Anvendt risikoanalyse (RIS615)

Emnet gir en innføring i gjennomføring av risikoanalyser i praksis.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

RIS615

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

NB! Dette er et valgemne og dersom det er færre enn 10 studenter oppmeldt pr. 20.august for høstsemesteret, kan dette medføre at emnet ikke tilbys.

Emnet tar for seg hvordan risikoanalyser kan gjennomføres i praksis, relevante standarder for risikoanalyse og risikostyring, hvordan en kan legge til rette for at risikoanalyser bidrar til god risikostyring i praksis, og suksesskriterier og fallgruver når risikoanalyser skal planlegges og gjennomføres. Eksempler fra ulike sektorer vil bli presentert.

Emnet består av 1) en forelesningsserie som introduserer relevante konsepter, tilnærminger og metoder for risikoanalyse, samt eksempler på praktiske anvendelser, og 2) et prosjektarbeid der studentene jobber i grupper og utarbeider en rapport om en eller flere forhåndsdefinerte problemstillinger. Studentene kan innen fastsatte tidspunkter levere både et grovutkast og et utkast av rapporten. Studentene som velger å gjøre dette vil motta skriftlig tilbakemelding på sine innleveringer og tilbud om veiledning fra faglærer basert på de innleverte utkastene.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomgått og bestått emne:

Kunnskap

  • ha inngående kunnskap om sentrale rammeverk, standarder, metoder og modeller for risikoanalyse innen utvalgte anvendelsesområder
  • Forstå hvordan risikoanalyser kan bli brukt i praksis til å understøtte risikoinformerte beslutninger
  • Forstår suksesskriterier og fallgruver når risikoanalyser gjennomføres og brukes i praksis

Ferdigheter

  • Være i stand til å gjenkjenne, beskrive og skille mellom rammeverk, standarder, metoder og modeller for risikoanalyse innen utvalgte anvendelsesområder
  • Være i stand til å reflektere rundt styrker og svakheter relatert til ovennevnte
  • Være i stand til å anvende utvalgte risikoanalysemetoder på realistiske problemstillinger

Generell kompetanse

  • Kommunisere faglige problemstillinger muntlig og skriftlig, analysere, og trekke konklusjoner innenfor det aktuelle fagfeltet
  • kunne skrive en rapport, inkludert mestre korrekt referering til litteraturen som er brukt

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

RAG500 Grunnleggende temaer innen risikostyring og risikovitenskap, RIS500 Risikoanalyse og -styring, RIS505 Fundamentale temaer innen risikofag og risikovitenskap

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Semesteroppgave 1/1 15 Uker Bokstavkarakterer Alle

En forhåndsdefinert problemstilling gjøres tilgjengelige på første forelesningsdag, og studentene må levere endelig versjon av semesteroppgaven innen 15 uker etter dette. Problemstillingen gis på engelsk, og kan besvares på enten engelsk eller norsk. Besvarelsen skal være i form av en rapport på maksimalt 30 sider, med vedlegg utenfor sidetallet (vedleggene kommer altså i tillegg til de 30 sidene).Det tilbys ikke kontinuasjonsmuligheter på semesteroppgaven. Studenter som ikke består semesteroppgaven, kan ta denne delen på nytt neste gang emnet har ordinær undervisning.

Fagperson(er)

Faglærer:

Roger Flage

Emneansvarlig:

Roger Flage

Instituttleder:

Tore Markeset

Arbeidsformer

Studentene skal arbeide med semesteroppgaven i grupper, og hver gruppe leverer én samlet besvarelse. Gruppestørrelsen skal som hovedregel være 2-3 studenter. Grupper med én student kan unntaksvis tillates dersom de øvrige gruppemedlemmene trekker seg fra emnet, dersom det ikke finnes andre studenter å samarbeide med (dvs. dersom det ikke finnes andre enkeltstående studenter å samarbeide med og ingen etablerte grupper med to studenter ønsker å ta inn ytterligere én student i gruppen), eller for studenter med godkjente tilpasningsbehov.

Studentaktiv metodikk og tett dialog mellom studentene og faglærer er bærende elementer i den pedagogiske arbeidsformen.

Åpent for

Enkeltemner ved Det teknisk-naturvitenskaplige fakultet
Byplanlegging - master i teknologi Risk Analysis - master i teknologi Samfunnssikkerhet - masterstudium
Utveksling ved Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto