Forsking ved UiS
Her finn du ei oversikt over forskingsaktiviteten ved Universitetet i Stavanger.
Våre satsingsområde
976 (årsverk)
411
73
24
Vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.
Forskingssenter, nettverk og klynger
Forskingssenter ved UiS
- Nasjonalt senter for bærekraftig utnyttelse av energiressurser på norsk sokkel (NCS2030)
- Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten (SHARE)
- Senter for innovasjonsforskning (CIR)
- Senter for barnehageforskning (FILIORUM)
- The Greenhouse – senter for miljøhumaniora
Nasjonale forskings- og kompetansesenter
Nettverk og klynger
- Forskningsnettverk for smartby
- Forskningsnettverk for velferdsforskning
- Nettverk for industriell teknologi og driftsledelse (CIAM)
- Stavanger AI Lab
- Kognitiv Lab
- Innovasjonsklynge for havteknologi (OTICS)
Forskingsinstituttet NORCE
UiS er deleigar i, og har ein forpliktande samarbeidsavtale med forskingssenteret NORCE.
Forskarutdanning
Forsking på fakultet og institutt
Meir om forskinga
Nytt frå forskinga
Henrik Steffens-forelesningen 2024: Alice Crary om dyrs rettigheter og menneskets verdighet
Gjennom å utnytte dyr og gjøre dem usynlige ved å ikke ta deres lidelse inn over oss, mister vi noe av vår menneskelighe...
Vinterskole og konferanse om teamarbeid i helsetjenesten
Tools4Teams inviterer til vinterskole for doktorgradskandidater og konferanse om teamarbeid i helsetjenesten fra 26. til...
Nå kan du melde deg på verdens største konferanse om mobbing
Nå har påmeldingen åpnet til World Anti-Bullying Forum (WABF), som skal foregå i Stavanger 11.-13. juni 2025. – Med verd...
Slik håndterer svenske butikker konstant krise
Pandemi, krig, energikrise og inflasjon har endret butikkers atferd. Men hvorfor og hvordan? Det svarer professor Christ...
Pleiepersonell sitt møte med døden i fleirkulturelle arbeidsfellesskap på sjukeheim
Anne Kristine Ådland har forska på korleis pleiepersonell i sjukeheim opplever og handterer møtet med døden. Studien kas...
Novembertema i SFO: Snille og skumle monstre!
Bli med og marker monstermåned i SFOen deres. Se filmen og gjør aktivitetene, før dere sender inn bidragene deres til os...
Nasjonalt lesesenter styrka i årets statsbudsjett
Nasjonalt lesesenter får ei auka bevilling i årets forslag til statsbudsjett. Forslaget vil gje senteret 23 millioner kr...
Effektiv bruk av videokonsultasjoner krever økt trygghet blant helsepersonell
Joanna Barbara Baluszek har forsket på hvordan helsepersonells selvtillit påvirker deres bruk av videokonsultasjoner i s...
Utvikling av verktøy for ikkje-tekniske ferdigheiter for operasjonssjukepleiarar
Irene Sirevåg har forska på operasjonssjukepleiarars ikkje-tekniske ferdigheiter. Desse ferdigheitene er avgjerande for ...
Skal forske på hva som hemmer og fremmer selvregulering blant førsteklassinger
Forskningsprosjektet «SELFICON – Self-regulation in Context» skal undersøke kontekstuelle faktorer som påvirker førstekl...
Læring etter tilsyn med NAV og barnevernstjenester
Tilsyn bidrar ikke bare til å avdekke lovbrudd. Tilsyn kan også bidra til kvalitetsforbedring og læring i tjenestene, vi...
Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen
En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvre...
– Kunnskap om sosial og emosjonell læring er viktigere enn noen gang
Flere og flere norske barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. – Implementering av forskningsbasert...
Har avdekt manglar i styresmaktene sine beredskapsplanar
Stipendiat Sasan Zarghooni-Hoffmann har undersøkt kvifor Tolletaten ofte blir gløymd når offentlege instansar legg plana...
Er foreldre i dag for ettergivende?
Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne ...
– Lesing er ofte kaotisk
– Eg vil utfordre nokre etablerte sanningar om kva det vil seie å lese, sier Marte Pupe Støyva, ph.d-student ved Nasjo...
Unike tekstiler fra folkevandringstid - et gjensyn med Tegle-funnet
Tegle-funnet er et unikt arkeologisk funn som gir en sjelden innsikt i tekstilproduksjonen i Norge under folkevandringst...
Dette kan styrke relasjonane mellom elevane
I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking.
– Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen
Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer...