Utvikle forsknings- og presentasjonsferdigheter (GEO620)

Dette emnet er et valgfag som tar sikte på å hjelpe studentene med å forbedre sine forsknings-, skrive- og presentasjonsferdigheter som forberedelse til oppgaven. Emnet gjennomføres som et seminar med diskusjoner.

Dette emnet er åpent for alle studenter med en bachelorgrad i naturvitenskap, ingeniørfag eller tilsvarende, som inkluderer minst 10 studiepoeng i matematikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

GEO620

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

NB! Dette er et valgfritt emne og kan avlyses dersom færre enn 10 studenter er påmeldt innen 20.august.

Gjennomgang av sentrale temaer som er relevante for vitenskapelig forskning.

  • Den vitenskapelige metoden,
  • Hvordan definere et forskningsprosjekt,
  • Hvordan skrive vitenskapelige artikler, søknader osv.,
  • Hvordan lage og presentere vitenskapelige/tekniske presentasjoner, og
  • Beste praksis for å utføre forskning.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Kunnskap om hvordan den vitenskapelige metoden skal anvendes, og
  • Kunnskap om hvordan man søker og samler inn informasjon som er nødvendig for å utvikle et forskningsforslag for en avhandlingsstudie.

Ferdigheter:

  • Ha forsknings- og kunnskapsferdigheter om hvordan man etablerer en problemstilling for en avhandlingsstudie,
  • Kunne utføre grunnleggende forskning ved hjelp av bibliotek- og internettressurser, og
  • Kunne gi vitenskapelige presentasjoner, både muntlige og skriftlige.

Generell kompetanse:

  • Skrive et forslag for å definere en vitenskapelig problemstilling,
  • Kunne kommunisere effektivt skriftlig og muntlig, og
  • Definer tidsrammer og ansvar i definisjonen av faglige problemer som kan gjelde for virkelige saker.

Forkunnskapskrav

Må ha fullført minst ett helt semester i et masterprogram.

Eksamen / vurdering

Muntlig eksamen og rapport

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 2/4 15 Minutter Bestått/ Ikke bestått Alle
Rapport 1 1/4 2 Uker Bestått/ Ikke bestått
Rapport 2 1/4 2 Uker Bestått/ Ikke bestått

Løpende vurdering.Det er ingen kontinuasjonsmulighet på vurderingsdelene. Studenter som ønsker å ta disse delene på nytt, må gjøre det neste gang emnet har ordinær undervisning.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske oppgaver

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Lisa Jean Watson

Studieprogramleder:

Lisa Jean Watson

Arbeidsformer

Dette emnet bruker en undervisningsstil med flere moduser. Det forventes at studentene deltar i alle aktiviteter.

  • Før timen: e-forelesninger og opplesninger som organisert i Canvas
  • Verksteder og diskusjoner for ferdighetsutvikling i klassen, inkludert en bibliotekferdighetstime
  • Etter timen: å bruke ferdighetsaktiviteter og undersøke tema for rapporter og presentasjoner; valgfrie vurderinger for løpende tilbakemelding.

Studentens deltakelse i de ulike arbeidsformene i dette emnet anbefales sterkt for å utvikle ferdigheter som er direkte relatert til prosjektet.

Dette emnet vil inkludere digitale undervisningsmetoder:

  • forhåndsinnspilte videoer i stedet for forelesninger
  • nettmøter

Dette kurset vil også ha fysiske møter.

Emnekommunikasjon vil foregå via e-post og Canvas. Det er opp til studenten å sørge for at e-post er riktig konfigurert med universitetet. Studenten er selv ansvarlig for å sjekke emnepensum og klassemøteinformasjon gitt av instruktør i Canvas.

Klassen møtes 3 timer hvert møte, en gang i uken. Studentene forventes å jobbe på egenhånd ytterligere 12 timer per uke.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Masteroppgaveseminar (MPG100_1) 5
Utvikle forsknings- og presentasjonsferdigheter (IER620_1) 10

Åpent for

Computational Engineering - master i teknologi/siv.ing. Energi, reservoar og geovitenskap - master i realfag Miljøteknologi - master i teknologi Petroleumsteknologi - master i teknologi/siv.ing.
Utveksling ved Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto