Hvordan kan vi planlegge og legge til rette for lekende matematikkaktiviteter med kodeleker i barnehagen? I denne modulen, utviklet av DiCoTe for barnehagelærerutdanningen og kunnskapsområdet STM, vil du få innsikt i nettopp dette.
Når vi skal planlegge og tilrettelegge for lekende matematikkaktiviteter med kodeleker eller andre typer digitale teknologier, er det flere ting det er viktig å tenke gjennom. Noe av dette er uavhengig av hvilken robot eller kodeleke man bruker, andre aspekter er spesifikt knyttet til den aktuelle roboten eller kodeleken.
I denne modulen får dere kunnskap om hvordan dere kan skape et digitalt miljø som inviterer barna til å utforske og leke med matematiske ideer. Hvordan vil ulike valg av utstyr, sted og pedagogens rolle påvirke barnas utforsking, lek og læring i møtet med digital teknologi og matematikk? Hvilke verktøy er aktuelle som støtte i planleggingsarbeidet og for å fremme en refleksiv praksis? Dett er sentrale aspekter i denne modulen, som er en av flere utviklet av forskningsprosjektet DiCoTe.
I fagfilmen viser Elena Severina fra Høgskolen på Vestlandet (HVL) hvordan man kan skape et lekemiljø som inviterer barna til å utforske Bishops (1988) fundamentale matematiske aktiviteter Designing og Lokalisering. Elena benytter et planleggingsverktøy som et tankeredskap for å kunne holde oversikt over komponentene som settes i spill i planleggingsfasen.
Å bevisstgjøre barnehagelærerstudenter på hvordan de kan planlegge og tilrettelegge for lekende matematikkaktiviteter med kodeleker (f.eks. roboter) i barnehagen.
Modulen inneholder:
- Tips til forberedelse
- En fagfilm om å planlegge og tilrettelegge for lekende matematikkaktiviteter med roboter
- Refleksjonsspørsmål
- Forslag til aktiviteter
Planlegging og tilrettelegging; Lek og utforsking; Matematisk aktivitet Designing og Lokalisering
Forberedelse
Aktiver studentenes forkunnskap om Bishops matematiske aktiviteter Designing og Lokalisering:
- Les om Romforståelse, Designing og Lokalisering (lenke kommer).
- Ta utgangspunkt i dine egne praksiserfaringer og skriv ned hva du legger vekt på når du planlegger og tilrettelegger for barns utforsking og lek med digitale kodeleker (f.eks. roboter).
Utskriftsvennlig versjon av innholdet i filmen
Fagfilm
I fagfilmen presenteres robotene Blue-Bot, Rugged-robot, Cubetto og Kubo. Disse er brukt som eksempel, det finnes mange andre aktuelle kodeleker og roboter.
Noter ned sentrale aspekter som man må tenke gjennom når man planlegger og tilrettelegger for en lekende matematikkaktivitet mens du ser fagfilmen. En utskrift av Spindelvev-planleggingsskjemaet kan være til hjelp for å strukturere notatene dine. Bruk gjerne to forskjellige farger når du noterer tips for Designing og Lokalisering.
Takk til Christiane Thømmes fra Kleivane barnehage og barna i Havhesten barnehage for deres deltakelse. Takk til Hilde Hustveit i Espira Karmsund barnehage for bildene av lekemiljøet.
Refleksjonsspørsmål til fagfilmen
Individuelt:
- Noter to ting du ble oppmerksom på da du så fagfilmen om planlegging og tilrettelegging for lekende matematikkaktiviteter med roboter.
I gruppe:
- Presenter dine tanker for de andre i gruppen. Diskuter hvilke hensyn som er sentrale når dere skal planlegge en aktivitet med en kodeleke (f.eks. en robot) i barnehagen.
- Eksempelet (i fagfilmen) der roboten Cubetto tegner en figur illustrerer arbeid med Designing. Hvilke andre av Bishops matematiske aktiviteter kan barna erfare ved å kode en geometrisk figur eller et mønster? Hvilken rolle er det viktig at pedagogen har? Kan en annen robot passe bedre for dette formålet?
- Bildene nedenfor er et eksempel på et lekemiljø. Hva vil dere legge vekt på hvis dere skal lage et lignende lekemiljø? Hvilke andre av Bishops matematiske aktiviteter kan et slikt lekemiljø stimulere hos barna?
- Når man tilrettelegger for lek i barnehagen, kan målet være noe usynlig. Diskuter hva som skjer med målet når dere bruker Spindelvev-planleggingsverktøyet for å observere, planlegge, tilrettelegge eller evaluere en lekende matematikkaktivitet.
Aktiviteter
I fagfilmen så vi eksempler på planlegging og tilrettelegging for lekende matematikkaktiviteter med fire roboter når det faglige fokuset er rettet mot Designing og Lokalisering. Fagfilmens innhold kan brukes som utgangspunkt for å jobbe videre med egen praksis. Nedenfor er noen forslag til slikt arbeid, presentert i en rekkefølge som sørger for progresjon.
Øvelse 1
Lag en sammenligningstabell for egenskaper ved robotene som er omtalt i fagfilmen og andre roboter som du kjenner til. Vurder hvordan disse egenskapene kan brukes for å utfordre barna til å ta i bruk Lokalisering, Designing eller andre av Bishops matematiske aktiviteter. Hvilke implikasjoner får dette for de andre komponentene i Spindelvev-planleggingsverktøyet?
Øvelse 2
Ta i bruk Spindelvev-planleggingsverktøyet for å observere enten barnas spontane lek med en robot eller en planlagt lekende aktivitet med en robot. Tenk gjennom følgende: Hvilket faglig innhold får barna erfaringer med? Hva støtter eller hindrer barnas utforskning? Hva er pedagogens rolle? Hvordan påvirker stedet barnas utforskning? Diskuter gjerne observasjonen med kollegaer. Hvis du observerte en planlagt aktivitet bør du se observasjonene opp mot de valgene som ble gjort da aktiviteten ble planlagt. Hva av dette kan dere ta med dere videre?
Øvelse 3
Bruk Spindelvev-planleggingsverktøyet og design en ny lekende matematikkaktivitet med en robot for din barnegruppe. Vurder om noen av komponentene i modellen kan være like som før, eller om alle skal revideres. Prøv ut aktiviteten du har planlagt og spør en kollega om å observere deg. Diskuter med kollegaen hvordan dine valg knyttet til de forskjellige komponentene spilte inn. Hvilke matematiske aktiviteter ble fremhevet? Endret du noe underveis? Er det noe du vil endre ved neste planlegging av en tilsvarende aktivitet?
Bishop, A. J. (1988). Mathematics education in its cultural context. Educational studies in mathematics, 19(2), 179-191. http://www.jstor.org/stable/3482573
Bishop, A. J. (1988). Mathematical enculturation: A cultural perspective on mathematics education. Kluwer Academic Publisher.
Føsker, L. I. R. (2019). Grip rommet! Barns utvikling av romforståelse og barnehagelærerens systematiske arbeid med det. I T. Fosse (Red.), Rom for matematikk - i barnehagen (s. 81-114). Caspar Forlag.
Sand, A.-L., Skovbjerg, H. M., Jensen, J.-O., Jørgensen, H. H. & Bekker, T. (2023). Can I design for play? How pedagogues design for children's play situations in school, The Design Journal, 26(4), 536-557. https://doi.org/10.1080/14606925.2023.2215416
Faglig ansvarlige
Elena Severina, Førsteamanuensis
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet
E-post: Elena.Severina@hvl.no
Francesca Granone, Førsteamanuensis
Institutt for barnehagelærerutdanning, Universitetet i Stavanger
E-post: Francesca.Granone@uis.no