Pedagogikk og elevkunnskap 3 (MGL3300)
Emnet retter oppmerksomheten mot sentrale pedagogiske og etiske grunnlagsproblem bl. a knyttet til skolens verdigrunnlag slik det kommer til uttrykk i gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter. Etter endt emne skal studentene ha utviklet brei innsikt i ulike utfordringer læreren kan stå overfor i en inkluderende skole preget av mangfold. For å styrke lærerkompetansen i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn, er tematikker knyttet til religion, livssyn og etikk integrert i emnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3300
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Pedagogikk og elevkunnskap, ved Universitetet i Stavanger, er delt i to sykluser som til sammen utgjør 60 studiepoeng. PEL-fagets første 30 studiepoeng ligger på utdanningens første og andre semester, mens de siste 30 er lagt fjerde studieår. For å styrke lærerkompetansen i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn, utgjør emner knyttet til religion, livssyn og etikk en integrert modul i faget. For å følge opp rammeplanens føringer om profesjonsretting og progresjon og med det utvikling av studentenes profesjonskompetanse, er innholdet ordnet i henhold til tre faglig overordnende og gjennomgående begrepspar:
- Læring - undervisning: PEL-faget skal være profesjonsrettet og utvikle studentenes forståelse av at lærerarbeidet blant annet innebærer å gjennomføre en undervisning som sikrer gode læringsprosesser for alle elevene.
- Inkludering - mangfold: I Rammeplan for grunnskolelærerutdanningen er det understreket at studentene skal kvalifiseres for å tilpasse opplæringen til alle elevene. Av den grunn vil det å være lærer i en inkluderende skole preget av elevmangfold være en av de overordnede tematikkene i faget.
- Profesjonsutvikling - profesjonsfelleskap: Lærerrollen er mangefasettert og i stadig forandring fordi lærerarbeidet endres i takt med samfunnet, i takt med myndighetenes krav til læreren og i takt med utviklingsprosesser i profesjonen. For å forberede studentene på at lærerarbeid innebærer deltakelse i profesjonsfellesskap på ulike nivå, vil de systematisk bli utfordret til å lære sammen med andre.
De overordnede begrepsparene skal danne grunnlag for utvikling av en profesjonskompetanse som bidrar til forutsetninger for å møte elevmangfold og mangfold i skolens profesjonsfellesskap. Begrepsparene vil vektlegges ulikt i de ulike emnene, og vil tidvis være naturlig integrert i hverandre.
På PEL3 MGL 3300 reflekteres dette i følgende spesifikke innholdskomponenter:
Læreplananalyse og lærernes arbeid med realisering av læreplanen.
Skole-hjemsamarbeid i et pluralistisk samfunn
Profesjonsutvikling
Skole-hjemsamarbeid i et pluralistisk samfunn
Elevens danning og utdanning i et mangfoldig samfunn.
Flerkulturalitet og menneskerettigheters betydning i en mangfoldig skole.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- (K1) kunnskap om hvordan bruk av læringsarenaer utenfor skolen kan styrke elevens læring.
- (K2 ) inngående kunnskap om læreplanutvikling og læreplanrealisering
- (K3) avansert kunnskap om elevens danning i et pluralistisk samfunn
- (K4) kunnskap om hvordan religiøst og kulturelt mangfold i Norge får betydning for elever, lærere og foresatte i skolehverdagen
Ferdigheter
Studenten kan
- (F1) analysere gjeldende læreplanverk fra ulike perspektiv
- (F2) drøfte og analysere utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
- (F3) kritisk analysere skolens verdigrunnlag bl.a. forholdet mellom kulturarv, felles verdier, kulturell forankring og mangfold
- (F4) begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns rettigheter i skolesammenheng
Generell kompetanse
Studenten
- på forskningsbasert grunnlag kritisk analysere og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
- identifisere og analysere utfordringer i skolehverdagen i en pluralistisk skole og utnytte muligheter den gir
- stimulere til forståelse av globale perspektiver ved skolens arbeid og bidra til respekt og anerkjennelse av urfolk, nasjonale minoriteter og minoriteter
Forkunnskapskrav
MGL1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGL1200 Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold.
MGD1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGD1200 PEL 2. år (1. - 7. trinn) ; Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold
MGL2100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGL2200 Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold.
Eksamen / vurdering
Semesteroppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig semesteroppgave | 0/1 | Bokstavkarakterer | ||
Semesteroppgave etter muntlig eksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Eksamen består av en skriftlig semesteroppgave og en muntlig eksamen som tar utgangspunkt i semesteroppgaven. Omfang: 5000 ord +/- 10 %. Den muntlige eksamen kan justere karakteren gitt på semesteroppgaven med inntil en karakter. Kandidater som har fått strykkarakteren F på den skriftlige oppgaven, gis ikke anledning til å gå opp til muntlig eksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er to arbeidskrav knyttet til semesteroppgaven:
1. En muntlig presentasjon av et forarbeid til prosjektoppgaven. Som en del av arbeidskravet skal studenten også gi tilbakemelding til medstudenter. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
2. En skriftlig innlevering med tilknytning til prosjektoppgaven. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
I Pedagogikk og elevkunnskap vil studentene bli utfordret på koplingen mellom teori og praksis. I undervisningen vil studentene diskutere og samarbeid om aktiviteter knyttet til læringsutbytteformuleringene. Faget skal føre til faglig refleksjon, personlig vekst og yrkesetisk bevissthet. Evnen til kritisk refleksjon oppøves bl. a i diskusjoner der studentene anvender fagets begrepsapparat. I undervisningen vil studentene også møte et mangfold av arbeidsmåter som alle har som formål å dyktiggjøre dem i lærergjerningen. Derfor vil minimum 70 % tilstedeværelse i undervisningen være påkrevd.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.