Pedagogikk og elevkunnskap 3 (MGL3300)

Emnet retter oppmerksomheten mot sentrale pedagogiske og etiske grunnlagsproblem bl. a knyttet til skolens verdigrunnlag slik det kommer til uttrykk i gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter. Etter endt emne skal studentene ha utviklet brei innsikt i ulike utfordringer læreren kan stå overfor i en inkluderende skole preget av mangfold. For å styrke lærerkompetansen i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn, er tematikker knyttet til religion, livssyn og etikk integrert i emnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MGL3300

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Pedagogikk og elevkunnskap, ved Universitetet i Stavanger, er delt i to sykluser som til sammen utgjør 60 studiepoeng. PEL-fagets første 30 studiepoeng ligger på utdanningens første og andre semester, mens de siste 30 er lagt fjerde studieår. For å styrke lærerkompetansen i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn, utgjør emner knyttet til religion, livssyn og etikk en integrert modul i faget. For å følge opp rammeplanens føringer om profesjonsretting og progresjon og med det utvikling av studentenes profesjonskompetanse, er innholdet ordnet i henhold til tre faglig overordnende og gjennomgående begrepspar:

  • Læring - undervisning: PEL-faget skal være profesjonsrettet og utvikle studentenes forståelse av at lærerarbeidet blant annet innebærer å gjennomføre en undervisning som sikrer gode læringsprosesser for alle elevene.
  • Inkludering - mangfold: I Rammeplan for grunnskolelærerutdanningen er det understreket at studentene skal kvalifiseres for å tilpasse opplæringen til alle elevene. Av den grunn vil det å være lærer i en inkluderende skole preget av elevmangfold være en av de overordnede tematikkene i faget.
  • Profesjonsutvikling - profesjonsfelleskap: Lærerrollen er mangefasettert og i stadig forandring fordi lærerarbeidet endres i takt med samfunnet, i takt med myndighetenes krav til læreren og i takt med utviklingsprosesser i profesjonen. For å forberede studentene på at lærerarbeid innebærer deltakelse i profesjonsfellesskap på ulike nivå, vil de systematisk bli utfordret til å lære sammen med andre.

De overordnede begrepsparene skal danne grunnlag for utvikling av en profesjonskompetanse som bidrar til forutsetninger for å møte elevmangfold og mangfold i skolens profesjonsfellesskap. Begrepsparene vil vektlegges ulikt i de ulike emnene, og vil tidvis være naturlig integrert i hverandre.

På PEL3 MGL 3300 reflekteres dette i følgende spesifikke innholdskomponenter:

Læreplananalyse og lærernes arbeid med realisering av læreplanen.

Skole-hjemsamarbeid i et pluralistisk samfunn

Profesjonsutvikling

Skole-hjemsamarbeid i et pluralistisk samfunn

Elevens danning og utdanning i et mangfoldig samfunn.

Flerkulturalitet og menneskerettigheters betydning i en mangfoldig skole.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • (K1) kunnskap om hvordan bruk av læringsarenaer utenfor skolen kan styrke elevens læring.
  • (K2 ) inngående kunnskap om læreplanutvikling og læreplanrealisering
  • (K3) avansert kunnskap om elevens danning i et pluralistisk samfunn
  • (K4) kunnskap om hvordan religiøst og kulturelt mangfold i Norge får betydning for elever, lærere og foresatte i skolehverdagen

Ferdigheter

Studenten kan

  • (F1) analysere gjeldende læreplanverk fra ulike perspektiv
  • (F2) drøfte og analysere utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
  • (F3) kritisk analysere skolens verdigrunnlag bl.a. forholdet mellom kulturarv, felles verdier, kulturell forankring og mangfold
  • (F4) begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns rettigheter i skolesammenheng

Generell kompetanse

Studenten

  • på forskningsbasert grunnlag kritisk analysere og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
  • identifisere og analysere utfordringer i skolehverdagen i en pluralistisk skole og utnytte muligheter den gir
  • stimulere til forståelse av globale perspektiver ved skolens arbeid og bidra til respekt og anerkjennelse av urfolk, nasjonale minoriteter og minoriteter

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
MGL1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGL1200 Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold.
MGD1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGD1200 PEL 2. år (1. - 7. trinn) ; Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold
MGL2100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGL2200 Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold.

Eksamen / vurdering

Semesteroppgave og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig semesteroppgave 0/1 Bokstavkarakterer
Semesteroppgave etter muntlig eksamen 1/1 Bokstavkarakterer

Eksamen består av en skriftlig semesteroppgave og en muntlig eksamen som tar utgangspunkt i semesteroppgaven. Omfang: 5000 ord +/- 10 %. Den muntlige eksamen kan justere karakteren gitt på semesteroppgaven med inntil en karakter. Kandidater som har fått strykkarakteren F på den skriftlige oppgaven, gis ikke anledning til å gå opp til muntlig eksamen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Muntlig presentasjon, Skriftlig innlevering

Det er to arbeidskrav knyttet til semesteroppgaven:

1. En muntlig presentasjon av et forarbeid til prosjektoppgaven. Som en del av arbeidskravet skal studenten også gi tilbakemelding til medstudenter. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.

2. En skriftlig innlevering med tilknytning til prosjektoppgaven. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.

I Pedagogikk og elevkunnskap vil studentene bli utfordret på koplingen mellom teori og praksis. I undervisningen vil studentene diskutere og samarbeid om aktiviteter knyttet til læringsutbytteformuleringene. Faget skal føre til faglig refleksjon, personlig vekst og yrkesetisk bevissthet. Evnen til kritisk refleksjon oppøves bl. a i diskusjoner der studentene anvender fagets begrepsapparat. I undervisningen vil studentene også møte et mangfold av arbeidsmåter som alle har som formål å dyktiggjøre dem i lærergjerningen. Derfor vil minimum 70 % tilstedeværelse i undervisningen være påkrevd.

Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Kari Vestbø

Faglærer:

Tanu Biswas

Studieprogramleder:

Ingeborg Knævelsrud

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Praksiskoordinator:

Kitty Marie Garborg

Arbeidsformer

Å kunne delta et profesjonsfellesskap fordrer evne til samhandling på ulike nivå. Undervisningen vil bli organisert som plenumsforelesninger og som seminargrupper med større vekt på studentaktive arbeidsformer med ulike studentframlegg. Studentene vil møte et mangfold av arbeidsmåter og digitale verktøy, som bl. a speiler arbeidet i skolen.

Praksis

15 dager veiledet praksis

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto