Yrkesrollen, kompleksitet og samhandling (BBA304)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BBA304

Versjon

1

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet har som formål å løfte frem komplekse problemstillinger som har betydning for arbeidet barnevernspedagoger vil møte. Emnet tar for seg samhandling med utsatte barn og familier og samarbeidspartnere. Sentrale tema vil omhandle ulike problemområder i arbeid med utsatte barn og familier, utfordringer og dilemmaer i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og ledelse. Emnet vil og løfte frem ulike egenskaper i yrkesrollen. Emnet vil ta i bruk forskning-, praksis- og erfaringskunnskap som virkemidler for å gi studentene kritisk, analytisk og refleksiv kunnskap om relasjonelt arbeid med utsatte barn og unge og familier med sammensatte utfordringer.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av

Kunnskap

  • Har bred kunnskap om hvordan komplekse problemområder som omsorgssvikt, vold og overgrep, rus og psykisk helse påvirker barns oppvekst og utvikling.
  • Har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid i komplekse problemstillinger.
  • Har kunnskap om kommunikasjon, konflikthåndtering og maktforhold i samarbeid med barn, unge og familier som lever med komplekse utfordringer.
  • Har faglig kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse og kultursensitivitet i tjenesteutøvelsen.
  • Har kunnskap om arbeidsmiljø, risiko og beskyttelsesfaktorer i yrkesrollen.
  • Har kunnskap om yrkesetikk og etiske dilemmaer og problemstillinger i barnevernfeltet

Ferdigheter

  • Kan reflektere over egen rolle som profesjonell yrkesutøver og maktforholdet i møte med barn og unge og deres familier og i samarbeid med andre profesjoner.
  • Kan kartlegge og analysere hvilke metoder og tiltak som egner seg i arbeid med komplekse problemstillinger hos barn, unge eller familier.
  • Kan anvende kunnskap om ulike faglige tilnærminger for å skape best mulige tiltak for utsatte barn og unge.
  • Kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide med barn, unge og foresatte og kan samtale med barn om vold, omsorgssvikt og overgrep.
  • Kan anvende erfaringer fra praksis kombinert med emnets faglige kunnskap til å reflektere kritisk over egen og tjenesteutøvende praksis.
  • Kan utrede og analysere erfaringer med barnevernfaglig arbeid selvstendig og i samarbeid med andre.
  • Kan metoder for forebygging av utbrenthet og omsorgstretthet i organisasjoner.
  • Kan anvende faglig kunnskap og kompetanse til å initiere og lede tverrfaglig samarbeid.

Generell kompetanse

  • Kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
  • Har innsikt i og kan håndtere etiske og emosjonelle problemstillinger innen fagområdet og egen tjenesteutøvelse
  • Kan reflektere, dokumentere og formidle eget arbeid og samarbeid skriftlig og muntlig, og sammen med andre.
  • Har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i forhold til arbeid med barn, unge og familier som har erfaring med traumer, også med hensyn til mangfold
  • Kan bruke ulike kilder til kunnskap for å analysere, vurdere og tilrettelegge barneverfaglig arbeid med barn og unge som har vært utsatt for traume.
  • Kan dokumentere og formidle faglige vurderinger i arbeide med komplekse tema både muntlig og skriftlig.

Forkunnskapskrav

BBA101 Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø, BBA102 Utsatte barn og unge, BBA103 Velferdspolitikk og velferdsorganisering, BBA104 Velferdsrett, BBA201 Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge, BBA202 Saksbehandling i barnevernstjenesten

Anbefalte forkunnskaper

BBAP20 Kunnskapsbasert praksis

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Individuelt arbeidskrav, Gruppepresentasjon

Obligatoriske aktiviteter som vilkår for å gå opp til eksamen: individuelt arbeidskrav og obligatorisk gruppepresentasjon.

Seminarer: Forberedelse til, tilstedeværelse og deltakelse i seminarer. Studenter som har nærvær under 75% på seminarene mister rett til å gå opp til eksamen, uansett grunn.

Nærværskrav - forelesninger: Obligatorisk tilstedeværelse på nærmere angitte forelesninger. Disse vil bli nærmere kunngjort i undervisningsplanen og på Canvas ved emnestart. Studenter som har nærvær under 75% mister retten til å gå opp til eksamen, uansett grunn.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Emnet vil ha forelesninger og seminarer i grupper med et særlig fokus på studentaktive læringsmetoder.

Emnet vil være praksisorientert hvor studentene jobber med relevante og praksisnære problemstillinger med overføringsverdi til arbeid etter endt utdanning.

Åpent for

Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto