Mange har meninger og spørsmål om PC og nettbrett i skolen. Men digitalisering i skole og barnehage er ikke én ting, med enkle svar.
Er iPad i førsteklasse en god eller dårlig idé? Lærer ungdommene mer med mulighetene det gir å ha egen PC, eller sitter de bare og virrer i sosiale medier? Kan vi fortsatt fordype oss i lange tekster når vi leser dem på nettbrett, eller gjør lesing på skjerm at vi mister konsentrasjonen fullstendig?
Spørsmålene er mange når det handler om digitalisering og lesing og skriving, ikke minst når det handler om skolen. At spørsmålene melder seg, er kanskje ikke så rart, siden stadig flere norske elever etter hvert har fått tilgang til egne nettbrett eller PC-er i klasserommet. 25 prosent av norske kommuner har vedtatt at elevene på 1. til 4. trinn skal ha eget nettbrett eller PC. For 5. til 7. trinn gjelder det 29 prosent av kommunene.[1]
Nytt forskningsfelt
– Utviklingene har gått utrolig raskt, særlig de siste årene. Det er bare 10 år siden det så vidt begynte å bli vanlig å innføre PC-er i klasserom på videregående skole. I dag er digitale verktøy nærmest en selvfølge i videregående, og vi ser at både på ungdomsskolen og barneskolen er det stadig flere elever som får egne nettbrett eller PC-er, sier Margunn Mossige ved Lesesenteret.
Hva betyr så digitaliseringen for elevenes læring? Lærere, foreldre og journalister har ofte konkrete spørsmål de vil ha klare, forskningsbaserte svar på. Men innføringen av PC-er og nettbrett i skolen er ikke et område hvor man har ett perspektiv, ett mål, og konkrete ja/nei svar. Spørsmålene er heller ikke enkle. Som på alle områder, er digitalisering i skole og utdanning et komplekst felt med mange perspektiver.
– I tillegg er dette et nokså nytt område, hvor utviklingen går veldig fort. Vi får stadig mer kunnskap om feltet, men noe fasitsvar på disse spørsmålene har ikke forskerne, sier Mossige.
Stor bredde i forskningen
På Lesesenteret foregår det en rekke forskjellige forskningsprosjekter på digitalisering og lesing, skriving og i utdanningen. Bredden i prosjektene gir en pekepinn på hvor mange perspektiver man kan se dette feltet fra, og viser bare noen av områdene norske forskere er i ferd med å få mer kunnskap om.
Lesesenteret forsker på bruk av spill til hjelp for elever i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker, skriving og stavekontroll/teknologisk skrivehjelp, mulighetsrommet man får med digitale verktøy i klasserommet, lesing på skjerm i forhold til på papir, håndskriftsutvikling hos barneskoleelever som bruker nettbrett, og på e-bøker i barnehagen.
Hvert av disse forskningsområdene innehar et vell av forskjellige problemstillinger og spørsmål, som i sum vil bidra til å gi en liten bit mer kunnskap inn i et stort område – som i tillegg er i stadig utvikling.
Lærerens faglighet viktigst
Mossige oppfordrer lærere, foreldre og andre som er interesserte i kunnskap til å sette seg inn i forskningen.
– For å forstå hva det dreier seg om, bør du lese bak de forenklede overskriftene i media, som ofte skjuler en langt større kompleksitet enn man får servert i avisartikler, sier hun.
Lærernes faglighet er fortsatt det viktigste utgangspunktet for god undervisning, uansett hvilke verktøy eller hjelpemidler man benytter, understreker Mossige.
– Digitale verktøy er nettopp dét – verktøy. De kan være kjempegode hjelpemidler, eller de kan brukes på lite fordelaktige måter. Men PC-en skal uansett ikke styre undervisninga. Lærere må tenke ut fra sitt vanlige pedagogiske gangsyn og sine erfaringer når de vurderer digitale verktøy, slik de gjør når de tar i bruk alle andre ressurser. Skolene må sammenligne kostnad og utbytte, og følge med på forskningen. For dette er et forskningsfelt der det skjer mye, sier Mossige.
Tekst: Elisabeth Rongved, kommunikasjonsrådgiver, Lesesenteret
Foto: Getty
Les mer fra Lesesenteret:
Hvilke konsekvenser har digitaliseringen av klasserommet?
Skjermbruk i undervisningen kan gi tilpasset opplæring og være motiverende for elevene. Men vi må holde på papirlesinga ...
Ljubljana-manifestet om viktigheten av å kunne lese lange tekster
Dybdelesing og evnen til å lese lange og komplekse tekster er våre viktigste verktøy for å utvikle analytisk og kritisk ...
Lesesenteret-forsker ga innspill til regjeringens digitaliseringsstrategi
Professor Anne Mangen var en av dem som ga innspill til statsminister Erna Solberg og regjeringens digitaliseringsutvalg...
Blogg: Slik kan du bruke dataspill i skolen
Hvorfor trenger vi dataspill i skolen - og hvordan kan spill brukes på en didaktisk god måte? I tre blogginnlegg gir lær...
Hva er skjermtekster, og hva gjør de med måten vi leser på?
Vi vet at det ikke er det samme å lese på skjerm og å lese på papir. Men hva er det som skiller, hva skal vi se etter?
Hvordan påvirkes ungdom av media- og nettbruk?
Vi tror at ungdommer er eksperter på bruk av media, men gjelder det alle? Og hvordan påvirkes ungdom av nettbruken. Arti...
Full uttelling for barnehageforskningen ved UiS
Barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger har god grunn til å juble om dagen. Enda et forskningsprosjekt har fått ...
Suksess for SPrELL-prosjektet i Forskingsrådet
Forskingsprosjektet SPrELL ved Lesesenteret, UiS, har blitt tildelt 15 millionar kroner frå Forskingsrådets satsing på å...
Maryanne Wolf: Hvordan ivareta dybdelesing i en digital verden
Den internasjonalt anerkjente forskeren Maryanne Wolf deler sine synspunkter på temaet dybdelesing, såkalt deep reading.
Å lese og tolke tegn og symboler i estetiske fag
I de estetiske fagene møter elevene på multimodale tekster, og må kunne lese og tolke tegn og symboler.
Blogg: Stener kan ikke flyve: Om digitalisering av skolen
Når det gjelder digitalisering av skolen, er det ikke meningsfullt å vurdere om elevene skal bruke penn og papir eller e...
Slik lykkes du med leseapper
Hvis elevene skal ha noe igjen for lære å lese-spill, må spillene bli brukt på riktig måte. Her er 6 ting du må huske på...
Kva har nettbrett å seie for elevane sine skriveferdigheiter?
Forskingsprosjektet DigiHand svarar på behovet for meir kunnskap om digitalisering i barneskulen.
Egen PC til hver elev kan gi nye muligheter i undervisningen
Klok bruk av teknologi i klasserommet kan gi elevene nye muligheter for meningsfull deltakelse i skoleaktiviteter. Det e...
Digital literacy og multimodale praksiser hos barn
Forskere ved Lesesenteret er involvert i internasjonal forskning på hvordan digitalisering former utviklingen av literac...
Blogg: Gode råd for høytlesing – via skjermen
Høytlesing på Zoom? Det går fint an! Barnehageforskerne Natalia Kucirkova og Trude Hoel gir sine beste råd.
Digitale verktøy i barnehagen gir muligheter, men det må være en tanke bak bruken
Digitale verktøy skal inn i barnehagen. Hvordan kan teknologi få plass i en norsk barnehagehverdag?
Dårlige e-bøker går ut over barna
Tilgangen til god digital barnelitteratur på norsk er for dårlig. Det er negativt både for lesinga og for det norske spr...
Bør dere lese papirbøker eller bok-apper i barnehagen?
Det kommer an på hva som er formålet med lesingen, mener forskere fra Lesesenteret.