Avansert klinisk jordmorfag - del 2 (MJOP90)

Gjennom emnet skal studenten oppnå en betydelig grad av selvstendighet og evne til helhetlig tenkning og tilnærming til fødselsomsorgen. Studenten skal demonstrere sine kliniske ferdigheter, ikke- tekniske ferdigheter og vurderingsevner knyttet til jordmors funksjons- og ansvarsområde, både når det gjelder normale og avvikende forhold i fødselsomsorgen og gynekologisk avdeling samt helsestasjon for ungdom.

Emnet skal bidra til at kvantitets- og kvalitetskrav til praksis i hele masterstudiet blir oppfylt ved videreutvikling av kunnskap, dokumentasjon og refleksjon av læresituasjoner samt mestring av kliniske ferdigheter. Studenten skal også forberede seg skriftlig til forventningssamtale, midt- og sluttevaluering med vurdering av eget læringsutbytte.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MJOP90

Versjon

2

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I avansert klinisk jordmorfag del 2 legges det vekt på at studenten oppnår en høy grad av selvstendighet og helhetlig tenkning. Studenten skal demonstrere sine kliniske ferdigheter og ikke-tekniske vurderingsevner, spesielt i forhold til jordmors funksjons- og ansvarsområde i møte med normale og avvikende forhold. Et individuelt praksisforløp gjennomføres i svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen, ved gynekologisk avdeling, nyfødtintensiv samt ved helsestasjon for ungdom.

I tillegg forventes det at studenten kontinuerlig utvikler kunnskap, forståelse, refleksjon og mestring av kliniske ferdigheter. Studentene skal ha avansert kunnskap og ferdigheter knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid, samt kvinners reproduktive og seksuelle helse i et livsløpsperspektiv. Målet er å fremme en helhetlig tilnærming til fødselsomsorgen og oppnå en høy grad av selvstendighet i håndtering av kliniske situasjoner.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • Har inngående kunnskaper til å støtte fysiologiske, sosiale og kulturelle prosesser i svangerskap, fødsel og barseltid, og bare intervenere når det er nødvendig
  • Har avansert kunnskap om å identifisere avvik og risiko knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
  • Har avansert kunnskap om friske og syke nyfødte
  • Har avansert kunnskap og forståelse av ledelse, tverrfaglighet, kommunikasjon og det globale perspektivet i jordmorfaget
  • Har avansert kunnskap om jordmorfagets rolle i et samfunnsperspektiv
  • Har forståelse for ulike kulturelle tradisjoner som har betydning for kvinnen/familien
  • Har inngående kunnskap om samarbeid med egne og andre yrkesutøvere i kommune- og spesialisthelsetjeneste   

Ferdigheter

Kandidaten

  • Kan analysere og bruke relevante metoder for å forebygge, diagnostisere og suturere fødselsrifter samt utføre episiotomi på indikasjon
  • Kan bruke kunnskaper og relevante metoder til å identifisere, iverksette og behandle nyfødte barn som har behov for gjenoppliving
  • Kan analysere og bruke aktuelle digitale og medisinsktekniske hjelpemidler
  • Kan bruke relevante metoder for forløsning av barn i seteleie
  • Kan bruke relevante metoder for livreddende obstetriske nødtiltak dersom lege ikke er tilgjengelig
  • Kan selvstendig vurdere og bruke relevante metoder for å veilede, informere og undervise om seksualitet og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter med åpenhet og respekt
  • Kan selvstendig bruke relevante metoder for prevensjonsveiledning, rekvirering og administrering av alle typer prevensjonsmidler
  • Kan bruke relevante metoder for enkel gynekologisk undersøkelse herunder gjennomføre livmorhalsprøve

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Anvender ikke-tekniske ferdigheter og kan bruke relevant faglig kunnskap til å ta lederskap og håndtere en akuttmedisinsk situasjon, og til selv å bli ledet i relevante situasjoner
  • Har kunnskaper og ferdigheter til å ta et selvstendig ansvar for oppfølging av normalt svangerskap, fødsel, barseltid og det friske nyfødte barnet herunder tilrettelegge for helhet og kontinuitet i tjenesten
  • Har kunnskaper og ferdigheter til å skape en trygg og tillitsfull relasjon i møte med kvinnen, partner, familien, samarbeidspartnere og allmenheten
  • Har kunnskaper og ferdigheter slik at brukermedvirkning på individ-, gruppe- og systemnivå blir ivaretatt
  • Kan kommunisere og samhandle med brukere, pårørende, intraprofesjonelt, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivå, samt initiere slik samhandling
  • Kan anvende kunnskaper og ferdigheter til selvivaretakelse, ha evne til å søke veiledning samt bidra til medarbeiderskap og et godt arbeidsmiljø
  • Kan anvende kunnskap om urbefolkning, migranter og andre minoriteters særlige behov og eventuelle helseutfordringer i utøvelsen av jordmorfaget

Forkunnskapskrav

MJO110 Grunnleggende jordmorfag, MJO130 Avansert jordmorfag, MJO140 Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk , MJOP20 Grunnleggende klinisk jordmorfag - del 1, MJOP50 Grunnleggende klinisk jordmorfag - del 2

Anbefalte forkunnskaper

MJOP60 Avansert klinisk jordmorfag - del 1

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 1/1 14 Uker Bestått/ Ikke bestått

For å bestå MJOP90 er det krav om 90% tilstedeværelse i veiledet praksis samt å få praksisen vurdert som bestått i henhold til "Forskrift om nasjonal retningslinje for jordmorutdanning" og emnets vurderingsskjema.Dette inkluderer følgende:
• Kvantitative kliniske krav skal dokumenteres fortløpende, med skriftlig dokumentasjon av selvvurdering og refleksjon over læresituasjoner
• Studenten initierer, planlegger, gjennomfører samt dokumenterer en simulering i klinisk praksis

Dersom det oppstår tvil om godkjenning av praksis, skal studenten halvveis, og senest tre uker før avsluttet praksisperiode, få skriftlig melding. Meldingen skal angi hva studenten ikke mestrer og hvilke krav som må oppfylles for å få godkjent de praktiske studiene. Skulle studenten til tross for tilfredsstillende studieprogresjon ved midtvurdering vise handling/adferd som åpenbart ikke gir grunnlag for å bestå praksis, kan studenten likevel få karakteren ikke bestått selv om forutgående tvilmelding ikke er gitt.

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Ingjerd Aa

Studieprogramleder:

Eva Christina Furskog-Risa

Arbeidsformer

  • Veiledet klinisk praksis inklusive muntlig og skriftlig refleksjon/dokumentasjon
  • Dokumentasjon av kvantitative kliniske krav (progresjonsliste som følger hele studieforløpet)
  • Individuell plan for praksis som grunnlag for forventningssamtale
  • Selvstudium
  • Skriftlig selvvurdering i forkant av midt- og sluttvurdering
  • Ferdighets- og simuleringstrening inkludert studentledet simulering

Praksis

14 ukers praksis.

Emnet skal bidra til at kvantitetskrav til praksis i hele masterstudiet blir oppfylt.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto