Prinsipper for engasjerende tekstarbeid (VPET200)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

VPET200

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studiet har som ambisjon å styrke grunnskolelæreres lese- og skriveundervisning gjennom å fokusere på teorier om motivasjon og engasjement, samt på prinsipper om engasjerende undervisning. Målet er å styrke lærernes forutsetninger for å kunne planlegge og gjennomføre engasjerende tekstarbeid i undervisningen. Undervisningen baserer seg på teorier om motivasjon og engasjement og setter disse i sammenheng med didaktisk forskning på lesing, skriving og muntlighet fra ulike fag og ulike trinn i grunnskolen. Analyser av undervisningseksempler i lys av teori er en viktig del av emnet.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • Har inngående kunnskap om utvalgte engasjements- og motivasjonsteorier
  • Har forskningsbasert kunnskap om forutsetninger for engasjert tekstarbeid
  • Kan analysere lese- og skrivepraksiser i lys av engasjements- og motivasjonsteori

Ferdigheter:

  • Kan omforme forskningsbasert kunnskap til praktisk, relevant og engasjerende lese- og skriveopplæring
  • Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike praksiseksempler i faglige diskusjoner

Generell kompetanse:

  • Kan reflektere over egen undervisningspraksis i lys av teori og forskning
  • Kan bidra til nytenkning om engasjerende tekstarbeid på egen skole

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning. Det forutsettes at søker er ansatt i skolen slik at det er mulig å gjøre utprøvinger i praksis.

Eksamen / vurdering

Muntlig forhåndsinnspilt digital presentasjon (maks 15 min.). Vurderingsuttrykk (B/IB eller A-F): Bestått/ikke bestått

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonslogg

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Aline Alves-Wold

Arbeidsformer

Under samlingene vil studentene delta i forelesninger og gruppearbeid. Mellom samlingene vil det være to obligatoriske arbeidskrav. Det første arbeidskravet er en refleksjonslogg på 300- 500 ord. Det andre arbeidskravet er en skriftlig oppgave på ca. 1500 ord

Åpent for

Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto