Kunst, kultur og kreativitet (VKB100)

Studiet er et samlingsbasert studium og gjennomføres på deltid over ett år, med en organisering tilpasset barnehagelærerens arbeid og studiesituasjon. Emnet kan søkes innpasset i Master i barnehagevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Innholdet i studiet vil senteres rundt fire gjennomgående hovedtema, som vil være sentrale gjennom hele studiet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VKB100

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

For å møte barnehagens behov for pedagogisk kunstfaglig kompetanse vil innholdet i dette studiet sentreres rundt fire gjennomgående hovedtema:

  • Kunstnerisk og pedagogisk kompetanse i kreative og skapende prosesser for og med barn
  • Barnet som skapende aktør i kreative prosesser
  • Pedagogen som kompetent tilrettelegger i fagområdet Kunst, kultur og kreativitet
  • Kunstens potensiale i arbeidet med estetiske og emosjonelle læreprosesser

Disse temaene vil være gjennomgående i hele studiet og vil knyttes tett opp til barnehagens praksis. Temaene vil forankres i teori og forskning, men vil ha en svært praksisnær tilnærming. Studenten skal også få mulighet for å utvikle redskaper til å oppleve profesjonelle kunstuttrykk sammen med barna. Utdanningen skal gi kunnskap om hvordan man i kunstneriske og estetiske prosesser kan jobbe med mangfold og inkludering gjennom en bredde av uttrykk, og hvordan man kan inkludere barn med funksjonsvariasjoner. Studiet vil arbeide med ulike metoder i denne sammenheng.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • har avansert kunnskaper innenfor fagområdet Kunst, kultur og kreativitet og spesialisert innsikt i hvordan man arbeider allsidig og profesjonsrettet med musikk og dans i barnehagen.
  • kan anvende kunnskap om hvordan man gjennom musikk og dans legger grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid.
  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til barns møte med kunstneriske og kulturelle uttrykksformer.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig og variert med skapende og kreative prosesser i barnehagen.
  • skal kunne anvende metoder for kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte.
  • kan analysere og reflektere, samt utvikle redskaper til å støtte opp om barns kunstopplevelser.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan kommunisere om kunstfaglige problemstillinger knyttet til barnehagekontekster.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter gjennom avanserte oppgaver og prosjekter på måter som får betydning for feltet.
  • kan analysere relevante kunstfaglige, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger.

Forkunnskapskrav

Bachelor i barnehagelærer/førskolelærer og er ansatt i barnehage

Eksamen / vurdering

Muntlig eksamen og hjemmeeksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/2 Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt
Individuell hjemmeeksamen 1/2 Bokstavkarakterer Alle

Skriftlig inviduell hjemmeeksamen: Omfang 3000 ord (+/- 10%) Vektes 50%Muntilg individuell eksamen: Vektes 50%Studenten må ha bestått begge vurderingsdelene for å få endeleg karakter i emnet.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 3-9 pkt. 3).KI-verktøy som skriveroboter er lovlige hjelpemidler ved innleveringsoppgaver og eksamen hvor alle hjelpemidler er tillatt. Det henvises til reglement på studentnettsidene - eksamen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonstekster, Gruppepresentasjoner, Forestilling, Kunstnerisk utviklingsarbeid, Obligatorisk deltakelse

For å sikre progresjon og jevnt arbeid med studiet, er det lagt opp til arbeidskrav tilknyttet hver av samlingene. Disse vil i stor grad være praktiske og vil dokumentere studentens praktisk-estetiske forståelse og ferdigheter.

Spesifisering av arbeidskrav:

  1. 4 tekster på hver 1000 ord (+/- 10 %) dokumentert i ulike skriveformer (dikt, poesi, tegning, rim, assosiasjonstekster etc.)
  2. 4 praktiske gruppepresentasjoner (inntil 10 min).
  3. Delta i en profesjonell forestilling og inngå i en muntlig gruppesamtale.
  4. Planlegge, gjennomføre og evaluere et kunstnerisk utviklingsarbeid og dokumentere dette (inntil 20 min).
  5. Minimum 80 % obligatorisk deltakelse.

Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene (arbeidskravene) vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Siri Dybwik

Emneansvarlig:

Kirsten Halle

Studiekoordinator:

Madli Dagestad

Arbeidsformer

Gjennom deltakelse i varierte undervisningsformer, praktisk og metodisk, vil studenten få erfaring med å tilrettelegge for varierte skapende og kreative prosesser og kunne reflektere kritisk over betydningen av slike praksiser.

Undervisningen består av praktisk estetisk prosjektarbeid i musikk og dans med vekt på utøvende og skapende prosesser, seminarer, gruppearbeid, selvstudium, digitale læringsformer og forestillingsbesøk. Det legges opp til studentaktive læringsformer der studentene får arbeide selvstendig og kreativt i musikk og dans. Arbeidsoppgaver som gis i emnet knyttes opp til studentenes barnehagepraksis

Åpent for

Kunst, kultur og kreativitet – kompetanse for fremtidens barnehage

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto