Mette Irene Hvalby

Førstelektor i pedagogikk

Mette Irene Hvalby

Kontakt

Telefon: 51832392

E-post: mette.hvalby@uis.no

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk

Kort om meg

Førstelektor i pedagogikk ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og

spesialpedagogikk og skikkethetsansvarlig ved UH-fakultetet

Emneansvarlig og/eller underviser i følgende emner:

VVL100/VVL110/VVL120 Profesjonsveiledning for lærerstudenter og lærere i skolen

VLU125 Skolebasert praksislærerutdanning

Leder av nasjonalt arbeidsutvalg for skikkethetsvurdering

Nestleder Skikkethetsnemnda

Kvalifisert veileder i UH-sektor og veileder i NyTi, en ordning for og med nyansatte i vitenskapelige stillinger ved UiS

Deltar i det nasjonale nettverket Veiledning for nyutdannede lærere i barnehage, skole og videregående opplæring https://www.nyutdannede.no/

Jobber i partnerskap med universitetsskoler i Rogaland

Tilknyttet forskergruppene "Læring i og på tvers av kontekster" og "Forskernettverk for skikkethet i utdanning"

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Hvalby, Mette ; Hansen, Mette Tindvik

(2024)

Simulation as a Pedagogical Method for Developing Pre-Service Teachers’ Suitability – A Collaborative Pilot Study.

AMPS PROCEEDINGS SERIES.

ISSN 2398-9467.

Volum 33.2.

s.324-340.

Tveitnes, Marianne Sandvik; Hvalby, Mette Irene

(2023)

Mentoring Novice Teachers in a Norwegian Context of Inclusive Education.

Teachers and Teaching: theory and practice.

ISSN 1354-0602.

DOI: 10.1080/13540602.2023.2225442

Hvalby, Mette Irene

(2022)

Profesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering : praksislæreres sammensatte rolle.

UNIPED.

ISSN 1500-4538.

Volum 45.

Hefte 1.

s.53-63.

DOI: 10.18261/uniped.45.1.6

Hvalby, Mette Irene; Thortveit, Jorunn

(2022)

«Det er en fremmed tanke å skulle ha studentene for seg selv»: Om veilederteam i lærerutdanningens praksisstudium.

NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk.

ISSN 2535-3047.

Volum 7.

DOI: 10.15845/ntvp.v7i1.3465

Hvalby, Mette Irene

(2019)

Bedre rustet til profesjonsutøvelsen? Studenter som aktører i profesjonsfellesskap. I: Profesjonsrettet pedagogikk : innspill til læreres arbeid med inkludering.

Gyldendal Norsk Forlag A/S.

ISBN 9788205522596.

s.176-198.

Formidling

Hvalby, Mette

(2024)

Addressing Burnout Among Newly Qualified Teachers: What Impact can Induction Programmes Have? .

International Congress for School Effectiveness and Improvement ICSEI;

2024-01-09 - 2024-01-12.

Hvalby, Mette ; Hazzard, Paul

(2024)

Early Career Teachers and Burnout.

Hvalby, Mette

(2024)

Veiledning i skikkethetsvurdering i høyere utdanning – utfordringer med bruk av kunstig intelligens.

Veiledningskonferansen 2024;

2024-02-08 - 2024-02-09.

Hvalby, Mette

(2024)

Simulation as a Pedagogical Method in Teacher Education – the Concept of the Facilitators.

Nordic Educational Research Association (NERA);

2024-03-06 - 2024-03-08.

Hvalby, Mette

(2024)

Livsmestringsperspektivet i veiledning .

Seminar for nyutdannede nytilsatte lærere i skolen;

2024-04-08.

Hvalby, Mette ; Hansen, Mette Tindvik

(2024)

Exploring the Concept of Fidelity in Simulation-Based Learning when Developing Suitability Assessment Practices.

AMPS - Learning Life Work;

2024-06-10 - 2024-06-12.

Hvalby, Mette

(2024)

Skikkethetsvurdering - Hvordan bistå studenter for å fullføre med et godt resultat .

Kick-off, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk;

2024-08-08.

Hvalby, Mette

(2024)

Forskning på skikkethet i høyere utdanning.

Symposium;

2024-10-17.

Hvalby, Mette

(2024)

Fra bomullsbarn til robuste profesjonsutøvere: Et skikkethetsperspektiv.

Nasjonal skikkethetskonferanse;

2024-10-31.

Hvalby, Mette

(2023)

Hva er god veiledning?.

Nettverk for lærerspesialister i Rogaland;

2023-02-08.

Hvalby, Mette

(2023)

Facing Reality - Mentoring as a Tool in Lifelong Learning.

International Council for Open and Distance Education - Conference;

2023-02-15 - 2023-02-17.

Hvalby, Mette

(2023)

Online Forms as an Artefact in Suitability Assessments in Teacher Education - Opportunities and Challenges .

Nordic Educational Research Association (NERA) ;

2023-03-15 - .

Hvalby, Mette

(2023)

Skikkethetsvurdering i lektorutdanningen.

Fagdag for administrativt og vitenskapelig ansatte;

2023-03-20.

Hvalby, Mette ; Granberg, Heidi

(2023)

Nyutdannet i lærerrollen.

Seminar for nyutdannede nytilsatte lærere i skolen;

2023-03-30.

Hvalby, Mette

(2023)

Norwegian Teachers' Use of Professional Judgement in Working with Citizenship Education.

American Educational Research Association (AERA);

2023-04-13 - 2023-04-16.

Hvalby, Mette ; Hansen, Mette Tindvik

(2023)

Simulation as a Pedagogical Method in Teacher Education - a Collaborative Project Related to Suitability Assessments.

Applying Education Conference;

2023-04-24 - 2023-04-28.

Hvalby, Mette

(2023)

Hvilken betydning har en inkluderende skole/barnehage for veiledningspraksis?.

Forum for lokale veiledere;

2023-09-22.

Hvalby, Mette

(2023)

Tilbudet om veiledning har gjort overgangen enklere for nyutdanna lærere.

Hvalby, Mette Irene

(2022)

Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i en inkluderende skole. Utfordringer og muligheter.

Veiledningskonferansen 2022;

2022-02-09 - 2022-02-10.

Hvalby, Mette Irene

(2022)

Skikkethetsarbeidet ved Universitetet i Stavanger.

Læringsmiljøutvalget og Utdanningsutvalget;

2022-02-16.

Hvalby, Mette Irene; Nybøe, Øystein

(2022)

Anerkjennelse - fra ulike perspektiver.

Seminar for nyutdannede nytilsatte lærere i skolen;

2022-04-05.

Hvalby, Mette Irene

(2022)

Suitability Assessment of Pre-Service Teachers During the Pandemic.

Nordic Educational Research Association (NERA);

2022-06-01 - 2022-06-03.

Hvalby, Mette Irene

(2022)

Forskning på skikkethetsvurdering.

Nasjonalt seminar for institusjonsansvarlige for skikkethet;

2022-06-12 - 2022-06-13.

Hvalby, Mette

(2022)

"I am still me, even though I am a teacher." Pre-Service Teachers Professional Development in Practicum Related to Suitability Assessment.

Teacher Education Research;

2022-06-14 - 2022-06-15.

Hvalby, Mette

(2022)

Kraftig økning i skikkethetssaker på lærerutdanningene.

Hvalby, Mette

(2022)

Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanning.

Fagdag for vitenskapelig og administrativt ansatte;

2022-08-09.

Hvalby, Mette

(2022)

Læreres profesjonelle dømmekraft.

Seminar for nyutdannede nytilsatte lærere i skolen;

2022-09-22.

Hvalby, Mette

(2022)

Skikkethet i lærerutdanningen.

Fagdag for vitenskapelig og administrativt ansatte;

2022-10-04.

Tungland, Inger Benny Espedal; Hvalby, Mette Irene

(2021)

Tre år med Prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte Hva er status nå? .

Forum for lokale veiledere;

2021-09-13.

Hvalby, Mette Irene

(2021)

The Complex Role of Practice Teachers in Suitability Assessment.

Diversity in Techer Education Research;

2021-11-09 - 2021-11-10.

Hvalby, Mette Irene; Tveitnes, Marianne Sandvik

(2021)

Vi skaper rom for deltakelse.

Seminar for nyutdannede nytilsatte lærere i skolen;

2021-03-24.

Hvalby, Mette Irene; Tungland, Inger Benny Espedal

(2021)

Evaluering av nasjonale rammer for veiledning.

Forum for lokale veiledere;

2021-05-27.

Hvalby, Mette Irene

(2019)

Vold og trusler i skolen.