Risiko, Samfunn og Etikk (SAM525)

Emnet introduserer og diskuterer grunnleggende prinsipper innen samfunnsvitenskap og filosofi, samt tilnærminger til risiko på tvers av ulike disipliner. Det gir en grunnleggende innføring i betydningen av risiko, sikkerhet og etikk i dagens samfunn, med fokus på begreper og teorier som ser på risiko som et sosialt og politisk fenomen. Emnet legger vekt på sentrale vitenskapsfilosofiske temaer og gir en innføring i hovedteoriene om risiko som et sosiokulturelt begrep, inkludert modernitetsbegreper og konsekvensene av «risikosamfunnet». Videre tar emnet opp etikk og etiske dilemmaer knyttet til risikoregulering og samfunnssikkerhet. På grunn av den tverrfaglige karakteren til risiko- og sikkerhetsstudier, samler emnet ulike vitenskapelige tilnærminger. Målet er å utvikle en forståelse for verdien av å integrere ulike disipliner og perspektiver innen samfunnssikkerhet


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SAM525

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Fokus for emnet er hvordan risiko og samfunnssikkerhet forholder seg til samfunnsvitenskapelig filosofi.

Emnet gir en oversikt over og introduserer grunnleggende begreper innen samfunnsvitenskapelig filosofi, risiko, risikostyring og samfunnssikkerhet. Det inkluderer hovedprinsipper for samfunnsvitenskapelig filosofi, modernitet, «risikosamfunnet», sikkerhet og etiske dilemmaer knyttet til risiko og risikostyring. Emnet dekker også etikk i risikostyring samt generell etikk. Videre omhandler det dilemmaer ved bruk av føre-var-prinsipper i samfunnssikkerhet, samt generiske og praktiske avveininger mellom frihet og sikkerhet.

Emnet gir en oversikt over ulike tilnærminger til risiko og samfunnssikkerhet knyttet til filosofiske grunnlagsproblemer. Problemstillinger som dekkes inkluderer:

  • handling, normer og institusjoner
  • forklaring og forståelse
  • realisme versus konstruktivisme
  • individuell versus kollektiv risiko
  • konseptuelle versus empiriske temaer innen risiko og samfunnssikkerhet

Emnet setter også søkelys på hvordan man kan forstå risiko og sikkerhet i sammenheng med ulike institusjonelle og organisatoriske kontekster. Dette inkluderer studier av menneskelig atferd, styring av teknologiske systemer og regulering av sosiale institusjoner. Det inkluderer også drøfting av moderne kriser og utfordringer knyttet til klimaendringer og digitalisering.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studentene ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kjenne til og forstå hvordan samfunnsvitenskapelig filosofi forholder seg til ulike tilnærminger av risiko og samfunnssikkerhet
  • Kjenne til forholdet mellom forklaring og forståelse
  • Kjenne til hvordan samfunnsvitenskapelige tilnærminger til risiko og sikkerhet har utviklet seg historisk de siste årene
  • Ha kunnskap om hvordan etiske normer og etiske dilemmaer forholder seg til risikostyring og samfunnssikkerhet.

Ferdigheter

Knytte ulike teorier og begreper innen risiko og samfunnssikkerhet til grunnleggende prinsipper i vitenskapsfilosofi, det vi si gjøre kunne gjøre rede for

  • handlingsteori, normer og institusjoner
  • realisme og konstruktivisme
  • ulike forklaringsmodeller i samfunnsvitenskapelig teori
  • tidligmodernitet, senmodernitet og risikosamfunn
  • styring, regulering og myndighet knyttet til risiko
  • etisk atferd og etiske dilemmaer knyttet til risiko
  • kunne delta i vitenkapsteoretiske diskurser om risiko og sikkerhet

Generell kompetanse

Studenter som fullfører emnet, skal kunne:

  • Oppdatere sin kunnskap om teorier og begreper samt forskningsmetodikk og metoder for å studere risiko og sikkerhet
  • Kritisk vurdere sin egen disiplin
  • Være forberedt teoretisk og metodisk til masteroppgaven

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Ordbok

Skriftlig eksamen gjennomføres digitalt. Skoleeksamen. Kan besvares på norsk eller engelsk.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Forelesninger.

Åpent for

Enkeltemner ved Det teknisk-naturvitenskaplige fakultet
Risk Analysis - master i teknologi Samfunnssikkerhet - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto