Samfunn og formidling II (MUK702)

Samfunn og formidling I-II har et todelt mål: En dyktiggjøring til å se og innpasse sitt kunstneriske virke i en samfunnsmessig kontekst, og å forberede og gjennomføre produksjoner som utøver, administrator eller kurator. Det siste er knyttet til emnets utadrettede formidlingsdel. Begge sikter mot å ruste studenten for ulike karriereveier og arbeidsoppgaver og å manøvrere i en profesjonell virkelighet etter avsluttet studium.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MUK702

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet bygger videre på Samfunn og formidling I og legger opp til praktisk samarbeid med en kultur- og samfunnsinstitusjon og/eller målgruppe. Studenten blir praktisk kjent med hvordan kunstneriske prosjekter inngår i forskjellige samfunnsmessige kontekster og får samtidig anledning til nettverksbygging for sin yrkeskarriere. Emnet kan fungere i forlengelsen av Masterfordypning og/eller Flerkunstnerisk lab og har to mulige innretninger:

  1. Gjennomføring av et utøvende og/eller skapende formidlingsprosjekt for en særskilt målgruppe

A. i samarbeid med en profesjonell, ekstern oppdragsgiver eller i samfunnskontekster som for eksempel opplæring, helse, kultur- og arbeidsliv,

B. som en del av for eksempel en studentdrevet festival eller konsertserie, eller

C. i form av et egeninitiert kontekst/community-orientert prosjekt.

Formidlingsprosjektet kan være tverrfaglig.

  1. Praktisk samarbeid med en kulturinstitusjon/-aktør i en organiserende, administrerende eller kuraterende rolle.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:

Kunnskap

  • kjenne til og ha en bevissthet om kunstneriske og formidlingsmessige momenter og kunne ta selvstendige kritiske valg i henhold til valgt innretning.
  • ha kunnskap om organisering og gjennomføring av kunstneriske prosjekter i ulike formidlingskontekster.

Ferdigheter

  • planlegge, gjennomføre og vurdere kunstnerisk prosjekt- og produksjonsarbeid, samt samarbeide kunstnerisk og konstruktivt med mennesker med ulike bakgrunner og forutsetninger.
  • kommunisere en kunstnerisk formidlingsidé og bygge opp et nettverk for sin virksomhet ved kjennskap til relevante institusjoner / organisasjoner i kulturlivet.
  • håndtere administrative oppgaver som følger med et kunstnerisk prosjekt.

Generell kompetanse

  • arbeide i team omkring planlegging, gjennomføring og vurdering av formidling for ulike målgrupper.
  • samarbeide med aktuelle aktører i opplæring, helse, kultur og arbeids- eller samfunnsliv for øvrig.
  • formidle kunstneriske uttrykk gjennom både muntlige, skriftlige og multimodale formater.

Forkunnskapskrav

Studenten må normalt ha gjennomført og bestått Samfunn og formidling I eller tilsvarende.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Rapport 1/1 Bestått/ Ikke bestått

• Rapport: kortfattet logg og rapport (1500 ord +/- 10%) etter gjennomføringen av formidlingsprosjektet/det praktiske samarbeidet med kulturinstitusjonen/-aktøren som leveres innen oppgitt frist.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Fremmøte, Presentasjon
  • Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning og praksis.

Innretning 1)

  • Muntlig/praktisk arbeidskrav: Utøvende prosjektpresentasjon (punktuelt eller turné). Dokumentasjon kan også være i form av videoopptak.

Innretning 2)

  • Multimodal presentasjon av praksisens ulike elementer med påfølgende samtale med emneansvarlig og ev. representant fra praksissted

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Emneansvarlig:

Olaf Eggestad

Studiekoordinator:

Anne Siri Norland

Arbeidsformer

Emnet omfatter både verkstedbasert gruppeundervisning og/eller forelesninger, og veiledet praktisk arbeid individuelt og/eller i grupper etter oppsatt plan. Emnet foregår stort sett som egeninitiert, studentdrevet prosjekt og/eller i samarbeid med én eller flere av fakultetets samarbeidspartnere. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Studentene må forholde seg til informasjon lagt ut på Canvas. Gjennomført undervisningsaktivitet loggføres og godkjennes i Canvas.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto