Forsking ved UiS
Her finn du ei oversikt over forskingsaktiviteten ved Universitetet i Stavanger.
Våre satsingsområde
976 (årsverk)
411
73
24
Vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.
Forskingssenter, nettverk og klynger
Forskingssenter ved UiS
- Nasjonalt senter for bærekraftig utnyttelse av energiressurser på norsk sokkel (NCS2030)
- Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten (SHARE)
- Senter for innovasjonsforskning (CIR)
- Senter for barnehageforskning (FILIORUM)
- The Greenhouse – senter for miljøhumaniora
Nasjonale forskings- og kompetansesenter
Nettverk og klynger
- Forskningsnettverk for smartby
- Forskningsnettverk for velferdsforskning
- Nettverk for industriell teknologi og driftsledelse (CIAM)
- Stavanger AI Lab
- Kognitiv Lab
- Innovasjonsklynge for havteknologi (OTICS)
Forskingsinstituttet NORCE
UiS er deleigar i, og har ein forpliktande samarbeidsavtale med forskingssenteret NORCE.
Forskarutdanning
Forsking på fakultet og institutt
Meir om forskinga
Nytt frå forskinga
Ny podkastserie skal styrke etisk refleksjon i jordmorutdanninga
Gjennom forskingsprosjektet Caring Futures har forskarar ved Universitetet i Stavanger og Stavanger universitetssjukehus...
Har forska på fjernarbeid og personlegheitstrekk – arbeidsengasjementet går ned hos spesielt éi gruppe
Forskarar har undersøkt korleis fjernarbeid påverkar ulike personlegheitstypar. Lars-Magne Laupsa er ekstrovert, og tilh...
Et depot av sølvarmringer i et hus fra vikingtiden på Svadberg i Årdal
På slutten av utgravningssesongen 2024 gjennomførte Arkeologisk museum undersøkelser på Svadberg i Årdal. Undersøkelsene...
Hvilken rolle kan luktesansen spille når det kommer til barns læring?
Lukt er den mest oversette sansen mennesket har som også har et stort potensial for læring, mener Natalia I. Kucirkova, ...
Sosial-emosjonelle ferdigheter kan fremme elevers engasjement i skolen
Kan ferdigheter som emosjonsregulering og lærende tankesett hjelpe elever til å øke deres engasjement for skolearbeidet?...
Når elevar brukar nettbrett, jobbar dei meir åleine
Når elevane brukar nettbrett i klasserommet arbeider dei i stor grad åleine med læringsoppgåver. Men det er eit potensia...
Skriver doktorgrad om livsmestring
Hva kjennetegner forskning på livsmestring, og hvordan defineres, forstås, og jobbes det med det i skolen? Det vil stipe...
Henrik Steffens-forelesningen 2024: Alice Crary om dyrs rettigheter og menneskets verdighet
Gjennom å utnytte dyr og gjøre dem usynlige ved å ikke ta deres lidelse inn over oss, mister vi noe av vår menneskelighe...
Hvordan sikrer ledere i helsetjenesten sikkerheten for både ansatte og pasienter?
Malin Rosell Magerøy har forsket på hvordan ledere i kommunehelsetjenesten opplever ansvaret for både HMS for ansatte og...
Spor etter Merovingertidsbygninger på Harestad og Tasta
Arkeologisk museum gjennomførte i 2021 og 2022 flere arkeologiske undersøkelser på Harestad i Randaberg kommune i 2021 o...
Slik håndterer svenske butikker konstant krise
Pandemi, krig, energikrise og inflasjon har endret butikkers atferd. Men hvorfor og hvordan? Det svarer professor Christ...
Pleiepersonell sitt møte med døden i fleirkulturelle arbeidsfellesskap på sjukeheim
Anne Kristine Ådland har forska på korleis pleiepersonell i sjukeheim opplever og handterer møtet med døden. Studien kas...
Novembertema i SFO: Snille og skumle monstre!
Bli med og marker monstermåned i SFOen deres. Se filmen og gjør aktivitetene, før dere sender inn bidragene deres til os...
Nasjonalt lesesenter styrka i årets statsbudsjett
Nasjonalt lesesenter får ei auka bevilling i årets forslag til statsbudsjett. Forslaget vil gje senteret 23 millioner kr...
Effektiv bruk av videokonsultasjoner krever økt trygghet blant helsepersonell
Joanna Barbara Baluszek har forsket på hvordan helsepersonells selvtillit påvirker deres bruk av videokonsultasjoner i s...
Utvikling av verktøy for ikkje-tekniske ferdigheiter for operasjonssjukepleiarar
Irene Sirevåg har forska på operasjonssjukepleiarars ikkje-tekniske ferdigheiter. Desse ferdigheitene er avgjerande for ...
Skal forske på hva som hemmer og fremmer selvregulering blant førsteklassinger
Forskningsprosjektet «SELFICON – Self-regulation in Context» skal undersøke kontekstuelle faktorer som påvirker førstekl...
Læring etter tilsyn med NAV og barnevernstjenester
Tilsyn bidrar ikke bare til å avdekke lovbrudd. Tilsyn kan også bidra til kvalitetsforbedring og læring i tjenestene, vi...
Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen
En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvre...