Yrkesrollen, kompleksitet og samhandling (BBA304)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBA304
Versjon
1
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av
Kunnskap
- Har bred kunnskap om hvordan komplekse problemområder som omsorgssvikt, vold og overgrep, rus og psykisk helse påvirker barns oppvekst og utvikling.
- Har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid i komplekse problemstillinger.
- Har kunnskap om kommunikasjon, konflikthåndtering og maktforhold i samarbeid med barn, unge og familier som lever med komplekse utfordringer.
- Har faglig kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse og kultursensitivitet i tjenesteutøvelsen.
- Har kunnskap om arbeidsmiljø, risiko og beskyttelsesfaktorer i yrkesrollen.
- Har kunnskap om yrkesetikk og etiske dilemmaer og problemstillinger i barnevernfeltet
Ferdigheter
- Kan reflektere over egen rolle som profesjonell yrkesutøver og maktforholdet i møte med barn og unge og deres familier og i samarbeid med andre profesjoner.
- Kan kartlegge og analysere hvilke metoder og tiltak som egner seg i arbeid med komplekse problemstillinger hos barn, unge eller familier.
- Kan anvende kunnskap om ulike faglige tilnærminger for å skape best mulige tiltak for utsatte barn og unge.
- Kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide med barn, unge og foresatte og kan samtale med barn om vold, omsorgssvikt og overgrep.
- Kan anvende erfaringer fra praksis kombinert med emnets faglige kunnskap til å reflektere kritisk over egen og tjenesteutøvende praksis.
- Kan utrede og analysere erfaringer med barnevernfaglig arbeid selvstendig og i samarbeid med andre.
- Kan metoder for forebygging av utbrenthet og omsorgstretthet i organisasjoner.
- Kan anvende faglig kunnskap og kompetanse til å initiere og lede tverrfaglig samarbeid.
Generell kompetanse
- Kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
- Har innsikt i og kan håndtere etiske og emosjonelle problemstillinger innen fagområdet og egen tjenesteutøvelse
- Kan reflektere, dokumentere og formidle eget arbeid og samarbeid skriftlig og muntlig, og sammen med andre.
- Har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i forhold til arbeid med barn, unge og familier som har erfaring med traumer, også med hensyn til mangfold
- Kan bruke ulike kilder til kunnskap for å analysere, vurdere og tilrettelegge barneverfaglig arbeid med barn og unge som har vært utsatt for traume.
- Kan dokumentere og formidle faglige vurderinger i arbeide med komplekse tema både muntlig og skriftlig.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske aktiviteter som vilkår for å gå opp til eksamen: individuelt arbeidskrav og obligatorisk gruppepresentasjon.
Seminarer: Forberedelse til, tilstedeværelse og deltakelse i seminarer. Studenter som har nærvær under 75% på seminarene mister rett til å gå opp til eksamen, uansett grunn.
Nærværskrav - forelesninger: Obligatorisk tilstedeværelse på nærmere angitte forelesninger. Disse vil bli nærmere kunngjort i undervisningsplanen og på Canvas ved emnestart. Studenter som har nærvær under 75% mister retten til å gå opp til eksamen, uansett grunn.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Anne Ingeborg Apeland SvalastogArbeidsformer
Emnet vil ha forelesninger og seminarer i grupper med et særlig fokus på studentaktive læringsmetoder.
Emnet vil være praksisorientert hvor studentene jobber med relevante og praksisnære problemstillinger med overføringsverdi til arbeid etter endt utdanning.