Har du en bachelorgrad med minst ett skolefag? Dette studieprogrammet kombinerer praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) med ett år på mastergradsnivå, som gir deg en solid faglig dybde og profesjonell kompetanse til å inspirere og undervise neste generasjon.
2 år
30
120
12 uker
15. april
Om studiet
PPU og master: Gjennom PPU får du en bred og anvendelig pedagogisk plattform, mens masteråret gir deg muligheten til å fordype deg innen ditt fagfelt. Programmet er designet for å skape en balanse mellom teoretisk forståelse og praktiske ferdigheter, slik at du står sterkt i rollen som lærer.
Kortere vei til læreryrket: Dette toårige masterprogrammet gir deg både en mastergrad og lærerkompetanse (PPU) på kortere tid enn tradisjonelle løp, samtidig som du oppfyller kravene til å undervise i skolen.
Faglig fordypning og pedagogikk: Programmet passer for deg som allerede har en bachelor og ønsker å utdype både fagkunnskap og undervisningsevner. Gjennom programmet vil du få praktisk erfaring og bli veiledet av dyktige pedagoger. Studiet er et nybrottsarbeid med fokus på fremtidens læringsbehov og livslang læring. Du spesialiserer deg i ett skolefag (historie, nordisk eller engelsk) samtidig som du utvikler dybdekunnskap om læring og undervisning i varierte kontekster.
Praksisnær undervisning: Gjennom hele studiet vektlegges samspillet mellom teori og praksis, med 12 uker praksis allerede første året og tett samarbeid med universitetsskoler.
Globalt og interkulturelt perspektiv: Programmet inkluderer internasjonal forskningsbasert pensum og mulighet for utveksling, noe som gir deg et solid grunnlag for å undervise i et mangfoldig samfunn.
Studiet har fokus på fremtidens læringsbehov og livslang læring
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2025
-
Obligatoriske fellesemner
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Første år, semester 1
-
Praksis del 1 - 6 uker
Første år, semester 1
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Første år, semester 2
-
Praksis del 2 - 6 uker
Første år, semester 2
-
-
Fordypning
-
Fordypning historie
-
Obligatoriske emner
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Første år, semester 1
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Første år, semester 2
-
Masteroppgave i historie og historiedidaktikk, PPU-master
Andre år, semester 4
Masteroppgave i historie og historiedidaktikk, PPU-master (HIS393)
Studiepoeng: 30
-
-
Velg 3 emner
-
Energi historie
Andre år, semester 3
-
Historieformidling på museer og vitensentre
Andre år, semester 3
-
Historie på film, i dataspill og andre medier
Andre år, semester 3
-
Fortid i samtid
Andre år, semester 3
-
-
-
Fordypning engelsk
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Første år, semester 1
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Første år, semester 2
-
Critical Approaches to Literature
Andre år, semester 3
-
English words and meanings
Andre år, semester 3
-
First and Second Language Literacy Development
Andre år, semester 3
-
Masteroppgave og muntlig, PPU-master
Andre år, semester 4
-
-
Fordypning nordisk
-
Obligatorske emner
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Første år, semester 1
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Første år, semester 2
-
Masteroppgave i nordisk og lesevitenskap, PPU-master
Andre år, semester 4
Masteroppgave i nordisk og lesevitenskap, PPU-master (NOR393)
Studiepoeng: 30
-
-
Velg 2 emner
-
Norsk som andrespråk
Andre år, semester 3
-
Lesing: teori og metode
Andre år, semester 3
-
Talespråk og skriftspråk: Tilstand og endring
Andre år, semester 3
-
-
-
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Kunnskap
Kandidaten har
- avansert fagkunnskap innenfor et profesjonsrelevant fag og fagområde
- avansert kunnskap innen fagdidaktikk knyttet til undervisning og læring i det enkelte fag
- erfaring med planlegging av gjennomføring av et selvstendig vitenskapelig arbeid og kan anvende kunnskap på nye områder innenfor fagområdet
- inngående kunnskap om skolen som læringsarena og rammebetingelser som ligger til grunn
- kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, samiske elevers særlige rettigheter og status, ungdomskultur, og ungdommers liv og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer og kritisk anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder
- analysere læreplaner og læringsressurser og legge til rette for læring innenfor læreplanens tverrfaglige tema «Bærekraftig utvikling»
- bruke relevante metoder for forskning på en selvstendig måte og kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- bruke varierte og relevante arbeidsmåter i undervisningen, og tilpasse opplæringen i faget slik at den tar hensyn til elevenes ulike behov og læringstempo, deres interesse for faget og evne til abstrakt tenkning
- planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forskning og erfaring
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- videreutvikle egen kompetanse og analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner til elever, kollegaer og foresatte
- kritisk reflektere over profesjons- og forskningsetiske spørsmål
- bygge relasjoner og samarbeide med relevante aktører
Hva kan du bli?
Denne masteren kvalifiserer til arbeid som lærer på trinn 5 – 13. Det vil si mellomtrinnet i barneskolen, ungdomsskolen, videregående skole, og i voksenopplæring. I tillegg til arbeid i skolen vil en med den pedagogiske kompetansen en lærerutdanning gir være attraktiv innen flere ulike arbeidsområder både innen offentlig og privat sektor.
Etter fullført profesjonsrettet master med integrert PPU er det mulig å søke seg videre til doktorgradsstudier (Ph.d.)
Opptakskrav
Se nedenfor opptakskravene for hver av de faglige fordypningene:
1. Bachelorgrad/grunnskolelærerutdanning eller tilsvarende med en fordypningsenhet på minst 80 studiepoeng i historie.
2. Grunnskolelærerutdanning eller tilsvarende (fireårig) med minst 60 studiepoeng i historie/samfunnsfag og minimum to års relevant yrkeserfaring innenfor fagområdet fra skole.
2 A) Fagkrav i historie: 60 studiepoeng historieemner, som omfatter blant annet europeisk historie.
2 B) Fagkrav i samfunnskunnskap: 60 studiepoeng innenfor sosiologi, statsvitenskap, sosialantropologi eller en kombinasjon av disse som til sammen utgjør 60 studiepoeng.
Det er et faglig minstekrav på karakteren C i fordypningsområdet i historie og historie/samfunnsfag. Søkere med utdanning hvor det ikke er mulig å regne ut karaktersnitt må ha karakteren C i hele graden som kvalifiserer for opptak. Dersom man har utdanning med annen karakterskala enn ECTS-karakterer (A-F), må man dekke tilsvarende norsk C.
1. Bachelorgrad/grunnskolelærerutdanning eller tilsvarende med en fordypningsenhet på minst 80 studiepoeng i norsk/nordisk med minimum 20 studiepoeng i språk og 20 studiepoeng i litteratur.
2. Grunnskolelærerutdanning eller tilsvarende (fireårig) med minst 60 studiepoeng i norsk/nordisk og minimum to års relevant yrkeserfaring innenfor fagområdet fra skole.
Minst 20 studiepoeng må være nordiske språkemner og 20 må være nordisk litteratur.
Studenten må ha avlagt eksamener på både nynorsk og bokmål, eller på annen måte dokumentere at begge målformene beherskes.
Det er et faglig minstekrav på karakteren C i fordypningsområdet i norsk/nordisk. Søkere med utdanning hvor det ikke er mulig å regne ut karaktersnitt må ha karakteren C i hele graden som kvalifiserer for opptak. Dersom man har utdanning med annen karakterskala enn ECTS-karakterer (A-F), må man dekke tilsvarende norsk C.
1. Bachelorgrad/grunnskolelærerutdanning eller tilsvarende med en fordypningsenhet på minst 80 studiepoeng i engelsk språk og litteratur. Emner innenfor oversettelse og tolking kan ikke inngå i fordypningsområdet.
2. Grunnskolelærerutdanning eller tilsvarende (fireårig) med minst 60 studiepoeng i engelsk og minimum to års relevant yrkeserfaring innenfor fagområdet fra skole.
Minimum 20 studiepoeng i språklige emner og minimum 20 studiepoeng innenfor litteraturemner.
Det er et faglig minstekrav på karakteren C i fordypningsområdet i engelsk. Søkere med utdanning hvor det ikke er mulig å regne ut karaktersnitt må ha karakteren C i hele graden som kvalifiserer for opptak. Dersom man har utdanning med annen karakterskala enn ECTS-karakterer (A-F), må man dekke tilsvarende norsk C.
Utfyllende regler for opptak (PDF).
Til dette programmet er det krav om politiattest samt plikt til taushets- og tuberkoloseerklæring. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Attest leveres til fakultet, følg instruksjonene i Studentweb. Taushets- og tuberkoloseerklæring registreres ved første semesterregistrering.
Søknad og opptak
Kontakt
Ved spørsmål om opptak til studiet, kontakt masteropptak@uis.no.
Kontakt oss
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS