
Skandinavisk barnehageforskning de siste to år: Stabil, solid og med tydelig profil
Den ferske NB-ECEC-rapporten viser små endringer i barnehageforskningen i Norge, Sverige og Danmark...

Digital teknologi og påvirkning på elevers læring
OECD-rapport fra Kunnskapssenter for utdanning ser nærmere på forholdet mellom bruk av digitale...

Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...

Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...
Kunnskapsoversikt over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har systematisert forskning på...
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...

Foreldre påvirker elevers matematikkresultater
Matematikk er et av grunnskolens kjernefag, men også et fag mange elever og foreldre synes er...

Video-opptak av webinaret «Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen»
Her kan du se opptak av webinaret som var sluttkonferanse for GrunnDig-prosjektet.

Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet
Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.

Oppsummert kunnskap: Digitalisering og yrkesfagene
I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap får du vite mer om både forskning på og bruk av...

Podkaster fra GrunnDig-prosjektet
Her finner du podkastene som er produsert i GrunnDig-prosjektet - Digitalisering i grunnopplæring...

Kreativitet styrkar matematikkprestasjonar
Elevar som tenkjer kreativt, har større sjanse for å lukkast i matematikkfaget. Derfor er det viktig...

Utvikling av algoritmisk tenking gjennom programmering med Scratch i grunnskolen
Det finst fleire digitale ressursar og verktøy som lærarar bruker for å støtte opp om elevers læring...

Elevers oppfatninger av nettbrett som læringsverktøy
De fleste norske elever har i dag sin egen digitale enhet. I artikkelen som presenteres her, har...

Bruk av nettbrett i barneskolen
Digital teknologi har blitt ein del av norske klasserom, og mange barneskolar har tatt i bruk...

Læreres uformelle læring: forskning fra to tiår
Både formell etterutdanning og uformell læring medfører at dagens lærere er i stadig utvikling også...

Learning and teaching with technology in higher education
How can teaching with technology support student active learning in higher education?

Spelifisert læring i høgare utdanning
Teknologien i klasseromma inspirerer mange til å utforska undervising på digitale plattformar som...

Effekter av tidlig intervensjon på utvikling av tallforståelse blant barnehagebarn og elever i 1. klasse
Barns utvikling av formelle matematikkunnskaper begynner med matematikkundervisningen i 1. klasse...

Utforsking av tilhøvet mellom språkleg og matematisk dugleik
Peng et al. har utforska tilhøvet mellom språk og matematikk gjennom ein analyse av data frå 344...