Kunstfaglig teori og metode (MUK703JADA)

Emnet tilbyr teoretiske og metodologiske perspektiver på masterprosjektet. Gjennom dette vil studentene kunne utvikle sitt refleksjonsnivå og bli sikre i sine utforskende fremgangsmåter med det mål å oppnå et godt helhetlig resultat på den avsluttende eksamen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MUK703JADA

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet skal gjennom en bred vifte av teoretiske perspektiver og metodologiske innfallsvinkler kvalifisere studentene til å kunne arbeide utforskende og reflektere grundig og relevant innen sitt fordypningsområde i masterprosjektet.

Emnet vil dels bevege seg på et teoretisk/prinsipielt nivå, dels på et konkret nivå med utøveren som utgangspunkt.

Hvert år lages en detaljert årsplan rundt følgende tematikker:

  • Prosjektutvikling relatert til masterprosjekt
  • Skriveverksted
  • Kunstfaglig og vitenskapelig metode
  • Perspektiver på artistic research
  • Kunstteori og kritisk analyse
  • Stil- og utøverhistorie
  • Innføring i ulike kunstbaserte metodologier som a/r/tography, performative inquiry, sensory ethnography, diffraksjon, narrative methodology, affektive metoder
  • Estetikk og kreativitet
  • Eksperimentalisme og performativitet
  • Etikk

Dette emnet representerer de metodologiske og teoretiske redskaper til utviklingen av kandidatenes masterprosjekt. Forelesningene/seminarene er tematisk inndelt, hvor første del konsentrerer seg om egen prosjektutvikling, samt skrivetrening og tekstutvikling. Videre introduseres grunnleggende teoretiske og analytiske modeller og verktøy til hjelp for den konseptuelle og analytiske utviklingen av kandidatenes eget masterprosjekt og framtidige kunstneriske virke. Noen av tematikkene er også knyttet til Flerkunstnerisk lab.

Som ledd i å utvikle masterprosjektet og den endelige refleksjonsteksten, gis det også instruksjon i hvordan man skal få presentert materiale på Research Catalogue.

Læringsutbytte

Etter fullført og bestått emne skal kandidaten ha tilegnet seg:

Kunnskap

  • en detaljert og systematisk kunnskap om historiske og kunstfaglige sammenhenger til egen utøvende virksomhet.
  • kunne redegjøre for ulike perspektiver på relevante forsknings- og fordypningsfelt

Ferdigheter

  • et konseptuelt, metodisk og språklig ferdighetsnivå som setter kandidaten i stand til å utvikle særegne kunstneriske prosjekter rundt egen virksomhet.
  • Kunne reflektere over egen virksomhet, samt formidle egen kunnskap til fagfeltet.

Generell kompetanse

  • en generell kompetanse som omfatter sentrale metoder for konseptuell prosjektutvikling, kritisk analyse, kontekstualisering og egenrefleksjon.

Forkunnskapskrav

Fullført lavere grads studier i musikk eller dans, fortrinnsvis en 3- eller 4-årig Bachelorgrad med instrumentale eller dansekunstneriske emner på minimum 90 studiepoeng.

Bestått opptaksprøve på hoveddisiplin.

Språkkrav i engelsk skal være bestått i henhold til UiS regelverk.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bestått/ Ikke bestått

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

  • Godkjent gjennomføring av praktiske og skriftlige arbeidskrav knyttet til tematisk innhold gjennom året, samt eksposisjon på Research Catalogue.
  • Godkjent fremmøte og deltakelse på undervisningsaktiviteter fastsettes i samråd mellom student og veilederteam i begynnelsen av studieåret og er for øvrig i samsvar med forskriften om krav til fremmøte ved Fakultet for utøvende kunstfag (UK).

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Emneansvarlig:

Olaf Eggestad

Studiekoordinator:

Anne Siri Norland

Arbeidsformer

Gruppeundervisning med forelesninger og kollokvier, samt seminarer og verksted. Noe av undervisningen kan foregå digitalt. Studentene må forholde seg til informasjon lagt ut på Canvas. Gjennomført undervisningsaktivitet loggføres og godkjennes i Canvas.

Åpent for

Ikke åpent for privatister.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto