer og funksjonsnedsettelser har betydning for barn, unge og familiers levekår.
- har avansert kunnskap om barns rett til beskyttelse og omsorg, hvordan omsorgssvikt kan komme til uttrykk i ulike former, og hvordan arbeide barnevernfaglig for å hjelpe barn og foreldre som lever i utsatte og konfliktfylte familiesituasjoner
- har inngående kunnskap om hvordan arbeide barnevernfaglig i tråd med internasjonale konvensjoner og nasjonale lovverk og bestemmelser.
- har avansert kunnskap om faglig kvalitet og forsvarlig barnevernsarbeid og miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og familie
- har inngående kunnskap om forskning, innovasjon og fagutvikling i barnevernsfeltet, og om tverrfaglig og tverrprofesjonelt arbeid til barnets beste.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teoretiske perspektiver, begreper, informasjonskilder og kunnskapsanvendelse i barnevernsarbeid, og kan analysere betydningen sosiale problemer, helseutfordringer og funksjonsnedsettelser kan ha for barn, unge og familiers velferd og levekår.
- kan gjennomføre avgrensede forsknings- og utviklingsprosjekter i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
- kan anvende ulike tilnærminger i samhandling med barn, og foreldre, og kan analysere og forholde seg kritisk til hvordan system, kunnskapsforståelser og egen rolle virker inn på relasjoner en inngår i.
- kan anvende relevant kunnskap og relevante metoder for å foreta forsvarlig juridisk og barnevernfaglig skjønnsutøvelse, og dokumentere vurderinger og beslutninger i situasjoner preget av usikkerhet og faglige og verdimessige motsetninger.
- kan koordinere og lede barnevernsarbeid både i enkeltsaker, i kollegasamarbeid og i tverrfaglige samarbeid.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter i endringsarbeid og i tverrfaglig arbeid på måter som fremmer barns medvirkning og samarbeid med foreldre.
- kan kommunisere, redegjøre for faglige problemstillinger og begrunne kunnskapsanvendelse og egne faglige vurderinger, både muntlig og skriftlig, tilpasset ulike formål og mottakere.
- kan analysere etiske utfordringer i barnevernsarbeid og hvordan ulike maktdimensjoner kan få betydning for relasjoner, beslutninger og barnevernsarbeid.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å identifisere og analysere behov og initiere fag- og kunnskapsutvikling som styrker tjenestene til barn, unge og familier
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Obligatoriske emner
-
Kunnskapsperspektiver og vitensposisjoner i arbeid med utsatte barn, unge og deres familier
Første år, semester 1
Kunnskapsperspektiver og vitensposisjoner i arbeid med utsatte barn, unge og deres familier (MBA101)
Studiepoeng: 15
-
Barnevernsrettslige tema
Første år, semester 1
-
Rettsanvendelse i barnevernsarbeid
Første år, semester 1
-
Forskningsmetode
Første år, semester 2
-
Profesjon, organisasjon og ansvarlig lederskap
Første år, semester 2
-
Kunnskapsbasert praksis og innovasjon i barnevernet
Første år, semester 2
Kunnskapsbasert praksis og innovasjon i barnevernet (MBA106)
Studiepoeng: 10
-
Vold og omsorgssvikt som komplekse problemområder i barnevernfaglig arbeid
Andre år, semester 3
Vold og omsorgssvikt som komplekse problemområder i barnevernfaglig arbeid (MBA201)
Studiepoeng: 10
-
Mangfold, inkludering og barnevern i et flerkulturelt perspektiv
Andre år, semester 3
Mangfold, inkludering og barnevern i et flerkulturelt perspektiv (MBA202)
Studiepoeng: 10
-
Relasjonskompetanse, etikk og barnevernfaglige vurderinger
Andre år, semester 3
Relasjonskompetanse, etikk og barnevernfaglige vurderinger (MBA203)
Studiepoeng: 10
-
Masteroppgave i barnevernsarbeid
Andre år, semester 4
-
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Utvekslingen vil foregå i fjerde semester – Masteroppgaven
Universitetet i Stavanger v/Institutt for sosialfag har Erasmu+ avtaler om studentutveksling med University of Groningen i Nederland og FH Münster University of applied sciences i Tyskland. Studenter som velger utveksling, vil få mulighet til å skrive sin masteroppgave i forbindelse med et utenlandsopphold ved et av disse lærestedene. Studentene vil få tildelt biveileder ved vertsinstitusjonene, og hovedveileder ved UIS (i tilfeller der prosjektet skulle tilsi en ordning der hovedveileder er ved vertsinstitusjonen vil dette også være mulig). Studentene som reiser fra UIS vil få delta på skriveseminar og andre undervisningsaktiviteter ved vertsinstitusjonen i det gjeldende semesteret. Utvekslingsavtalene innebærer utveksling og mobilitet, men studentene som omfattes av avtalene vil få sine studiepoeng ved UIS, selv om de gjennomfører arbeidet og forskningen tilknyttet masteroppgaven utenlands.
Utveksling der en gjennomfører et masterprosjekt i en internasjonal kontekst gir unike muligheter til komparasjon og utvidet forståelse av hvilken betydning kunnskapsperspektiv, samfunnsforhold og kulturelle forhold kan ha for organisering av tjenestene og videre påvirke barnevernfaglige vurderinger og praktisk barnevernsarbeid. Studenter som velger utveksling, vil også få mulighet til å bygge internasjonalt nettverk. En ordning som legger til rette for skriving av masteroppgaven utenlands som spesielt god for studenter som ser for seg en karriere innen forskning, men også for studenter som ønsker å arbeide innenfor internasjonalt hjelpe- og utviklingsarbeid både i Norge og internasjonalt.
Kontaktperson Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner: Internasjonal koordinator, Institutt for sosialfag Andreas Håheimog programleder Master i barnevernsarbeid Ida Bruheim-Escobar.
Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen iDigital studentekspedisjon
Utveksling
Opptakskrav
Bachelorgrad i barnevern, sosialt arbeid eller vernepleie.
Søkere med annen tilsvarende 3-årig utdanning (180 studiepoeng/60 vekttall) kan vurderes for opptak dersom de kan vise til yrkespraksis fra barnevernstjenesten utover 4 år dersom det er godtgjort at krav om fordypning innenfor fagområdet for mastergradsstudiet er oppfylt.
Dette studiet er underlagt forskrift for skikkethetsvurdering.
Søknad og opptak
Spørsmål om søking og opptak?
Slik søker du opptak til 2-årig master.
Hva er snittet?
Se poenggrenser fra tidligere år.
Kontakt oss
Studentlivet i Stavanger
Kontakt oss
Institutt for sosialfag
Fakultetsadministrasjonen SV
Administrasjon IS