Vold og omsorgssvikt som komplekse problemområder i barnevernfaglig arbeid (MBA201)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MBA201

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet omhandler ulike teoretiske perspektiver og mer praktiske tilnærminger til overgrep og vold i nære relasjoner i barnevernsarbeid og annet sosialfaglig arbeid med slike komplekse problemområder. Det er et fordypningsemne om vold i nære relasjoner, generelt i befolkningen og i sårbare grupper/ i majoritet- og minoritetsbefolkningen. Vold i nære relasjoner er et alvorlig og komplekst samfunnsproblem og et felt i bevegelse. Det krever ofte koordinerte tiltak med flere aktører på ulike nivå. Sentralt i emnet er derfor kunnskap om forklaringsmodeller og kritisk, flerfaglig og tverretatlig analyse. Emnet viser også konsekvenser av vold, omsorgssvikt og overgrep for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Videre tar emnet opp ulike former for forebygging, avdekking og tiltaksarbeid. Gjennom emnet skal studentene på grunnlag av forskningsbasert kunnskap utvikle analytisk og praktisk kompetanse i forståelse, forebygging og bekjempelse av ulike former for vold.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har:

  • inngående kunnskap om sentrale utviklingstrekk i forskningsfeltet vold i nære relasjoner
  • avansert forskningsbasert kunnskap og perspektiver på individ-, gruppe- og samfunnsnivå om vold i nære relasjoner
  • avansert kunnskap om sammenhenger mellom kjønn og minoritetsperspektiver, kulturelle, sosiale og økonomiske forhold og vold og omsorgssvikt
  • kunnskap om forebyggende virkemidler og terapeutiske, behandlende tiltak

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • analysere ulike perspektiver på individ, gruppe og samfunnsnivå
  • anvende flere perspektiv og forståelser som muliggjør ulike løsninger i det barnevernfaglige og sosialfaglige feltet
  • anvende kunnskap om vold, omsorgssvikt og krenkelser i konkrete situasjoner med barn, unge og voksne og iverksette hensiktsmessige forebyggende og bekjempende tiltak
  • sammen med barn, unge, foreldre og samarbeidspartnere bidra til helhetlig tverrfaglig samarbeid i saker der det er vold eller mistanke om vold
  • anvende relasjonelle kunnskaper og ferdigheter i utfordrende samtaler og situasjoner

Generell kompetanse:

Kandidaten:

  • har evne til medfølende nærhet og kritisk distanse i arbeidet med vold i nære relasjoner
  • kan identifisere og analysere utfordringer og etiske fordringer og dilemmaer i arbeid med mennesker som opplever vold, krenkelser eller konflikter i nære relasjoner

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 3 Dager Bokstavkarakterer

Omfang 3000 ord +/- 10 % inkl. innholdsfortegnelse og noter, ekskl. litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Nærværskrav

Den obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av den obligatoriske aktiviteten vil bli trukket fra eksamen.

Nærværskrav: 75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Brita Gjerstad

Studieprogramleder:

Ida Bruheim-Escobar

Arbeidsformer

Forelesninger, individuelt arbeid og refleksjon i grupper. Det vektlegges og tilrettelegges for studentaktive læringsformer der studentene vil engasjeres i ulike former for strukturert egenaktivitet i grupper.

Åpent for

Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet
Barnevernsarbeid - Masterprogram Sosialfag - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto