Studiet har som ambisjon å styrke grunnskolelæreres lese- og skriveundervisning gjennom å fokusere på teorier om motivasjon og engasjement, samt på prinsipper om engasjerende undervisning. Målet er å styrke lærernes forutsetninger for å kunne planlegge og gjennomføre engasjerende tekstarbeid i undervisningen. Undervisningen baserer seg på teorier om motivasjon og engasjement og setter disse i sammenheng med didaktisk forskning på lesing, skriving og muntlighet fra ulike fag og ulike trinn i grunnskolen. Analyser av undervisningseksempler i lys av teori er en viktig del av emnet.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Har inngående kunnskap om utvalgte engasjements- og motivasjonsteorier
Har forskningsbasert kunnskap om forutsetninger for engasjert tekstarbeid
Kan analysere lese- og skrivepraksiser i lys av engasjements- og motivasjonsteori
Ferdigheter:
Kan omforme forskningsbasert kunnskap til praktisk, relevant og engasjerende lese- og skriveopplæring
Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike praksiseksempler i faglige diskusjoner
Generell kompetanse:
Kan reflektere over egen undervisningspraksis i lys av teori og forskning
Kan bidra til nytenkning om engasjerende tekstarbeid på egen skole
Forkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning. Det forutsettes at søker er ansatt i skolen slik at det er mulig å gjøre utprøvinger i praksis.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Muntlig forhåndsinnspilt digital presentasjon
1/1
Bestått/ Ikke bestått
Muntlig forhåndsinnspilt digital presentasjon (maks 15 min.). Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
Under samlingene vil studentene delta i forelesninger og gruppearbeid. Mellom samlingene vil det være to obligatoriske arbeidskrav. Det første arbeidskravet er en refleksjonslogg på 300- 500 ord. Det andre arbeidskravet er en skriftlig oppgave på ca. 1500 ord
Åpent for
Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.