Aline Alves-Wold

Førsteamanuensis i spesialpedagogikk/utdanningsvitenskap/lesevitenskap

Aline Alves-Wold

Kontakt

Telefon: 51831162

E-post: aline.alves-wold@uis.no

Rom: OD B-2637

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Kort om meg

Jeg har flere års erfaring med språkundervisning i grunn- og videregående skole, og som førsteamanuensis i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger har jeg spesialisert meg på lese- og skriveopplæring ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning (Nasjonalt Lesesenter).

Gjennom nettverk som ELN (European Literacy Network) og DEKOMP (Desentralisert kompetanseutvikling), og prosjekter som Tid for Lesing har jeg som mål å gjøre forskning mer tilgjengelig for praksisfeltet, og i samarbeid med lærere kunne bidra til bedre lese- og skrivepraksiser i skolen.

Videre har jeg lidenskap for skriving i forskjellige sjangre, men spesielt skjønnlitteratur.

Fagområder:

Begynneropplæring

Motivasjon for skriving og lesing

Diskursanalyse

Dette forsker jeg på

Min forskning fokuserer på motiverende lese- og skrivepraksiser. Målet er å finne strategier og verktøyer som kan hjelpe lærere i deres arbeid med å planlegge og implementere praksiser som kan forbedre elevers lese- og skriveferdigheter, spesielt for elever som sliter med motivasjon. For å hjelpe lærere i planleggingsarbeidet har jeg utviklet The ABCS of Writing Motivation, der 9 faktorer som påvirker elevenes motivasjon blir presentert og en tabell med praksiseksempler blir foreslått.

Som lingvist og tidligere aktiv politikker er jeg også opptatt av språkbruk i politisk sammenheng og med diskursanalyse som metode har jeg forsket på hvordan George W. Bush og Barack Obama bruker metafor i sine politiske taler, og foreslått måter for å adressere metaforbruk i språkundervisning.

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Alves-Wold, Aline; Walgermo, Bente R.; Foldnes, Njål

(2024)

Assessing writing and spelling interest and self-beliefs: Does the type of pictorial support affect first and third graders’ responses?.

Assessing Writing: An International Journal.

ISSN 1075-2935.

Volum 60.

DOI: 10.1016/j.asw.2024.100833

Alves-Wold, Aline; Walgermo, Bente R.; McTigue, Erin ; Uppstad, Per Henning

(2024)

The ABCs of writing motivation: a systematic review of factors emerging from K–5 students’ self-reports as influencing their motivation to write.

Frontiers in Education.

ISSN 2504-284X.

Volum 9.

DOI: 10.3389/feduc.2024.1396484

Alves-Wold, Aline; Walgermo, Bente R.; McTigue, Erin ; Uppstad, Per Henning

(2023)

Assessing Writing Motivation: a Systematic Review of K-5 Students' Self-Reports.

Educational Psychology Review.

ISSN 1040-726X.

Volum 35.

Hefte 1.

DOI: 10.1007/s10648-023-09732-6

Bøker og kapitler

Alves-Wold, Aline

(2024)

Young students’ motivation to write: An investigation of K-5 students’ own responses and of the self-reports used to capture their voices.

ISBN 978-82-8439-234-9.

Hefte 757.

Formidling

Alves-Wold, Aline

(2024)

Motivasjonsteorier.

Nasjonal konferanse om lesing;

2024-03-18 - 2024-03-19.

Alves-Wold, Aline

(2024)

Boktips til barn.

Alves-Wold, Aline; Walgermo, Bente R.; Foldnes, Njål

(2024)

Assessing writing motivation: The influence of pictorial supports on young students' responses.

Sig-Writing conference;

2024-06-26 - 2024-06-28.

Alves-Wold, Aline; Walgermo, Bente R.; McTigue, Erin ; Uppstad, Per Henning

(2023)

The ABCs of Writing Motivation.

Society for the Scientific Study of Reading (SSSR);

2023-07-19 - 2023-07-22.

Alves-Wold, Aline; Walgermo, Bente R.; McTigue, Erin ; Uppstad, Per Henning

(2023)

Assessing Writing Motivation: a systematic review of K-5 students' self reports.

European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI);

2023-08-22 - 2023-08-26.

Alves-Wold, Aline

(2023)

Motiverende skriving i begynneropplæring.

Skolemøtet for Rogaland;

2023-11-17.

Grønnestad, Kjetil S.; Alves-Wold, Aline

(2023)

Flere menn gir bedre arbeidsmiljø.

Alves-Wold, Aline; Walgermo, Bente R.; McTigue, Erin ; Uppstad, Per Henning

(2022)

Student's voices: A systematic review of writing motivation in early elementary education.

SIG-Writing Conference;

2022-06-20 - 2022-06-22.

Alves-Wold, Aline

(2021)

Metaphors Can Kill.

Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret.

ISSN 1893-1499.

Volum 2020/21.

s.10-14.

Alves-Wold, Aline

(2021)

Tenke det, ønske det, ville det – men skrive det? Om motivasjon for skriving i begynneropplæring.

Forsker-standup;

2021-09-29.

Alves-Wold, Aline

(2019)

‘I will’ vs. ‘Yes, we can’: A rhetorical analysis of the political speeches of George W. Bush and Barack Obama during their election periods, with emphasis on their choice of metaphor.

The Creative Power of Metaphor conference - Theme: Metaphor and Communication;

2019-03-29 - 2019-03-30.