Samfunn og formidling II (MUK702)
Samfunn og formidling I-II har et todelt mål: En dyktiggjøring til å se og innpasse sitt kunstneriske virke i en samfunnsmessig kontekst, og å forberede og gjennomføre produksjoner som utøver, administrator eller kurator. Det siste er knyttet til emnets utadrettede formidlingsdel. Begge sikter mot å ruste studenten for ulike karriereveier og arbeidsoppgaver og å manøvrere i en profesjonell virkelighet etter avsluttet studium.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MUK702
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet bygger videre på Samfunn og formidling I og legger opp til praktisk samarbeid med en kultur- og samfunnsinstitusjon og/eller målgruppe. Studenten blir praktisk kjent med hvordan kunstneriske prosjekter inngår i forskjellige samfunnsmessige kontekster og får samtidig anledning til nettverksbygging for sin yrkeskarriere. Emnet kan fungere i forlengelsen av Masterfordypning og/eller Flerkunstnerisk lab og har to mulige innretninger:
- Gjennomføring av et utøvende og/eller skapende formidlingsprosjekt for en særskilt målgruppe
A. i samarbeid med en profesjonell, ekstern oppdragsgiver eller i samfunnskontekster som for eksempel opplæring, helse, kultur- og arbeidsliv,
B. som en del av for eksempel en studentdrevet festival eller konsertserie, eller
C. i form av et egeninitiert kontekst/community-orientert prosjekt.
Formidlingsprosjektet kan være tverrfaglig.
- Praktisk samarbeid med en kulturinstitusjon/-aktør i en organiserende, administrerende eller kuraterende rolle.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- kjenne til og ha en bevissthet om kunstneriske og formidlingsmessige momenter og kunne ta selvstendige kritiske valg i henhold til valgt innretning.
- ha kunnskap om organisering og gjennomføring av kunstneriske prosjekter i ulike formidlingskontekster.
Ferdigheter
- planlegge, gjennomføre og vurdere kunstnerisk prosjekt- og produksjonsarbeid, samt samarbeide kunstnerisk og konstruktivt med mennesker med ulike bakgrunner og forutsetninger.
- kommunisere en kunstnerisk formidlingsidé og bygge opp et nettverk for sin virksomhet ved kjennskap til relevante institusjoner / organisasjoner i kulturlivet.
- håndtere administrative oppgaver som følger med et kunstnerisk prosjekt.
Generell kompetanse
- arbeide i team omkring planlegging, gjennomføring og vurdering av formidling for ulike målgrupper.
- samarbeide med aktuelle aktører i opplæring, helse, kultur og arbeids- eller samfunnsliv for øvrig.
- formidle kunstneriske uttrykk gjennom både muntlige, skriftlige og multimodale formater.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Rapport | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
• Rapport: kortfattet logg og rapport (1500 ord +/- 10%) etter gjennomføringen av formidlingsprosjektet/det praktiske samarbeidet med kulturinstitusjonen/-aktøren som leveres innen oppgitt frist.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning og praksis.
Innretning 1)
- Muntlig/praktisk arbeidskrav: Utøvende prosjektpresentasjon (punktuelt eller turné). Dokumentasjon kan også være i form av videoopptak.
Innretning 2)
- Multimodal presentasjon av praksisens ulike elementer med påfølgende samtale med emneansvarlig og ev. representant fra praksissted
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Lena Crosby HaugEmneansvarlig:
Olaf EggestadStudiekoordinator:
Anne Siri NorlandArbeidsformer
Emnet omfatter både verkstedbasert gruppeundervisning og/eller forelesninger, og veiledet praktisk arbeid individuelt og/eller i grupper etter oppsatt plan. Emnet foregår stort sett som egeninitiert, studentdrevet prosjekt og/eller i samarbeid med én eller flere av fakultetets samarbeidspartnere. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Studentene må forholde seg til informasjon lagt ut på Canvas. Gjennomført undervisningsaktivitet loggføres og godkjennes i Canvas.