Praksis 1.-7., 1. og 2. semester (5 dager observasjonspraksis + 20 dager) (MGL1P10)
Praksisstudiet har en integrerende funksjon i grunnskolelærerutdanningen. Dette forutsetter samarbeid mellom studenter, faglærer, praksislærere og skoleledelse.
Studiets formål er å bidra til kunnskaper og utvikle ferdigheter knyttet til å være lærer i profesjonell utøvelse av yrket, inkludert innsikt i kompleksitet og dilemmaer som knytter seg til læreryrket i norsk skole og i et mangfoldig klasserom. Lærerarbeidet beskrives som et profesjonelt usikkert arbeid fordi det ikke er entydige standarder om hva som er god undervisning. Temaer belyses gjennom teoretiske- og profesjonsetiske perspektiv og gjennom utøvelse av profesjonell undervisning som didaktiske møter rettet mot elever på 1.-7. trinn og vil være gjennomgående i alle emner.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL1P10
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Praksisperioden i 1. studieår i grunnskolelærerutdanningens 1-7 løp tilsvarer 25 arbeidsdager. Den skal være variert, veiledet og vurdert og foregå i grunnskolen. I det første studieår er skolen, eleven og læring, lærerrollen, lærerarbeidet og overgangen mellom barnehage og skole hovedtema. Praksis gjennomføres fortrinnsvis på 1. eller 2. trinn i grunnskolen.
Praksisperioden skal innbefatte en delperiode med vekt på forberedelse, en delperiode med vekt på gjennomføring, og en delperiode med vekt på etterarbeid og vurdering.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskaper om
- gjeldende opplæringslov og om nasjonalt læreplanverk og lokale læreplaner i norsk og matematikk
- planer for overgangen fra barnehage og skole
- lærerarbeidet, undervisning klasseledelse
- hvordan didaktikk utøves i undervisningen og begynneropplæringen i norsk og matematikk, med vekt på planlegging og gjennomføring og vurdering
- observasjonsmetoder og kartleggingsverktøy med vekt på norsk/matematikk
- elever og elevers læreforutsetninger på 1-7. trinn ved den aktuelle praksisskole
Ferdigheter
Kandidaten kan
- samhandle og kommunisere med elever, medstudenter, kolleger på praksisskolen og faglærere
- gjøre seg kjent med nasjonale og lokale læreplaner med tanke på å planlegge for elevers læring
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
- undervise ved hjelp av ulike arbeidsmåter og ved bruk av både analoge og digitale ressurser
Generell kompetanse
Kandidaten
- Har vilje og evne til å ta til seg tilbakemelding fra elever, medstudenter og praksislærer som grunnlag for profesjonell utvikling
- Kan diskutere og kommentere lærerarbeid i lys av nasjonale planer, praksisskolens lokale planer og teori
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Levering av praksisrapport etter praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Vurdering: Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, i tillegg vil det foregå løpende skikkethetsvurdering etter forskrift om skikkethet i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31. juni 2006. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisstudiet. For mer informasjon se eget praksisreglement i Canvas.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- 5 observasjonsdager gjennomført på praksisskolen i 1. semester
- Planlegge og gjennomføre situasjoner som oppstart og avslutning av undervisningstimer, der studenten prøves i dette i løpet av praksisperioden.
- Arbeidskrav knyttet til norsk på høsten og matematikk til våren, se emneplan for fag.
- Individuell refleksjonsoppgave knyttet til profesjonsfaglig utvikling innen PFDK (profesjonsfaglig digital kompetanse) eller andre utvalgte læringsutbytteformuleringer i praksisemnet. Kommenteres av praksislærer, vurderes av faglærer PEL