Bacheloroppgave (BBABAC)

Bacheloroppgaven er et selvstendig skriftlig arbeid som skal tilfredsstille krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BBABAC

Versjon

6

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I bacheloroppgaven skal studenten drøfte en problemstilling med utgangspunkt i faglig kunnskap/teori/sentrale begrep. Studenten skal redegjøre for de valgte vitenskapelige metoder og drøfte disse. Studenten velger selv problemstilling som skal ligge innenfor et av barnevernspedagogens fire kompetanseområder:

  • barnevernfaglig kompetanse
  • oppvekst og familieliv
  • yrkesrolle, etikk og samarbeid til barnets beste
  • innovasjon, kritisk tenkning og kunnskapsbasert praksis.

Studenten kan også velge problemstilling til bacheloroppgaven med utgangspunkt i praktiske problemstillinger som studenten har møtt i praksis eller på annen måte i løpet av studiet.

Læringsutbytte

Læringsutbytter

En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

  • Ha bred og flerfaglig kunnskap om ett sentralt barnevernfaglig tema med tilhørende problemstillinger og prosesser.
  • Ha kunnskap om forskningsprosessen.
  • Ha kunnskap om samfunnsvitenskapelige metoder og deres muligheter og begrensninger.

Ferdigheter

  • Anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag.
  • Anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte.
  • Gjennomføre litteratur eller dokumentstudie med relevans for eget fagområde.

Generell kompetanse

  • Kan avvende forskningsbasert kunnskap som grunnlag i kunnskapsbasert praksis.
  • Ha kunnskap om forskningsprosessen og innsikt i etiske problemstillinger i forskning.
  • Kan oppdatere sin faglige kunnskap med relevans for profesjonell praksis.

Forkunnskapskrav

BBA101 Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø, BBA102 Utsatte barn og unge, BBA103 Velferdspolitikk og velferdsorganisering, BBA104 Velferdsrett, BBA201 Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge, BBA202 Saksbehandling i barnevernstjenesten, BBAP20 Kunnskapsbasert praksis
BBA101 Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø, BBA102 Utsatte barn og unge, BBA103 Velferdspolitikk og velferdsorganisering, BBA104 Velferdsrett, BBA201 Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge, BBA202 Saksbehandling i barnevernstjenesten, BBAP20 Kunnskapsbasert praksis.

Anbefalte forkunnskaper

BBA301 Komplekse tema i arbeid med utsatte barn og unge, BBA302 Samarbeid og mestring av yrkesrollen
BBA315 Forskningsmetode BBA304 Yrkesrollen, kompleksitet og samhandling

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Bacheloroppgave 1/1 Bokstavkarakterer Alle

Bacheloroppgaven kan skrives individuelt, eller sammen med en medstudent. Bacheloroppgaven er en fordypningsoppgave på inntil 10 000 ord inkludert innholdsfortegnelse, fotnoter, kildehenvisninger og litteraturliste Referansestil: APA 7th.Øvrige formelle krav og generelle tips er beskrevet i dokumentet "Retningslinjer for bacheloroppgaven".Instituttet tildeler veileder. Studenten har rett på fire ganger veiledning, hvorav minimum en veiledning skal være individuell. Studenten har selv ansvar for å ta kontakt med veileder. Veiledningen må være avsluttet en uke innen innleveringsfristen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Nærværskrav, Individuelt arbeidskrav

Begge obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan levere bacheloroppgaven. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra å kunne levere bacheloroppgaven.

Nærværskrav: 75% nærværsplikt på undervisning i forskningsmetode. Studenter som har nærvær under 75%, mister rett til å levere bacheloroppgaven, uansett grunn.

Individuelt arbeidskrav: Utforme og begrunne en problemstilling (cirka 250 ord). Problemstillingen vurderes til godkjent / ikke godkjent av emneansvarlig. Den leveres på INSPERA

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Esther Eradajaye

Studieprogramleder:

Erik Paulsen

Arbeidsformer

En kombinasjon av forelesninger, seminarer og veiledning i gruppe.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto