Reiseliv og teknologi: high-tech og high touch

Onsdag 18. september 2024 kl. 16:15-17:00,
Clarion Energy Hotel.

Hvis fremtiden var kjent, hva ville vi gjort og hva ville skje??

Publisert Sist oppdatert
Portrett av Maria Lexhagen
Maria Lexhagen undersøker hvordan digitaliseringen påvirker reiselivet.

Åpent og gratis foredrag under Forskningsdagene.

Den teknologiske utviklingen fortsetter å flytte grenser. Hvordan på virker utviklingen reiselivet? Dette foredraget presenterer øyeblikksbilder av forskning i skjæringsfeltet turisme og teknologi, og legger opp til en diskusjon rundt hvilke utfordringer og muligheter teknologien gir for turister og destinasjoner.

Det grunnleggende spørsmålet som preger presentasjonen er: hvis fremtiden var kjent, hva ville vi gjort og hva ville skje?

Foredraget er på engelsk.

Om Maria Lexhagen

Maria Lexhagen er professor i reiseliv ved ETOUR, Mittuniveristetet i Östersund, Sverige. Hennes bakgrunn er markedsføring og forbrukermarkedsføring, med spesialinteresse for digitalisering i reiseliv. Lexhagen har forsket i skjæringsfeltet forbrukermarkedsføring og destinasjonsledelse, på tema som verdiskapning, destinasjonsmarkedsføring, reisemålsutvikling, business intelligence, sosiale media og opplevelser, populærkultur og bærekraft. Hun er knyttet til redaksjonen i Scandinavian Journal of Hospitality & Tourism og Journal of Travel Research. Marias nyeste bok er Touristic World-making and Fan Pilgrimage in Popular Culture Destinations.

Denne åpne forelesningen er en del av konferansen 32nd Nordic Symposium on Tourism and Hospitality, som NHS – institutt for ledelse og tjenesteutvikling (tidl. Norsk hotellhøgskole) ved Universitetet i Stavanger er vertskap for, 18.–20. september. Temaet for konferansen er "The roles of humans and technology in shaping the future".

Interessert i turisme og teknologi? Få også med deg gratisforedraget: Smartere sammen: Kan menneske og maskiner sammen skape mer effektive eller bedre samfunn? Begge konferanseforedragene er åpen og gratis for publikum i forbindelse med Forskningsdagene i Stavanger-regionen.