Utvikle forsknings- og presentasjonsferdigheter (GEO620)
Dette emnet er et valgfag som tar sikte på å hjelpe studentene med å forbedre sine forsknings-, skrive- og presentasjonsferdigheter som forberedelse til oppgaven. Emnet gjennomføres som et seminar med diskusjoner.
Dette emnet er åpent for alle studenter med en bachelorgrad i naturvitenskap, ingeniørfag eller tilsvarende, som inkluderer minst 10 studiepoeng i matematikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
GEO620
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
NB! Dette er et valgfritt emne og kan avlyses dersom færre enn 10 studenter er påmeldt innen 20.august.
Gjennomgang av sentrale temaer som er relevante for vitenskapelig forskning.
- Den vitenskapelige metoden,
- Hvordan definere et forskningsprosjekt,
- Hvordan skrive vitenskapelige artikler, søknader osv.,
- Hvordan lage og presentere vitenskapelige/tekniske presentasjoner, og
- Beste praksis for å utføre forskning.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Kunnskap om hvordan den vitenskapelige metoden skal anvendes, og
- Kunnskap om hvordan man søker og samler inn informasjon som er nødvendig for å utvikle et forskningsforslag for en avhandlingsstudie.
Ferdigheter:
- Ha forsknings- og kunnskapsferdigheter om hvordan man etablerer en problemstilling for en avhandlingsstudie,
- Kunne utføre grunnleggende forskning ved hjelp av bibliotek- og internettressurser, og
- Kunne gi vitenskapelige presentasjoner, både muntlige og skriftlige.
Generell kompetanse:
- Skrive et forslag for å definere en vitenskapelig problemstilling,
- Kunne kommunisere effektivt skriftlig og muntlig, og
- Definer tidsrammer og ansvar i definisjonen av faglige problemer som kan gjelde for virkelige saker.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Muntlig eksamen og rapport
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 2/4 | 15 Minutter | Bestått/ Ikke bestått | Alle |
Rapport 1 | 1/4 | 2 Uker | Bestått/ Ikke bestått | |
Rapport 2 | 1/4 | 2 Uker | Bestått/ Ikke bestått |
Løpende vurdering.Det er ingen kontinuasjonsmulighet på vurderingsdelene. Studenter som ønsker å ta disse delene på nytt, må gjøre det neste gang emnet har ordinær undervisning.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Lisa Jean WatsonStudieprogramleder:
Lisa Jean WatsonInstituttleder:
Alejandro Escalona VarelaArbeidsformer
Dette emnet bruker en undervisningsstil med flere moduser. Det forventes at studentene deltar i alle aktiviteter.
- Før timen: e-forelesninger og opplesninger som organisert i Canvas
- Verksteder og diskusjoner for ferdighetsutvikling i klassen, inkludert en bibliotekferdighetstime
- Etter timen: å bruke ferdighetsaktiviteter og undersøke tema for rapporter og presentasjoner; valgfrie vurderinger for løpende tilbakemelding.
Studentens deltakelse i de ulike arbeidsformene i dette emnet anbefales sterkt for å utvikle ferdigheter som er direkte relatert til prosjektet.
Dette emnet vil inkludere digitale undervisningsmetoder:
- forhåndsinnspilte videoer i stedet for forelesninger
- nettmøter
Dette kurset vil også ha fysiske møter.
Emnekommunikasjon vil foregå via e-post og Canvas. Det er opp til studenten å sørge for at e-post er riktig konfigurert med universitetet. Studenten er selv ansvarlig for å sjekke emnepensum og klassemøteinformasjon gitt av instruktør i Canvas.
Klassen møtes 3 timer hvert møte, en gang i uken. Studentene forventes å jobbe på egenhånd ytterligere 12 timer per uke.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Masteroppgaveseminar (MPG100_1) | 5 |
Utvikle forsknings- og presentasjonsferdigheter (IER620_1) | 10 |