Anvendt risikoanalyse (RIS615)
Emnet gir en innføring i gjennomføring av risikoanalyser i praksis.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
RIS615
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
NB! Dette er et valgemne og dersom det er færre enn 10 studenter oppmeldt pr. 20.august for høstsemesteret, kan dette medføre at emnet ikke tilbys.
Emnet tar for seg hvordan risikoanalyser kan gjennomføres i praksis, relevante standarder for risikoanalyse og risikostyring, hvordan en kan legge til rette for at risikoanalyser bidrar til god risikostyring i praksis, og suksesskriterier og fallgruver når risikoanalyser skal planlegges og gjennomføres. Eksempler fra ulike sektorer vil bli presentert.
Emnet består av 1) en forelesningsserie som introduserer relevante konsepter, tilnærminger og metoder for risikoanalyse, samt eksempler på praktiske anvendelser, og 2) et prosjektarbeid der studentene jobber i grupper og utarbeider en rapport om en eller flere forhåndsdefinerte problemstillinger. Studentene kan innen fastsatte tidspunkter levere både et grovutkast og et utkast av rapporten. Studentene som velger å gjøre dette vil motta skriftlig tilbakemelding på sine innleveringer og tilbud om veiledning fra faglærer basert på de innleverte utkastene.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomgått og bestått emne:
Kunnskap
- ha inngående kunnskap om sentrale rammeverk, standarder, metoder og modeller for risikoanalyse innen utvalgte anvendelsesområder
- Forstå hvordan risikoanalyser kan bli brukt i praksis til å understøtte risikoinformerte beslutninger
- Forstår suksesskriterier og fallgruver når risikoanalyser gjennomføres og brukes i praksis
Ferdigheter
- Være i stand til å gjenkjenne, beskrive og skille mellom rammeverk, standarder, metoder og modeller for risikoanalyse innen utvalgte anvendelsesområder
- Være i stand til å reflektere rundt styrker og svakheter relatert til ovennevnte
- Være i stand til å anvende utvalgte risikoanalysemetoder på realistiske problemstillinger
Generell kompetanse
- Kommunisere faglige problemstillinger muntlig og skriftlig, analysere, og trekke konklusjoner innenfor det aktuelle fagfeltet
- kunne skrive en rapport, inkludert mestre korrekt referering til litteraturen som er brukt
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 1/1 | 15 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
En forhåndsdefinert problemstilling gjøres tilgjengelige på første forelesningsdag, og studentene må levere endelig versjon av semesteroppgaven innen 15 uker etter dette. Problemstillingen gis på engelsk, og kan besvares på enten engelsk eller norsk. Besvarelsen skal være i form av en rapport på maksimalt 30 sider, med vedlegg utenfor sidetallet (vedleggene kommer altså i tillegg til de 30 sidene).Det tilbys ikke kontinuasjonsmuligheter på semesteroppgaven. Studenter som ikke består semesteroppgaven, kan ta denne delen på nytt neste gang emnet har ordinær undervisning.
Fagperson(er)
Faglærer:
Roger FlageEmneansvarlig:
Roger FlageInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Studentene skal arbeide med semesteroppgaven i grupper, og hver gruppe leverer én samlet besvarelse. Gruppestørrelsen skal som hovedregel være 2-3 studenter. Grupper med én student kan unntaksvis tillates dersom de øvrige gruppemedlemmene trekker seg fra emnet, dersom det ikke finnes andre studenter å samarbeide med (dvs. dersom det ikke finnes andre enkeltstående studenter å samarbeide med og ingen etablerte grupper med to studenter ønsker å ta inn ytterligere én student i gruppen), eller for studenter med godkjente tilpasningsbehov.
Studentaktiv metodikk og tett dialog mellom studentene og faglærer er bærende elementer i den pedagogiske arbeidsformen.