UiS-alumn Geir Søndeland blir redaktør av Amedias nye avis i Stavanger

Geir Søndeland har studert engelsk og journalistikk ved Universitetet i Stavanger. Sistnevnte har ført til en solid karriere i mediebransjen. Etter flere år i både Stavanger Aftenblad og Rogalands Avis blir han nå redaktør i Amedia nyeste lokalavis, RA Stavanger.

Publisert Sist oppdatert
Fotografi av blond mann på en gate i en storby med grønne trær i bakgrunnen.
UiS-alumn Geir Søndeland blir redaktør i RA Stavanger. Foto: privat.

Søndeland var ferdig med bachelorgraden i journalistikk i 2009. En aktiv studietid både på og utenfor campus førte til jobb i Rogalands Avis i 2010.

– Jeg var ferdig med journalistikkgraden i 2009. Da hadde jeg vært nyhetsredaktør i studentavisen og UiS-ambassadør. Etter studietiden var jeg ansvarlig redaktør i SMiS i ett år, før jeg gikk videre til Rogalands Avis.

Stavanger har virkelig vokst til å bli en levende og pulserende studentby.

Redaktør RA Stavnager Geir Søndeland

Søndeland har vokst opp på Sola i Rogaland. Selv om han søkte journalistikk flere steder, var valget enkelt da han kom inn på UiS. Gleden ble bare større da han fant sin plass i det han selv kaller et dynamisk og fint miljø.

– Det var veldig fint studentmiljø med en gjeng studenter som var tett på hverandre. Alle er veldig engasjerte og det var et dynamisk og fint miljø med både journalistikk og fjernsyns- og multimedieproduksjon, forteller han.

Flere av medstudentene har han god kontakt med enda.

– Det er flere jeg fremdeles har kontakt med den dag i dag så jeg vil si jeg fikk venner for livet. Flere av de har også skapt gode karrierer.

Nyttig med praksisperiode

Mediefagene på UiS jobber tett sammen. I tillegg til å drive en av Rogalands størte redaksjoner i to uker er de i praksis i redaksjoner. Dette bidrar til at studentene virkelig får kjent på hva det vil si å jobbe i en redaksjon.

– Praksisperioden er noe jeg må trekke frem som nyttig. Jeg var tre måneder i NRK Rogaland og tre måneder i Rogalands Avis. Selv om jeg alltid har visst at jeg ville bli journalist var det fint å virkelig kjenne på hvordan arbeidslivet er, sier Søndeland.

Fotografi av blond mann i lys hettegenser med et kamera i hendene. I bakgrunnen ses  mennesker på en gressplen.
Geir Søndeland engasjerte seg stort under studietiden ved UiS. Her på oppdrag for SmiS, studentmediene i Stavanger. Foto: privat.

RA Stavanger skal ta over etter nedleggelsen av Rogalands Avis. Søndeland er glad i byen, og mener at den har vokst seg til å bli en god studentby.

– Stavanger har virkelig vokst til å bli en levende og pulserende studentby. Kanskje mer nå, enn da jeg studerte. Da kunne det være litt dødt etter forelesning, men nå er det døgnåpent campus med mye liv.

Engasjer deg!

Hva er ditt beste tips til nye journalistikkstudenter

– Jeg lærte ekstremt mye gjennom studietiden. Det beste rådet jeg kan gi er at man må være engasjert og motivert. Benytt studentmiljø og ikke minst praksisperioden godt. Meld deg til tjeneste hos redaksjonene. De er avhengige av nye spirer og påfyll.