Anna Gausland Tjelta

Stipendiat i utdanningsvitenskap

Anna Gausland Tjelta

Kontakt

Telefon: 51832102

E-post: anna.g.tjelta@uis.no

Rom: HG N-317

Sted: Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning

Kort om meg

Jeg er stipendiat tilknyttet INTERACT -prosjektet. 

Jeg har jobbet flere år som lektor i videregående skole og som administrasjonsleder ved en grunnskole før jeg startet på doktorgraden ved Læringsmiljøsenteret

 

Dette forsker jeg på

Forskningen min undersøker hvordan klasseromsinteraksjoner støtter elevenes utvikling av metakognisjon og hvordan læringsmiljøet legger til rette for selvregulert læring. Forskningen er knyttet til videregående opplæring og ser på hvordan læreplanens prinsipper for læring er integrert i undervisningspraksisen. 

Jeg er sertifisert observatør i Classroom Assessment Scoring System-Secondary (CLASS-S) manualen fra Teachstone

Akademisk bakgrunn

Bachelorgrad i kultur- og samfunnsvitenskap med spesialisering i tysk språk og litteratur fra Universitetet i Bergen. 

Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) fra Universitetet i Bergen (studieåret 2005-2006). 

Mastergrad i tysk fra Universitetet i Bergen (ferdig høst 2009). Masteroppgaven undersøkte bruken av språklæringsstrategier i tyskfaget blant elever i videregående skole og resultatene ble publisert i Acta Didactica Norge (Gausland og Haukås, 2011). 

Senere har jeg tatt skolelederutdannelse "Lederskap og omstilling i skolen" ved BI Stavanger (ferdig høst 2015).

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Gausland, Anna ; Haukås, Åsta

(2011)

Bruk av ordlæringsstrategier blant norske tyskelever.

Acta Didactica Oslo.

ISSN 1891-3075.

Volum 5.

Hefte 1.

s.1-13.

DOI: 10.5617/adno.1064

Formidling

Tjelta, Anna Gausland; Sølvik, Randi Myklebust

(2024)

Teachers’ potential to promote students’ deeper learning and metacognition in teaching.

11th International Biennial Conference of EARLI SIG 16 Metacognition and Self-Regulated Learning;

2024-09-11 - 2024-09-13.

Tjelta, Anna Gausland

(2023)

Teacher-Student-Interactions to promote metacognition.

7th Workshop on Systematic Observation in Educational Research ;

2023-09-19 - 2023-09-20.

Gausland, Anna

(2009)

Vokabellernstrategien: Lernervoraussetzungen und Effizienz von Schülerunterricht (ID1021).

Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer IDT 2009;

2009-08-03 - 2009-08-08.