Norsk som andrespråk, emne 2 (VNA102)

Emnet bygger på emnet VNA101. Den overordnete innrammingen for VNA102 er hvordan grunnlagsdokumenter som CEFR og dets utvidete versjon fra 2020 (engelsk) / 2022 (norsk) danner rammer og retninger for tolkning, forståelse og implementering av Læreplan i norsk for voksne innvandrere (fra 2021).


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

VNA102

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår, Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Den overordnete innrammingen for emnet er hvordan grunnlagsdokumenter som CEFR og dets utvidete versjon fra 2020 (engelsk) / 2022 (norsk) danner rammer og retninger for tolkning, forståelse og implementering av Læreplan i norsk for voksne innvandrere (fra 2021). I tråd med denne tilnærmingen vil emnet ta opp didaktisk arbeid med skriftlige og muntlige ferdigheter, interaksjon og mediering i tillegg til didaktiske valg for tilpasset opplæring. For å analysere, forklare og begrunne de didaktiske valgene læreren tar både før, under og etter læringsmøtet og undervisningskonteksten, vil sosiokulturelle og kognitive teorier om språk og språklæring, herunder transspråking og identitets- og relasjonstenkning, stå sentralt. På samme måte som på VNA101 posisjonerer VNA102 språkinnlæreren i et ressursperspektiv. Dette perspektivet er avgjørende for hvordan språklæring både i og utenfor klasserommet, kartlegging og kartleggingsverktøy samt vurdering og testing forstås og arbeides med i emnet VNA102.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har:

  • meget god kunnskap om Læreplan i norsk for voksne innvandrere (2021) og det felles europeiske rammeverket for språk (fra 2001, på norsk 2011) herunder dets utvidete utgave (fra 2020, på norsk 2022)
  • kunnskap om kritisk testteori og om testers ulike posisjoner og funksjoner i et opplæringsløp
  • meget god kunnskap om hva lesing og skriving på et andrespråk innebærer
  • kunnskap om teorier om forhandling av identitet(er) i en andrespråkskontekst
  • meget god kunnskap om muntlig produksjon, resepsjon og interaksjon
  • kunnskap om sosiolingvistiske og kognitive perspektiver på språklæring, flerspråklighet som en ressurs og transspråking
  • kunnskap om kjennetegn ved andrespråkslæring i og utenfor klasserommet

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • vurdere kursdeltakeres / språkinnlæreres ferdighetsnivå i henhold til nivåene beskrevet i CEFR og i læreplanen og forklare (gjøre greie for) egen vurdering
  • planlegge og legge til rette for målrettet og individuelt tilpasset arbeid med lesing og skriving
  • planlegge og legge til rette for målrettet og individuelt tilpasset arbeid med muntlige ferdigheter
  • vurdere og kartlegge voksne språkinnlæreres ressurser og særlig legge til rette for bruk av språkinnlærerens språklige repertoar i en læringssituasjon
  • planlegge, legge til rette for og styrke innlærernes medierende språklæringsarbeid, slik som for eksempel arbeid med læringsstrategier

Generelle kompetanser

Kandidaten kan bruke faglig begreper for å snakke om og begrunne didaktiske valg som gjelder voksne innlæreres språkutvikling i norsk som andrespråk.

Kandidaten kan planlegge, vurdere og evaluere egen didaktisk praksis i tråd med aktuelle styringsdokumenter.

Forkunnskapskrav

VNA101 Norsk som andrespråk – Emne 1

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Semesteroppgave 1/1 Bokstavkarakterer

Veiledet semesteroppgave: Rapport fra et klasserom 4000 ord (+/- 10 %).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Analyse av innlærertekst, Vurdering av innlærertekster, Oppgaveutvikling
  • Vurdering av innlærertekster: Arbeidskravet er et gruppearbeid, og besvarelsen leveres som lydfil. Tekstene som skal vurderes blir utdelt på studiet.
  • Språktypologi: Studentene skal i par utforme en kort presentasjon der de sammenlikner språkstrukturelle trekk i norsk og et selvvalgt språk.
  • Oppgaveutvikling: Studentene skal i grupper utvikle undervisningsoppgaver. Oppgavene skal deles med øvrige studenter i plenum, og følges av en fagdidaktisk forankring og forklaring. Presentasjonen er muntlig.

Arbeidskravene vurderes som godkjent / ikke godkjent. Studenter som ikke får arbeidskravet godkjent på første forsøk, har mulighet til å levere arbeidskravet én ytterligere gang.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Arbeidsformer er gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner, omvendt undervisning og bruk av digitale ressurser som forberedelse til og oppfølging av læringsøkter og forskningsbaserte undervisningsøkter.

Fysiske samlinger

Det vil være to fysiske samlinger hvert semester, én ved semesterets oppstart og en i andre halvdel av semesteret. Den første vil gå over tre dager. Den andre samlingen vil gå over to dager.

Nettbasert undervisning

Gjennom hele semesteret vil det være en eller to arbeidsøkter á 2 undervisningstimer å ettermiddags-/kveldstid per uke: I perioder vil det være to arbeidsøkter og i perioder vil det være én arbeidsøkt.

Digital ressurspakke

En digital ressurspakke vil utarbeides. Den digitale ressurspakken vil inneholde lenker til eksisterende nettressurser, men det vil også utvikles filmer og annet støttemateriell som for eksempel kan brukes som utgangspunkt for omvendt undervisning og for gruppediskusjoner.

Åpent for

Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto